اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
رقابت بيش از 978 هزار داوطلب ازمون سراسري سال 1402در نوبت دي ماه

رقابت بيش از ۹۷۸ هزار داوطلب ازمون سراسري سال ۱۴۰۲در نوبت دي ماه

  • دی ۱۹, ۱۴۰۱

معاون فنی و  آماری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه مجموعا ۹۷۸۴۶۰ داوطلب در آزمون ثبت نام کرده اند گفت: تعداد ۹۱۵ هزار و ۱۵۱ نفر به عنوان داوطلب واقعی در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲  در ۲۹ و ۳۰ دی ماه با هم به رقابت می پردازند و حدود ۹۸ هزار داوطلب نیز در دو گروه آزمایشی زبان های خارجی و هنر ثبت نام کرده اند.

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور ، دکتر احسان جمالی ۱۷ دی ماه در نشست خبری در محل سازمان سنجش افزود: با توجه به اینکه برخی از افراد مایل هستند علاوه بر گروه آزمایشی اصلی، در گروه های آزمایشی زبان و هنر هم شرکت کنند در نهایت ۹۷۸ هزار و ۴۶۰ داوطلب در نوبت اول شرکت می کنند که بر اساس آمار، ۶۰ درصد داوطلبان را زنان و ۴۰ درصد داوطلبان را مردان تشکیل می دهند.

دکترجمالی در خصوص بیشترین داوطلب شرکت کننده  در گروه  آزمایشی اصلی گفت: گروه علوم تجربی با ۴۵۰ هزار و ۵۷۷  داوطلب،  بیشترین تعداد داوطلب  شرکت کننده را دارد و ۴۶ درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده است. سپس  گروه علوم انسانی با ۳۰۹ هزار داوطلب یعنی ۳۱.۶ درصد داوطلبان را در اختیار دارد. در گروه علوم ریاضی و فنی ۱۲۰ هزار و ۹۵ داوطلب شرکت کرده اند که ۱۲.۲۷ درصد داوطلبان را شامل می شود. گروه هنر با ۳۹ هزار داوطلب ۳.۹۹ درصد و گروه زبان با ۵۹ هزار داوطلب  ۶ درصد داوطلبان  را در اختیار دارند.

وی  با اشاره به داوطلبان شرکت کننده جدید و سنوات گذشته یادآور شد: ۵۱ درصد داوطلبان مختص سال جاری هستند و ۴۹ درصد از داوطلبان از سال یا  سنوات قبل هستند و استان تهران با ۱۲۵ هزار و ۳۴۶ داوطلب بیشترین داوطلب را داراست و استان سمنان با ۸ هزار و ۸۶۵ نفر داوطلب کمترین داوطلب را دارد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشورتاکید کرد: داوطلبانی که در  دو نوبت آزمون سراسری دی ماه و تیر ماه سال ۱۴۰۲و در یک گروه آزمایشی شرکت می کنند سازمان سنجش آموزش کشور در ازمونی که نمره کل بالاتری را کسب کرده است ملاک عمل قرار می دهد اما اگر داوطلبی در دو نوبت آزمون سراسری و در دو گروه آزمایشی متفاوت شرکت کند در  گروهی که داوطلب قصد انتخاب رشته دارد، نمره کل آن گروه آزمایشی ملاک قرار می گیرد.

وی با اشاره به تغییرات آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ با  توجه به مصوبات ابلاغ شده به این سازمان گفت : داوطلبان بهیار( در صورت دارا بودن شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون سراسری ۱۴۰۲) ، گروه آزمایشی علوم تجربی که قصد انتخاب رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را دارند لازم است علاوه بر پاسخگویی به سه دفترچه سوالات اختصاصی به دفترچه چهارم یعنی سوالات درس بهیاری نیز پاسخ دهند .

 

منبع:سازمان سنجش

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *