فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
سیاست‌های فعلی وزارت علوم سبب ماندگاری دانشگاه‌ها در نسل دوم شده است

سیاست‌های فعلی وزارت علوم سبب ماندگاری دانشگاه‌ها در نسل دوم شده است

  • دی ۲۴, ۱۴۰۱

عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو  با بیان اینکه اشتغال و فرهنگ از الویت‌های برنامه هفتم توسعه است اظهار کرد: برای رسیدن به این اهداف  باید مدلی از حکمرانی که متفاوت از حکومت‌داری است تعریف شود. حکمرانی فرایندی از مرحله سیاست‌گذاری تا تنظیم گری و درنهایت ارائه خدمات عمومی است و برای ایجاد این تحول باید الگوهای آن با مشارکت نخبگان ارائه شود.

خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شد

وی درباره ارتباط برنامه توسعه هفتم با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: انطباق قهری بین برنامه توسعه هفتم و سند تعالی دانشگاه وجود دارد  و از آنجایی که دغدغه دانشگاه علم نافع، مهارت‌محور و اشتغال آفرین برای دانشجویان است؛ بنابراین بخشی از از برنامه هفتم توسعه نیز از طریق سند تحول و تعالی در سطح دانشگاه آزاد اسلامی محقق می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه تصریح کرد: با حکمرانی علم و فناوری، تنظیم سیاست‌ها، مقررات‌گذاری و در نهایت پیاده‌سازی ساختارهای مناسب می‌توان به سمت دانشگاه نسل سوم و حتی چهارم حرکت کرد که منجر به افزایش ثروت می‌شود. حکومت‌داری و سیاست‌های فعلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوی  بدون توجه به بررسی‌های آمایشی منجر به ماندگاری دانشگاه‌ها در نسل دوم شده است که با حکمرانی مسئولان کلان و وزارت علوم می‌توان امید داشت که دانشگاه از نسل دوم به نسل سوم و بعد چهارم پیشرفت کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حوادث اخیر کشور و اثرپذیری دانشجو و نخبگان دانشگاهی از جامعه خاطر نشان کرد: برخی از نخبگان هویت خود را از دست داده و عوام زده شده‌اند؛ چون از فضای مجازی و رسانه‌های مختلف تاثیر گرفته‌اند که راه حل آن افزایش سواد رسانه است.

او افزود: حوزه‌های مختلف فرهنگی، علم و فناوری، اخلاقی و خانواده  باید از سواد رسانه برخوردار شوند. در این میان سواد رسانه‌ای اساتید دانشگاه مهم‌تر از توده مردم است؛  لذا باید حکمرانی رسانه‌ای بر مبنای نخبگان و عالمان صورت بگیرد.

خسروپناه درباره آلودگی محیط زیست به خصوص در شهرهای صنعتی گفت: ایران جز ۱۰ کشور اول در حوزه فولاد است اما برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست و ادامه رشد و توسعه صنعت باید در زمینه صنعت هم حکمرانی لازم از مرحله سیاست‌گذاری تا تنظیم و خدمات عمومی صورت گیرد.

 

منبع:خبربان

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *