فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
برنامه‌های بازدید ملی از آخرین دستاورد‌های کشور

برنامه‌های بازدید ملی از آخرین دستاورد‌های کشور

  • بهمن ۱, ۱۴۰۱

به گزارش گروه دانشگاه، بعد از دیدار جمعی از نخبگان با رهبر انقلاب در مهرماه سال جاری و تأکید ایشان بر بازدید جوانان نخبه از پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور، بنیاد ملی نخبگان طراحی برنامه‌های بازدید ملی از آخرین دستاورد‌های کشور را در دستورکار خود قرار داد.

در این میان، بهادری جهرمی؛ سخنگوی دولت نیز در نشست با مستعدان و نخبگان، ضمن تأکید بر لزوم اجرای این برنامه، قول مساعدت و همکاری به بنیاد ملی نخبگان داد.

بنیاد ملی نخبگان برای برگزاری هر چه بهتر این برنامه، ضمن احصاء فهرستی از گرایش‌ها و تخصص‌های نخبگان و مستعدان، رایزنی با مسئولان صنایع کشور را در دستورکار قرار داده است.
از این‌رو برنامۀ بازدید از معدن و کارخانجات گل گهر سیرجان (۵۰ کیلومتری شیراز) به عنوان اولین برنامه از این سری فعالیت‌ها با حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و علم و صنعت ایران، با هدف همدلی و همگرایی برای یافتن مشکلی از صنعت کشور و تلاش برای حل آن اجرا شد.

در مرحلۀ اول این برنامه، با همراهی کارشناسان و مهندسان مجموعۀ گل‌گهر، بازدید از قدیمی‌ترین بخش معدن انجام شد.

در این بخش ضمن بازدید از ماشین‌آلات، دامپ‌تراک‌ها، بالابرها، نقاله‌ها، تسمه‌ها و جرثقیل‌ها، عنوان شد: این معدن بیضی‌شکل که کانون آن مهمترین مکان برای برداشت سنگ آهن است، در حال حاضر ۲۰۰ متر عمق دارد و قرار است تا عمق ۵۰۰ متری آن به بهره‌‎برداری برسد.

در ادامه بیان شد: این مجموعه شامل شش معدن است که البته ششمین آن‌ها قرار است معدن زیرگذر با عمق ۶۰۰ متر باشد که در نوع خود در ایران و شاید منطقه، منحصربفرد است.

در ادامه، با حضور متخصصان این مجموعه، شرکت‌کنندگان از کارخانجات و فرآیند تفکیک سنگ آهن و تبدیل آن به شمش و آهن اسفنچی و همچنین از مراحل طراحی و اجرای سیستم دیسپچینگ پیشرفته بازدید کردند و در هر مرحله با فناوری و دانش استفاده شده، آشنا شدند. در این کارخانجات، عمدۀ مراحل به صورت هوشمند توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، محققان و متخصصان داخلی انجام می‌شود.

در پایان این برنامه، نشست تخصصی با هدف ارائۀ نیاز‌ها و چالش‌های موجود در صنعت معدن و همچنین آگاهی‌بخشی درخصوص توان و ظرفیت جامعۀ نخبگانی، با حضور مسئولان مجموعۀ گل گهر برگزار شد.

حضور بر سر مزار شهدای کرمان خاصه شهید سلیمانی و ادای احترام به مقام شامخ شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های آنان، بخش پایانی این برنامه بود.

شایان ذکر است: برنامه‎های استانی بازدید‌های علمی مستعدان برتر و نخبگان کشور پیش از این نیز ذیل برنامه‌های فرهنگی بنیاد ملی نخبگان در سراسر کشور صورت می‌گرفت.

 

منبع:خبرگزاری دانشجو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *