فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
مأموریت گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی در هشت محور

مأموریت گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی در هشت محور

  • دی ۲۹, ۱۴۰۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی افزود: مأموریت گرایی دانشگاه‌ها در محور برنامه‌های دولت سیزدهم قرار دارد و هم اکنون ۸ مأموریت به دانشگاه‌های علوم پزشکی سپرده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: به طور کلی تهدید‌های حوزه سلامت عبارت از بار بیماری‌هایی مانند قلبی، عروقی، سرطان ها، تصادفات، پرفشاری، دیابت و چاقی است که باید در این زمینه‌ها به دانشگاه‌ها مأموریت‌هایی مناسب داده شود.

دکتر پناهی تاکید کرد: برخی از دانشگاه‌ها از نظر امکانات آزمایشگاهی و نیروی انسانی شرایط بهتری دارند و مأموریت‌هایی به این مراکز داده شده است. مأموریت بیماری‌های تنفسی و ریزگرد‌ها به دانشگاه علوم پزشکی اهواز، موضوع دیابت به دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرطان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: موضوع جمعیت دومین عامل تهدید کننده سلامت است. مأموریت افزایش جمعیت به دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه یک داده شده است. میزان باروری کشور کم‌تر از یک و ۸ دهم است که باید توجه کافی در این زمینه شود.

دکتر پناهی تاکید کرد: سومین تهدید کننده سلامت موضوع تغییرات اقلیمی و بحث انرژی و ایمنی مواد غذایی است که در این زمینه به دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد مأموریت داده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: بیماری‌های واگیر و عفونی، موضوعی جدی هستند و به دلیل طیف وسیع آن ها، این ماموریت به چند دانشگاه علوم پزشکی داده شده است. بار بیماری‌ها و اقتصاد سلامت مسئله مهمی است.

دکتر پناهی گفت: موضوع اعتیاد بحثی مهم است. مأموریت ویژه‌ای به دانشگاه توانبخشی داده شده است تا در حوزه اعتیاد تحقیقاتی را انجام بدهد. در نیماد کمیته ویژه‌ای در خصوص کاهش آلودگی هوا تشکیل شده است. مراکز تحقیقاتی در حوزه عوامل محیطی، مسمومیت‌ها و آلاینده‌ها کار می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: میزان مرگ و میر و بستری در کشور‌هایی مانند امریکا، فرانسه و ژاپن خوب نیست. پارسال با وجود پرداخت پول به شرکت‌های واکسن سازی دنیا، اما واکسن به ایران تحویل داده نشد و در این شرایط مراکز تحقیقاتی اقدام به پژوهش و ساخت واکسن‌های کرونا کردند و الان شش مرکز در زمینه تولید واکسن فعال هستند.

 

منبع:خبربان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *