فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
«نشان عالی دانش» در ۶ شاخه علمی به چهره‌های ماندگار اعطا می شود

«نشان عالی دانش» در ۶ شاخه علمی به چهره‌های ماندگار اعطا می شود

  • دی ۱۵, ۱۴۰۱

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سومین نشست شورای مؤسس «نشان عالی دانش» که به طور مشترک توسط دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به صورت سالیانه اعطا خواهد شد، امروز سه‌شنبه ۱۳ دی ماه به ریاست دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، دکتر رضا فرجی‌دانا رئیس اسبق دانشگاه تهران، دکتر غلامعلی افروز، دکتر علی‌اکبر موسوی موحدی و دکتر علی‌اکبر صبوری از استادان ممتاز دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا گنجعلی رئیس باشگاه طلایه‌داران علم دانشگاه تهران و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه تهران در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست، ترکیب شورای عالی نشان متشکل از رئیس دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۳ نفر از رؤسای ادوار دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به انتخاب رئیس دانشگاه، رؤسای فرهنگستان‌های تخصصی چهار گانه، ۳ استاد ممتاز دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران به انتخاب رئیس دانشگاه و معاونان آموزشی و پژوهش و فناوری دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به تصویب هیأت موسس نشان عالی دانش رسید.

هیأت موسس نشان عالی دانش تصویب کرد که اعضای شورای عالی نشان برای یک دوره چهار ساله با حکم رئیس دانشگاه تهران منصوب شوند.

منتخبین نشان عالی دانش چهره‌های ماندگار دارای مرجعیت علمی هستند

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و رئیس شورای عالی «نشان عالی دانش» در این نشست، با بیان اینکه منتخبین نشان عالی دانش در واقع چهره‌های ماندگار دارای مرجعیت علمی هستند، گفت: اساتید و دانشمندان ایرانی و غیرایرانی داخل و خارج کشور که همکاری مؤثر با دانشمندان و نهادهای علمی ایران دارند، منتخبین و دریافت‌کنندگان نشان عالی دانش هستند.

اعطای گرنت نشان عالی دانش و کرسی علمی در دانشگاه تهران

وی افزود: علاوه بر جایزه مادی، کرسی علمی در دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به شأنیت و مرجعیت علمی منتخبین اعطا می‌شود و همچنین گرنت نشان عالی دانش با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان به آنها تخصیص پیدا می‌کند. علاوه بر آن باید تلاش کنیم که جنبه‌های معنوی این نشان تقویت شود.

رئیس دانشگاه تهران از راه‌اندازی دفتر و تشکیلات نشان عالی دانش در محل باغ نگارستان خبر داد و گفت: فضای فیزیکی که در باغ نگارستان به تشکیلات نشان عالی دانش اختصاص پیدا می‌کند، در واقع خانه چهره‌های ماندگاری می‌شود که به صورت سالانه این نشان را دریافت می‌کنند.

مقیمی خاطرنشان کرد: باغ نگارستان نماد اصالت دانشگاه است و اولین کلاس‌های درس دانشگاه تهران در این مجموعه تشکیل شده است، بنابراین فضای مناسبی به منظور محل رفت‌وآمد دریافت‌کنندگان نشان عالی دانش است. البته در بلندمدت در نظر داریم پس از راه‌اندازی موزه علم دانشگاه تهران، جایگاه دائمی خانه چهره‌های ماندگار دریافت‌کننده نشان عالی دانش، در این موزه علم استقرار پیدا کند.

وی همکاری دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در اعطای سالانه نشان عالی دانش را یک گام به منظور افزایش پیوستگی دو دانشگاه و همچنین حفظ جامعیت نشان عالی دانش دانست و ابراز امیدواری کرد: همکاری‌های مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با وسعت نظری که در هیأت رئیسه و اساتید هر دو دانشگاه وجود دارد، چنان گسترده شود که در عمل ببینیم یکپارچگی سابق دوباره به ما برگشته است. چه اینکه در جامعه علمی و فرهنگی کشور یک اتفاق نظر نانوشته‌ای وجود دارد که دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تحت عنوان واحد «نماد آموزش عالی» خوانده می‌شوند.

تعیین زمان صدور فراخوان اولین دوره اعطای «نشان عالی دانش»

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، با تصویب هیأت موسس نشان عالی دانش، شش کمیته علمی در حوزه‌های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی و رفتاری، علوم پایه، علوم فنی و مهندسی، علوم پزشکی، علوم کشاورزی و دامپزشکی به منظور بررسی پرونده‌ها و انتخاب برگزیدگان و منتخبین دریافت نشان تشکیل می‌شود. درباره ترکیب اعضای شورای علمی نیز مقرر شد هر کمیته علمی متشکل از ۷ عضو حقیقی باشد، به طوری که حداقل ۴ عضو آن عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۳ عضو دیگر از سایر دانشگاه‌ها تعیین شود. همچنین هر دانشکده مرتبط با هر کمیته علمی، یک نفر از بین استاد تمام‌های دانشکده خود که توسط شورای دانشکده انتخاب می‌شود، برای عضویت در کمیته علمی مربوطه به شورای عالی نشان معرفی نماید.

همچنین شورای عالی «نشان عالی دانش» تصویب کرد که هر ساله فراخوان نشان از اول مهر ماه صادر شود و تا پایان بهمن ماه ادامه داشته باشد. اعطای نشان به منتخبان نیز ۸ خرداد ماه هر سال همزمان با سالروز تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران صورت می‌گیرد. البته مقرر شد که فراخوان اولین دوره اعطای نشان به طور استثنا در دی ماه ۱۴۰۱ صادر شود.

همچنین دکتر رضا پورحسین عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران از سوی هیأت موسس نشان عالی دانش، به عنوان دبیر شورای عالی این نشان تعیین شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *