فروردین ۹, ۱۴۰۳
هم‌اندیشی سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار شد

هم‌اندیشی سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور برگزار شد

  • بهمن ۱, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور، نهمین هم‌اندیشی سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، با عنوان «برای ایران؛ بررسی و ایجاد زمینه‌های تعامل و گفتگوی تحصیلکرده‌های ایرانی خارج از کشور» در ۲۸ دی ماه و در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این نشست که به همت نهاد نمایندگی رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور و به منظور ایجاد زمینه ارتباط و تعامل بین کشور و تحصیل‌کرده‌های هموطن در خارج از کشور و همینطور بین خودِ تحصیل‌کرده‌های ایرانی خارج از کشور برگزار شد، چهره‌های علمی و سیاسی حضور پیدا کردند.

در ابتدای این برنامه، حجت الاسلام سید محمد مرتضوی؛ رئیس نهاد رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور، ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، یادآور شد کسانی که انقلاب و ایران را باور دارند لازم است همواره بر مشترکات تاکید کنند و از افتراقات پرهیز نمایند. این مسئله مورد تاکید قرآن، پیامبر و امامان (ع) بوده و همین طور رهبری که همیشه توصیه نموده‌اند که مسئله ایرانی بودن جزو مشترکات است و نیز باید جدی گرفته شود.

وی اضافه کرد: جامعه ما همیشه از انگشت گذاشتن بر نقطه‌های تفرقه آمیز خسارت دیده و باعث شده بسیاری از امتیازات را از دست بدهد.

رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، سخنران بعدی مراسم بود که سخنانی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه شریف در راستای ایجاد زیرساخت جهت فعالیت نخبگان ارائه داد و پس از وی، دکتر علی لاریجانی به ایراد سخنرانی درباره تحصیلکرده‌های ایرانی خارج از کشور و ارائه چهره واقعی ایران پرداخت.

لاریجانی در ابتدای مباحث خود از شرکت کنندگان خواست سوالات خود را در طی سخنرانی مطرح کنند که با استقبال حضار مواجه شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در این مدت خاکپاشی به صورت انقلاب کم نبوده و فضای مجازی و رسانه‌ها وضعیت را طوری منعکس می‌کنند که انگار فضا در ایران ایستاست.

وی اضافه کرد: البته نواقصی هم داریم، ولی این خاکپاشی جدی است که در حوادث اخیر هم وجود داشت و آن را بزرگ کردند. بودریار (فیلسوف) می‌گوید در دنیای امروز حقیقت جابجا شده و منطبق با واقعیت بیرونی نیست بلکه آن چیزی است که رسانه‌ها روایت می‌کنند.

لاریجانی تاکید کرد: ما باید نسبت به کسب دانش حریص باشیم و در این زمینه با انگیزه کار کنیم. دانشگاه‌ها هم باید در جذب متفکرین با حداکثر توان حرکت کنند که البته در این زمینه یک مقدار سخت‌گیری صورت می‌گیرد در حالی که در جذب اساتید و نخبگان نباید امساک کرد.

در ادامه برنامه، دکتر ناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت امور خارجه، پس از ایراد سخنرانی در موضوع تحصیلکرده‌های ایرانی خارج از کشور و دیپلماسی عمومی، به پرسش‌های حضار پاسخ داد.

برگزاری سه پنل با موضوعات «فعالیت زنان؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، «جایگاه علوم پایه و آینده علمی کشور» و «زمینه‌های تعامل بین تحصیلکرده‌های خارج و داخل کشور» از دیگر برنامه‌های این نشست بود. نهمین هم‌اندیشی سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور، با جمع‌بندی دکتر روح‌الله هنرور بعنوان دبیر علمی هم‌اندیشی و اهدای گواهی شرکت و بسته‌های فرهنگی به شرکت کنندگان به پایان رسید.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *