فروردین ۹, ۱۴۰۳
ضرورت تعیین سرفصل های جدید متناسب با نیازهای علوم انسانی

ضرورت تعیین سرفصل های جدید متناسب با نیازهای علوم انسانی

  • بهمن ۳, ۱۴۰۱

مراسم آیین تکریم و معرفی ریاست دانشگاه خوارزمی با حضور وزیر علوم برگزار شد.

حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این مراسم با اشاره به رسالت دانشگاهها در گام دوم انقلاب اسلامی گفت: خدمات دانشگاهها به کشور غیرقابل انکار است. در هر دوره از انقلاب اسلامی تا به امروز هر جا اتفاقی رقم خورده است بار اصلی آن بر عهده دانشگاه بوده است. رسالت دانشگاه در یک نظام و جامعه ای که مدعی سخن نو در عالم امروز است و با انقلاب خاص خود این حرف نو را عرضه کرده است با دانشگاههای دیگر متفاوت است.

وی به مخالفت هایی که تاکنون با انقلاب اسلامی توسط دشمنان صورت گرفته اشاره کرد و گفت: هر چه از انقلاب اسلامی گذشته است این مخالفت ها بیشتر شده است تا فتنه اخیر که از ابتدای پائیز چند ماه کشور ما را درگیر کرد. فتنه بسیار پیچیده ای بود که آخرین برگ از دشمنی دشمن با این جامعه بود.

رستمی ادامه داد: این فتنه نشان داد دشمن با کشور قدرتمند ایران با هر شکلی مخالف است. حال در این شرایط این سوال ایجاد می شود که دانشگاهها در این عرصه چه ماموریتی دارند.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشگاهیان گفت: مقام معظم رهبری با دیدارهایی که با دانشجویان و دانشگاهیان داشته اند مطالباتی را مطرح کرده اند که می توان به اسلامی شدن دانشگاهها، درگیر شدن دانشگاهها با مسائل کشور، تحقق نقشه جامع علمی کشور، آمایش آموزش عالی، هدفمند شدن مقالات جهت برطرف کردن مشکلات کشور، اصلاح آیین نامه ارتقای اساتید، تربیت معنوی و فرهنگی دانشجویان، تربیت جوانان با ایمان و با شرف اشاره کرد.

وی گفت: اما آنچه ما شاهد هستیم فاصله جدی دانشگاهها با این مطالبات است. تحقق بسیاری از این مطالبات خارج از دسترس آموزش عالی به تنهایی است و باید چند مجموعه کنار هم قرار گیرند تا این مطالبات محقق شود اما ما باید به بخشی که در اختیار دانشگاهها قرار دارند و می توانند این مطالبات را محقق کنند بپذیریم که نیازمند تحول هستیم.

رستمی اظهار داشت: اقتضای دانشگاه توجه به اقتضائات جدید است. بنابراین باید در این میان به رشته های میان رشته ای در کنار رشته های قدیمی توجه شود و مجموعه آموزش عالی وظیفه دارد طرح نو، بازخوانی مجدد نیازها و بازآرایی امکانات را داشته باشد.

وی گفت: همچنین باید سرفصل های جدید متناسب با نیازهای علوم انسانی کشور ایجاد شود و این مسئله زمانی محقق می شود که ما استاد باورمند و معتقد به تحول و همچنین برنامه تحولی داشته باشیم.

 

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *