اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
دستورالعمل‌هاي لازم براي تأمين گرمايش حوزه‌هاي امتحاني صادر شده است/روش‌هاي ورود غيرعلمي به دانشگاه‌ها مسدود شده است

دستورالعمل‌هاي لازم براي تأمين گرمايش حوزه‌هاي امتحاني صادر شده است/روش‌هاي ورود غيرعلمي به دانشگاه‌ها مسدود شده است

  • دی ۲۷, ۱۴۰۱

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور شامگاه یکشنبه ۲۵ دی ماه با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر آخرین جزئیات برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد

دکتر عبدالرسول پورعباس با تشریح تغییرات آزمون سراسری گفت: آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در دو نوبت دی ماه سال ۱۴۰۱ و تیر ماه سال ۱۴۰۲ به صورت مستقل برگزار می‌شود که آزمون دی ماه روزهای پنجشنبه ۲۹ و جمعه ۳۰ دی ماه برگزار می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بیش از ۹۷۸ هزار داوطلب در ۵ گروه آزمایشی در این آزمون شرکت کرده‌اند که در ۴۱۷ شهرستان و در ۵۸۵ حوزه اصلی و ۲۰۴۱ حوزه فرعی به رقابت می‌پردازند و بیشترین شرکت کننده در گروه آزمایشی علوم تجربی بوده است.

وی با بیان اینکه آزمون سراسری دی ماه نخستین آزمون سراسری در زمستان است، افزود: تمهیدات لازم برای تأمین گرمایش حوزه‌های امتحانی پیش بینی شده است و دستورالعمل‌های لازم ابلاغ شده است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: برای پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۲ دو آزمون سراسری برگزار می‌شود که تأثیر یکسان دارند و نتیجه هر آزمون دو سال اعتبار دارد ولی انتخاب رشته بر اساس نمره آزمون بالاتر و سوابق تحصیلی یک بار در مرداد ماه انجام می‌شود و انتخاب رشته بر اساس نمره کل داوطلب خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش در مورد تغییرات آزمون سراسری گفت: با توجه به ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به صورت ۴۰ درصد تأثیر قطعی خواهد بود و علاوه بر این نمره دروس عمومی از طریق سوابق تحصیلی محاسبه می‌شود.

وی گفت: سوابق تحصیلی توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود و داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند یا سوابق آنها ناقص است و یا از آن راضی نیستند لازم است برای کسب سوابق تحصیلی مورد نظر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند و البته داوطلبان باید دقت کنند تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲ برای ایجاد سوابق تحصیلی برای آزمون سال ۱۴۰۲ فرصت دارند.

دکتر پورعباس با بیان اینکه هم اکنون در بیش از ۸۵ درصد ظرفیت‌های پذیرش صرفاً بر اساس سابقه تحصیلی و بدون آزمون انجام می‌شود، اضافه کرد: رقابت در آزمون سراسری برای تنها ۱۵ درصد ظرفیت‌ها است و روند تغییرات به سمت کم رنگ‌تر کردن تأثیر آزمون سراسری است ضمن اینکه تکرار آزمون سراسری در سال باعث آرامش بیشتری برای داوطلبان می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به ارتقای امنیت آزمون سراسری گفت: شبکه‌های تقلب رصد می‌شوند و اشراف کافی وجود دارد و داوطلبان و خانواده‌ها توجه کنند همه مسیرهای ورود به دانشگاه‌ها از روش‌های غیر علمی مسدود شده است. تعداد و کیفیت دستگاه‌های سیگنال یاب افزایش یافته است و دستگاه‌های الکترونیکی کشف شده و با متخلفین مطابق قانون برخورد می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سهمیه‌ها در آزمون سال ۱۴۰۲ تغییری پیدا نکرده است، گفت: به داوطلبان توصیه می‌شود بدون اضطراب و با آرامش کامل در این آزمون شرکت کنند و خوشبختانه فرصت جبران و آزمون مجدد در تیر ماه فراهم شده است.

منبع:سازمان سنجش

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *