اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
ازدواج دانشجویی را جدی بگیرید

ازدواج دانشجویی را جدی بگیرید

  • دی ۱۷, ۱۴۰۱

تیر سال گذشته بود که سند ملی ازدواج دانشگاهیان در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها به‌تصویب رسید؛ سندی که روند اجرایی شدن آن به‌کندی پیش رفت، به‌طوری‌که شهریور امسال این سند برای اجرا از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد. حکم دبیر این ستاد هم با تاخیر دوماهه از تاریخ ابلاغ برای رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها زده شد تا از این طریق این ستاد یک‌گام به تشکیل جلسه نزدیک شود؛ اتفاقی که بالاخره روز گذشته و بعد از دوماه محقق شد تا اولین جلسه ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شود؛ جلسه‌ای که البته بیشتر از برگزاری‌اش، غیبت بخش‌قابل‌توجهی از اعضای آن به‌چشم می‌آمد. اتفاقی که نشان می‌دهد قرار نیست به این زودی‌ها راه برای گرفتن تصمیمات اثرگذار و همچنین همسویی همه دستگاه‌ها در راستای تحقق اهداف این ستاد ملی هموار شود.

  وقتی غیبت اعضا صدای معاون فرهنگی نهاد رهبری را درآورد!
طبق اعلام مسئولان برگزاری اولین دوره از جلسه، قرار بود این برنامه از ساعت ۱۱:۴۵ تا ۱۴ در طبقه هشتم ساختمان کوثر ریاست‌جمهوری برگزار شود، اما رسما از ساعت ۱۲:۳۰ آغاز شد و حتی همین تاخیر در روند برگزاری هم دلیلی برای رسیدن دیگر اعضا نشد. قرار بود در این جلسه، درکنار مسئولان نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس بنیاد مستضعفان، رئیس بانک مرکزی، فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، اعضای کمیسیون فرهنگی، وزرای کشور، راه، علوم و بهداشت و جوانان و شهردار تهران هم حضور داشته باشند، اما نه‌تنها خبری از نمایندگان مجلس نبود، بلکه بانک مرکزی هم که نقش قابل‌توجهی در تخصیص بودجه برای پیشبرد برنامه‌های این ستاد دارد از غایبان اصلی بود. روسای صداوسیما، بنیاد مستضعفین، سازمان بسیج، وزیر کشور و راه هم از دیگر غایبان بودند؛ موضوعی که با واکنش فاطمی‌پور معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها همراه شد. از غیبت تعداد قابل‌توجهی از اعضا که بگذریم، آنچه در این جلسه خودنمایی می‌کرد، ماسک زدن وزیر بهداشت برخلاف دیگر مسئولان و مدعوین بود. به‌نظر می‌رسید عین‌اللهی که از همان ابتدا با ماسک در جلسه حضور داشت، تلاش می‌کند تا هنوز خطر همه‌گیری کرونا را به دیگران گوشزد کند، هرچند که او نیز درنهایت از خیر ماسک گذشت!  اعضای حاضر در این جلسه مصوباتی هم داشتند که براساس آن قرار شد دستگاه‌های عضو، برنامه‌های مربوط به ازدواج دانشگاهیان را تا ۱۵ بهمن امسال به دبیرخانه معرفی کنند، همچنین مقرر شد همه دستگاه‌ها یک‌نفر را به کمیسیون دائمی به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار خود اعلام کنند. موضوع دیگر ابلاغ این سند به تمام زیرمجموعه‌های دستگاه عضو و انتخاب دونفر از روسای‌دانشگاه‌ها به‌عنوان اعضای جدید ستاد بود. محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهیدبهشتی، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رضا مرادصحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان عضو ستاد معرفی شدند که از میان آنها روسای دانشگاه شهید بهشتی و علوم پزشکی تهران به عضویت حقیقی ستاد درآمدند. همچنین امیرحسین بانکی‌پور نماینده مجلس و مسجدی نماینده وزارت بهداشت نیز دیگر اعضای حقیقی ستاد معرفی شدند.

  هدف ستاد بالا رفتن آمار ازدواج است
در ابتدای نشست فاطمی‌پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه ازدواج و تشکیل خانواده در دوران دانشجویی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: «این ستاد از سال ۸۸ کار متفاوتی را آغاز کرده و اگر دستگاه‌های دیگر به کمک نیایند، کار ترویجی نمی‌توان انجام داد. قطعا برای اینکه از ظرفیت سایر دستگاه‌ها استفاده شود سند ملی ازدواج دانشگاهیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده که بعد از ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور فعالیت ستاد آغاز و جلساتی در این خصوص برگزار شده است.»  او تاکید کرد: «با توجه به هدف‌هایی که در سند دانشگاه اسلامی وجود دارد، باید به این سمت حرکت کنیم که سند ملی ازدواج دانشگاهیان را تا اجرا پیگیری کنیم. هدف ما این است که آمار ازدواج دانشجویی را افزایش دهیم؛ چراکه بیش از سه‌میلیون دانشجو داریم و این امر می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه ازدواج در کشور داشته باشد.»  معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «۲۴ دستگاه به‌عنوان عضو ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان شناخته می‌شوند و ستادهای استانی نیز به‌عنوان هماهنگ‌کننده و پیگیری‌کننده مصوبات این ستاد هستند، قطعا همین مسیر را در استان‌ها برای به‌نتیجه رسیدن مصوبات ستاد شاهد خواهیم بود.»

  شاهد کاهش آمار ازدواج دانشجویی در سال‌های اخیر بودیم 
در ادامه مراسم رستمی، دبیر ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان با بیان اینکه قطعا اگر سن ازدواج به میانگین مناسبی برسد، شاهد آن خواهیم بود که مشکل جمعیتی کشور نیز به‌تدریج رفع خواهد شد، گفت: «متاسفانه امروز و براساس آمارها کاهش چشمگیری در بحث ازدواج و در مقابل افزایش آمار طلاق را شاهد هستیم. درحالی‌که مقوله ازدواج بسیار مهم است و با توجه به جمعیت قابل‌توجهی از جوانان در آستانه ازدواج که در دانشگاه‌های کشور داریم، باید برنامه‌ریزی خوبی برای ازدواج این بخش داشته باشیم.»  رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه ازدواج دانشجویی از سال ۷۶ از دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده، گفت: «از آن زمان تا سال ۹۱، شاهد افزایش آمار ازدواج دانشجویی بودیم اما با توجه به اینکه امسال تنها ۱۳ هزار نفر در طرح همسفر تا بهشت ثبت‌نام کرده‌اند، نشان می‌دهد که آمارها در این حوزه رو به کاهش است. در سال‌های اخیر شاهد کاهش آمار ازدواج دانشجویی بوده‌ایم که متغیرهای مختلفی در آن دخیل هستند و یکی از آنها افزایش میانگین سن ازدواج درمجموع کشور است.»
رستمی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین تعداد دانشجو و بالاترین میزان ثبت‌نام ازدواج دانشجویی را به نسبت دیگر دستگاه‌ها دارد، بیان داشت: «بعد از آن دانشگاه پیام نور و وزارت علوم قرار دارند. وزارت بهداشت با وجود اینکه جمعیت دانشجویی‌اش به نسبت دیگر دانشگاه‌ها بالا نیست، اما میزان استقبال از ازدواج دانشجویی به این دلیل که ثبات شغلی دارند، وضعیت مناسب‌تری نیز دارد. دانشگاه فرهنگیان هم سال‌به‌سال روند افزایشی را در بحث ازدواج داشته است.»  رستمی افزود: «درمجموع ازدواج‌های دانشجویی ۴۳۵ هزار مورد در سامانه نهاد رهبری ثبت شده، اما براساس استعلامی که طبق کدملی‌های ازدواج دانشجویی در ثبت‌احوال داشته‌ایم، ۱۸هزار مورد طلاق نیز به ثبت رسیده است. همچنین ۵۴۷ هزار فرزند ازدواج دانشجویی در این سامانه به ثبت رسیده، همچنین براساس آماری که از ثبت‌احوال مربوط به ۱۳ سال گرفتیم ۴٫۲ درصد آمار طلاق را داشته‌ایم. در بین ازدواج‌های ۱۳ ساله ثبت‌شده در ازدواج دانشجویی ۹۴ درصد پایداری خانواده را داریم که این مساله پیام بسیار مهمی دارد.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *