فروردین ۹, ۱۴۰۳
گرامیداشت دهه فجر با رویکرد «جهاد تبیین» در دانشگاه‌ها

گرامیداشت دهه فجر با رویکرد «جهاد تبیین» در دانشگاه‌ها

  • دی ۲۱, ۱۴۰۱

طبق گزارشات رسیده، به نقل از وزارت علوم، دکتر عبدالحسین کلانتری در نشست کمیته دانشگاهیان ستاد گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی به اقتدار انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: هر چقدر که از زمان شکل گیری انقلاب اسلامی فاصله می‌گیریم تأثیرات عمیق‌تری از انقلاب را درک می‌کنیم؛ این را بر اساس شاخص دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی عرض می‌کنم و این مسئله گواه آن است که انقلاب، تأثیرات کلان خود را در مناسبات جهانی داشته و دوران ساز بوده است. بر همین اساس محققین حوزه انقلاب‌ها، انقلاب اسلامی ایران را جزو انقلاب‌های کبیر می‌دانند.

رئیس کمیته دانشگاهیان ستاد گرامیداشت دهه فجر افزود: انقلاب اسلامی ایران، انقلابی است که در لایه‌هایی فراتر از یک انقلاب سیاسی یعنی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و در ذهنیت‌ها توانسته تغییر ایجاد کند. عالمان این حوزه، انقلاب فرانسه را انقلاب مدرن دانسته که با محوریت امانیستی به وقوع پیوست و دقیقاً انقلاب اسلامی ایران در نقطه مقابل آن و در نتیجه بن بست‌های چنین اندیشه و تفکری شکل گرفت. تفکری که امتداد آن قرار بود به ایران هم آمده و با نگاه آمرانه از یک نقطه بالا به پایین در جامعه ایران هم جاری شود.

وی ادامه داد: اما هویت سخت تمدنی ایران، ایرانی که غنی با معارف اسلامی شده بود و اندیشه‌های توحیدی را پیش از اسلام نیز داشت که با آمدن اسلام این اندیشه بال و پر گرفته بود؛ در مقابل این مدرنیته تحمیلی ایستاد و نسخه جدیدی از مناسبات اجتماعی را ارائه داد که در دوره خود بی نظیر بود و اثرات بسیاری بر جای گذاشت.

کلانتری، با اشاره به دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی ایران در ادوار مختلف تاکید کرد: دوره‌ای که همه صحبت از تمدن بلامنازع جدید غربی داشتند؛ انقلاب اسلامی انقلابی بود که با یاد خدا شکل گرفت و مناسبات جدیدی را داشت که می‌توانست بر جهان حاکم کند. عداوت‌ها با انقلاب اسلامی ایران همچنان ادامه داشته و روز به روز هم بیشتر می‌شود و اتفاقاً همین مسئله نشان دهنده آن است که انقلاب اسلامی تأثیرات خودش را بر جهان و مناسبات جهانی داشته است.

وی ادامه داد: بر این اساس امسال دهه فجر باید رنگ و بوی متفاوت‌تری داشته باشد و طبیعتاً با توجه به حوادث اخیر این رنگ و رو باید مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با این فضای جدید، طراحی صورت گیرد. طبیعتاً هر دوره‌ای ما این ایام را جشن می‌گیریم چون این ایام الله آغاز گر مسیر جدیدی از تاریخ است؛ امسال باید علاوه بر این موضوع به نکات مهم دیگری هم توجه کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: رسالت جدی تر ما در این دوره جهاد تبیین است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می‌باشد. ایشان مسئله جوانان را بسیار مهم می‌دانند و فرمودند که فقط با جهاد تبیین می‌توان با این وسوسه‌هایی که دشمن در حال انجام آن است، مقابله کرد.

وی افزود: برما واجب است که در این حوزه به صورت جدی ورود کنیم. امسال به نظر می‌رسد اصلی ترین کار باید در این حوزه صورت گیرد. کلانتری با تاکید بر اینکه دشمن هجمه‌های خود علیه آموزش عالی کشور را ادامه می‌دهد، گفت: می‌بینیم که دشمن با تمام داشته‌هایش به آموزش عالی کشور هجوم آورده است. حوزه‌ای که با سینه ستبر می‌توان از عملکرد انقلاب اسلامی ایران در آن دفاع کرد، دشمن دقیقاً همین قله را مورد هدف قرار داده بود که در این مسئله با شکست مواجه شد و ما توانستیم به همت دانشجویان و بدنه اساتید و کارکنان فضا را کنترل کنیم. هرچند که دشمن از تلاش‌های خود دست برنداشته و فعالیت می‌کند تا از این پیشرفت علمی با تحریم اساتید، دانشجویان و امکانات پژوهشی جلوگیری کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان به لزوم کنش‌گری در این فضا اشاره کرد و اذعان داشت: به فضل الهی با تلاش دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌ها انشاالله شاهد این خواهیم بود که مسیر پیشرفت را با سرعت طی کنیم و کسانی که با رتبه‌های پوشالی و مقاله‌های عاریتی در سایر کشورهای دنیا فعالیت می‌کنند، میاندار این عرصه نخواهند بود.

وی ادامه داد: در این فضا باید کنش‌گری جدی‌تر و جدیدتری را معطوف به جهاد تبیین داشته باشیم به طوری که دستاوردهای دانشگاهیان و دانشجویان را بازنمایی کنیم؛ دستاوردهایی که در عین تحریم سنگین کشور در فضاهای دانشگاهی کشور رخ داده است چرا که همه این دستاوردها نشان دهنده عملکرد و اقتدار انقلاب اسلامی ایران است.

منبع:خبرگزاری مهر
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *