اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳
آمادگی وزارت علوم برای آموزش مجازی به دانشجویان دختر افغانستانی

آمادگی وزارت علوم برای آموزش مجازی به دانشجویان دختر افغانستانی

  • دی ۱۷, ۱۴۰۱

طبق گزارشات، وحید حدادی اصل در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور که با موضوع بررسی مسائل مختلف آموزش عالی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی در حال برگزاری است، گفت: یکی از مواردی که در حوزه همکاری‌های بین‌المللی مطرح می‌شود، این است که به دانشگاه‌ها بگوییم که وزارت علوم عضو کدام سازمان‌های بین‌المللی است. وزارت علوم در ۷۰ سازمان عضویت دارد و حق عضویت پرداخت می‌کند اما از این سازمان‌ها هیچ بهره‌ای نمی‌برد.

وی ادامه داد: وظیفه خود دانستیم که جلساتی در ارتباط با رؤسای دانشگاه‌ها در خصوص سازمان‌های بین‌المللی، اقدامات و کمک‌های خود برگزار کردیم. به طور مثال، ما از سازمان یونسکو شروع خواهیم کرد. به نظر می‌رسد، دانشگاه‌ها نمی‌دانند چگونه می‌توانند از ظرفیت‌های سازمان‌ها استفاده کنند.

قائم مقام وزیر علوم در حوزه بین‌الملل گفت: کشور عراق ۲۷ دانشگاه ایرانی را به دلیل اینکه جزو رتبه‌بندی «شانگهای» نبودند، تحریم کرد. مکاتباتی در این زمینه انجام دادیم. هفته آتی، در ارتباط با این موضوع به کشور عراق سفر می‌کنم.

وی درباره روابط با ظرفیت کشورهای همجوار گفت: «اتحادیه دریای خزر» را داریم که ظرفیت بسیار بالایی دارد. در نظر داریم که این اتحادیه را در چهار گوشه کشور یعنی اتحادیه جنوب، غرب و شرق داشته باشیم. دانشگاه‌هایی که مراکز ارتباطی ما شدند، بیشتر برای خود کار می‌کردند که حرف درستی است.

حدادی‌اصل با بیان اینکه ارتباط در حوزه دریای خزر بسیار خوب است، اظهار داشت: می‌خواهیم در ارتباط با روسیه وقت بیشتری بگذاریم و در آینده به بلاروس سفر می‌کنیم. در گذشته، کشورهای اروپایی و همسایه انتظار داشتند که برای آنها دانشجو بفرستیم اما شرایط به نحوی شده است که دانشجو بپذیریم. کشورهای اروپایی و همسایه پذیرفته‌اند که ما به نحوی هستیم که می‌توانیم از دیگر کشورها دانشجو بپذیریم.

وی افزود: شرایط مساعد محدود به دانشگاه نیست چرا که پارک‌های علم و فناوری وضعیت خوبی دارند و می‌توانیم دانش و فناوری را منتقل کنیم. معاونت فناوری وزارت علوم در اولین گام با چین ارتباط گرفت.

قائم مقام وزیر علوم در حوزه بین‌الملل با بیان اینکه در حوزه کشورهای آفریقایی توانسته‌ایم با کشور مالی ارتباط خوبی داشته باشیم، گفت: آنها می‌خواهند که در دانشگاه‌های فنی ما حضور داشته باشند. ما به دنبال توسعه علوم‌انسانی هستیم اما برخی کشورها تصور می‌کنند ما به دنبال ترویج افکار و عقاید خود هستیم، به همین دلیل با آن مخالفت می‌کنند. توسعه علوم فنی می‌تواند زمینه‌ساز حضور رشته‌های علوم‌انسانی شود.

حدادی اصل درباره ممنوعیت از تحصیل دختران دانشجوی افغانستانی توسط طالبان اظهار داشت: اعلام کرده‌ایم می‌توانیم به این افراد آموزش مجازی دهیم. وزارت علوم درباره حضور دانشجویان خارجی سیاست‌هایی دارد. این سیاست‌ها تغییر نکرده است؛ یعنی دانشجوی افغانستانی و لبنانی برای ما تفاوتی ندارد.

وی افزود: قوانین حوزه آموزش وزارت علوم هیچ تغییری نکرده است؛ به دلیل اینکه موضوع دختران دانشجوی افغانستانی خاص است، شرایط حضور مجازی را فعال کرد.

قائم مقام وزیر علوم در حوزه بین‌الملل گفت: این احتمال وجود دارد برخی دانشگاه‌ها، تعدادی از دانشجویان افغانستانی را بورسیه کنند. وزارت علوم برای دانشجویان دختر افغانستانی هزینه نمی‌کند. آنها باید هزینه تحصیل خود را بپردازند، همچنین با برخی از سازمان‌ها جلساتی داریم که پرداخت هزینه تحصیلی این گروه را پذیرفته‌اند. هزینه و بار مالی بر دانشگاه و وزارت علوم متحمل نمی‌شود. ۲ سازمان بین‌المللی، هزینه‌های تحصیلی این دانشجویان را پذیرفته‌اند.

وی درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی در ارتباط با کشورهای اروپایی گفت: با رژیم صهیونیستی فی‌نفسه مشکل داریم و با دیگر کشورها به واسطه عملکرد آنها مشکل داریم. ما خواستیم در آلمان دفتر بزنیم اما در وقایع اخیر مشکل خوردیم. ما برای ۴ کشور، کانادا، انگلیس، آلمان و فرانسه فرصت مطالعاتی نمی‌فرستیم.

 

منبع:خبرگزاری مهر

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *