فروردین ۹, ۱۴۰۳
آمادگی وزارت علوم برای ایجاد سامانه ایده ها و نیازها درنیکاراگوئه

آمادگی وزارت علوم برای ایجاد سامانه ایده ها و نیازها درنیکاراگوئه

  • دی ۳۰, ۱۴۰۱

طبق گزارشات رسیده، به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل در دیدار با خانم دکتر رآمونا رودریگز وزیر مشاور رئیس جمهور و رئیس شورای ملی دانشگاه‌های نیکاراگوئه گفت: به حمدالله هر دو کشور ایران و نیکاراگوئه دارای استقلال سیاسی هستند که این استقلال ارزش زیادی دارد و دو کشور برای حفظ و رسیدن به استقلال هزینه‌های را پرداخت کرده اند.

وی اظهار داشت: داشتن استقلال سیاسی به ما کمک می کند که ظرفیت های موجود در کشور خودمان را شکوفا کنیم و به بیگانگان وابسته نباشیم.

وزیر علوم گفت: ما اعتقاد داریم تولید علم به مرجعیت علمی کشورها در دنیا کمک می‌کند و مصرف علم در داخل کشور برای جامعه آرامش و آسایش به همراه دارد

زلفی گل اظهار داشت: دانایی بزرگترین سرمایه کشور و بیسوادی بزرگترین دشمن هر کشور است و بر همین اساس در کشور ما برای آموزش جایگاه ویژه ای قائل هستیم و برای توسعه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تلاش می کنیم.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که علم و دانش و دانایی به رشد و توسعه کشور کمک می‌کند و بدون دانایی ما مجبور خواهیم شد که خام‌فروشی کنیم و منابع سرزمینی خود را با بهای پایینی در اختیار کشورهای دیگر بگذاریم.

وزیر علوم اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه آموزش عالی کشور اتفاقات ویژه رخ داد و در این زمینه ما هم اکنون دستاوردهای زیادی داریم که از جمله این دستاوردها به اول بودن از لحاظ تولید علم در منطقه و انتشار ۷۸۰۰۰ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر بین المللی در سال ۲۰۲۲ اشاره کرد.

زلفی گل به انواع و گونه های زیر نظام های آموزش عالی در کشور اشاره کرد و گفت تعدادی از دانشگاه‌های ما در سطح ملی و فراملی فعالیت می‌کنند و آموزش های آنها بیشتر در سطح نظری و دانشجویان و دانش‌آموختگان و محققان فعال در این دانشگاه ها بیشترین تولیدات علمی را دارند و به ارتقای جایگاه علمی کشور در دنیا کمک می کنند.

وی افزود: نوع دیگری از دانشگاه‌های ما دانشگاه های فنی حرفه ای هستند که در زمینه تربیت تکنیسین و کاردان برای رفع نیازهای صنایع فعالیت می‌کند و هم اکنون پیش از ۱۸۲ شعبه دانشگاه فنی حرفه ای در کشور فعال است.

وزیر علوم به دانشگاه جامع علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت: این دانشگاه بر اساس نیازهای جامعه در بخش های صنعت خدمات و کشاورزی، رشته تحصیلی موقت ایجاد می کند و پس از برطرف شدن نیاز آن بخش، رشته ها جای خود را به رشته های دیگری می دهند.

وزیر علوم به دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام نور برای تحصیل افراد شاغل و افرادی که به هر دلیلی امکان حضور در کلاس های درس را ندارند طراحی شده است و آموزش های آن به شکل خودخوان و غیر حضوری است.

زلفی گل به موضوع پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه ها در موضوعات خاص در سطح ملی و فراملی فعالیت می‌کنند و موضوعات تخصصی کلان را به عنوان موضوع پژوهش انتخاب کرده و با همکاری محققان خود و اساتید دانشگاه ها، پژوهش را انجام و نتایج را در اختیار دولت و بخشی خصوصی می گذارند؛ برای نمونه می توان به پژوهشگاه‌های هوافضا، شیمی و مهندسی شیمی، پتروشیمی، ژنتیک و زیست فناوری و غیره اشاره کرد که در موضوعات مشخصی مشغول فعالیت پژوهشی هستند.

وزیر علوم پارک های علم و فناوری و مراکز رشد را نوع دیگری از موسسات آموزش عالی نام برد که در زمینه تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی محصولات دانش بنیان فعالیت می‌کنند و در مراکز رشد فناوری که در داخل پارک های علم و فناوری هستند از حامیان ایده ها حمایت می شود تا ایده و فکر خود را به یک محصول قابل ارائه در بازار تبدیل کنند.

وی افزود: وقتی که ایده های نوآورانه به مرحله تجاری سازی و ارائه در بازار می رسند محققان می توانند شرکت دانش بنیان تاسیس کنند که در این مرحله صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت را ادامه خواهد داد.

زلفی گل گفت: سطوح مختلفی برای آمادگی فناوری تعریف شده است که از آن به عنوان TRL یاد می‌شود و سطوح فناوری ۱ تا ۶ در دانشگاه ها پیگیری می‌شود که جنبه نظری دارد و مراحل اولیه تولید یک محصول دانش بنیان هست ولی پس از طی سطح شش، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مسیر تبدیل ایده به محصول را ادامه می دهند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه سامانه های علم و فناوری متعددی در موضوعات آموزشی و پژوهشی در کشور طراحی شده است گفت: اخیراً سامانه ایده ها و نیازها با نام نان در کشور راه اندازی شده است که نیازهای جامعه و صنعت را به دانش محققان پیوند می دهد و ما آماده هستیم که تجربیات راه اندازی این سامانه را در اختیار کشور نیکاراگوئه بگذاریم و هیاتی را با حضور نمایندگان بخش‌های مرتبط از جمله موسسه پایش علوم و فناوری برای ارائه مشورت در این زمینه به آن کشور اعزام نماییم.

پیشنهاد راه اندازی کرسی آموزش زبان فارسی در نیکاراگوئه از دیگر پیشنهادات بود که از طرف وزیر علوم در این نشست دوجانبه مطرح شد.

زلفی گل اول شدن جایگاه ایران از لحاظ تولید علم و فناوری در منطقه را ناشی از سیستم های تشویقی خاصی دانست که وزارت علوم و مجموعه دولت برای اعضای هیئت علمی و محققان طراحی کرده‌اند که بر اساس آن فعالیت های علمی و پژوهشی مورد تشویق و حمایت قرار می گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که برنامه ریزی ها و روش هایی که برای تشویق و ترغیب محققان برای فعالیت علمی در ایران انجام شده است در اختیار کشور نیکاراگوئه گذاشته شود.

وزیر علوم گفت : نهصد نفر از اعضای هیئت علمی و محققان ایرانی در فهرست دانشمندان یک درصد دنیا قرار دارند و هزار و ۹۰۰ نفر نیز در فهرست دو درصد دانشمندان برتر دنیا هستند که این قضیه نشان می‌دهد اگر اراده و تلاش کشوری باشد علیرغم توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه کشورهای استکباری، امکان رشد و پیشرفت با استقلال سیاسی کشور وجود دارد.

زلفی گل به روحیه صلح دوستی ملت و دولت ایران اشاره کرد و گفت: کشور ایران به هیچ وجه دنبال دشمنی با کشور خاصی نیست ولی طبیعی است که اگر کشوری علیه استقلال سیاسی و منافع ملی ایران فعالیتی بکند قطعاً ما از آن گذشت نخواهیم کرد.

پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی توسط خانم رامونا رودریگز

رامونا رودریگز، وزیر مشاور ریاست جمهوری و رئیس شورای ملی دانشگاه‌های نیکاراگوئه در این دیدار با استقبال از پیشنهاد دکتر زلفی گل درباره راه اندازی سامانه نیازها و ایده ها و آمادگی ایران برای به اشتراک گذاشتن تجارب با کشور نیکاراگوئه در این زمینه گفت: در کشور نیکاراگوئه مرکز ملی نوآوری وجود دارد که زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت می‌کند و هماهنگی بخش های مختلف فناوری و نوآوری این کشور را برعهده دارد و ما نیز در صدد این هستیم که مرکزی مانند سامانه ایده ها و نیازها را راه اندازی کنیم

وی افزود: در سال های اخیر مراکز رشد و فناوری در کشور نیکاراگوئه راه‌اندازی شده است و مایل هستیم که برای تقویت و رشد این مراکز و رشد شرکت های دانش بنیان از تجربیات ایران استفاده نماییم.

رئیس شورای ملی دانشگاههای نیکاراگوئه تجربه ایران در راه اندازی دانشگاه های فنی حرفه ای و تربیت تکنیسین را بسیار مهم دانست و از ایران خواست تجربیات خود را در این زمینه نیز در اختیار کشور نیکاراگوئه بگذارد و در قالب کمیته مشترک همکاری های علمی و فناوری، انتقال این تجربیات پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ۹ دانشگاه دولتی و ۳۴ دانشگاه خصوصی در نیکاراگوئه فعالیت می کنند گفت: ۵۰ درصد دانشجویان این کشور را دختران تشکیل می دهد.

رئیس شورای ملی دانشگاه‌های نیکاراگوئه گفت: در قالب شورای ملی دانشگاه‌های نیکاراگوئه می خواهیم در آموزش و پژوهش این کشور گام‌هایی تحولی برداریم و در این راستا مایل هستیم از تجربیات ایران در توسعه علم و فناوری استفاده کنیم.

گفتنی است سفیر نیکاراگوئه در تهران و خانم لیلیام هررا مورنو وزیر آموزش این کشور نیز مباحثی را در خصوص گسترش همکاری های علمی و آموزشی با ایران مطرح کردند.

براساس این گزارش هیئت آموزش عالی نیکاراگوئه از تعدادی از دانشگاههای ایران بازدید خواهد کرد.

در بخش پایانی این نشست، دکتر وحید حدادی اصل قائم مقام وزیر علوم ایران در امور بین‌الملل و سفیر نیکاراگوئه برای تنظیم تفاهم نامه و فراهم آوردن مقدمات تشکیل کمیته مشترک همکاری های علمی و فناوری دو طرف تعیین شدند.

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *