فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
صورتگران حماسه

صورتگران حماسه

  • دی ۱۴, ۱۴۰۱

صبح جمعه ۱۳ دی سال ۱۳۹۸ برای همه مردم ایران و منطقه یک شروع متفاوت داشت. خبر شهادت حاج‌قاسم سلیمانی در یک حمله تروریستی به‌قدری شوکه‌آور بود که مخاطب را در یک ناباوری عمیق فرومی‌برد. در اولین روزهای پس از شهادت این سردار بزرگ، هر فردی احساس ادای دین نسبت به این شهید بزرگوار داشت. هنرمندان شاید به‌لحاظ طبع لطیف و روحیه حساس‌تری که دارند؛ موضوع فعالیت خود را شهادت و شخصیت این شهید بزرگوار قرار دادند و رسالت هنری خود را در این عرصه انجام دادند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد استاد فرشچیان به‌عنوان یک نهاد دانشگاهی با محوریت هنرهای اسلامی ایرانی کارگاه هنری دوروزه در ۱۷ و ۱۸ بهمن‌ماه با حضور ۵۳ هنرمند نقاش و خطاط به‌بهانه شهادت سردار دل‌ها تنها یک‌ماه بعد از شهادت او برگزار کرد.
هنرمندانی از جامعه هنری بزرگ ایران گردهم آمدند و آثار خود را پیرامون ابعاد زندگی شهید سلیمانی خلق کردند. به مناسبت سالگرد شهادت جان‌فدای ایران با ۱۰ نفر از هنرمندان حاضر در آن کارگاه گفت‌وگو داشته‌ایم که در ادامه آمده است.

سردار سلیمانی مرد روزهای سخت بود

حسن قلی‌پور، نقاش دفاع مقدس و یکی از هنرمندانی که در کارگاه سال ۱۳۹۸ دانشگاه آزاد اسلامی واحد فرشچیان شرکت کرده بود متولد ۱۳۵۱ و ساکن شهر بابل با مدرک کارشناسی‌ارشد رشته هنر اسلامی ایرانی و شاگرد استاد محمدعلی رجبی بوده و بیش از ۳۰ سال است که در حوزه نقاشی و سبک‌های رئال و نگارگری به روش استاد فرشچیان کار می‌کند. او همچنین به تدریس در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای الزهرا(س) و امام‌صادق(ع) شهرستان بابل و آموزشگاه‌های خصوصی مشغول است.  وی با بیان اینکه موضوعات مختلفی به ذهن همه افراد شرکت‌کننده برای هر رویدادی خطور می‌کند و هنرمند باید در بین این موضوعات، یکی را انتخاب و به جسمیت برساند؛ در توضیح اثری که در آن رویداد خلق کرده، گفت: «در یک زمان و بازه کوتاه در این کارگاه شرکت و هر فردی آثار خود را خلق کرد. جمله سردار آسمانی که رهبری درباره شهید سلیمانی گفتند؛ بسیار در ذهن من مرور می‌شد و برای عنوان اثر نیز از این جمله استفاده شد. همه سعی من در آن بازه زمانی تصویرسازی از جلوه سردار درکنار این جمله به‌صورت انتزاعی بوده است.» این هنرمند عرصه نگارگری افزود: «این نوع خاص نقاشی، در سبک اروپایی این روش را سوررئال و در نقاشی ایران استاد فرشچیان آن را احساسی می‌خواند. در این نقاشی برخی مضامین وجود دارد که به علت‌های ذهنی آنها ترسیم شده است. در این اثر سردار در بالاترین نقطه کهکشانی و برای بیان فراغ شهید از مسائل مادی با لباس احرام کشیده و در پس زمینه سرو که نماد مقاومت است؛ رسم شده است. در پایین تصویر هم یک پرنده روی دست شهید نشسته که این پرنده اقتباسی از تابلو عصر عاشورای استاد فرشچیان است تا در ذهن بیننده گذری به شهدای عاشورا نیز زده شود.» قلی‌پور با بیان اینکه سردار سلیمانی به بهترین نحو مسئولیت خود را انجام می‌داد، اظهار کرد: «عضویت من در خانواده شهدا و سال‌ها فعالیت در حوزه دفاع مقدس به من نشان داده به‌طور حتم افرادی که در این مسیر قرار می‌گیرند، نمی‌خواهند با ظاهرسازی و برخی مسائل جانبی به مقام و پست برسند. این افراد نمی‌توانند راه سخت جنگ و مبارزه را انتخاب کنند و بهترین مثال برای این مدل از شخصیت‌ها، سردار سلیمانی است. او به‌عنوان یک سرباز از کشور دفاع می‌کرد و هیچ اهمیتی ندارد در داخل مرزهای ایران بوده یا نبود؛ سردار مسئولیتی را که برعهده داشت به بهترین نحو ممکن انجام می‌داد. همین امر ارتباطی روحی و دلی بین سردار و دیگر افراد جامعه ایجاد کرده است.» او در ادامه با توضیح اینکه هنرمند احساسی با مسائل و موضوعات مختلف برخورد می‌کند، در تشریح شخصیت سردار دل‌ها از نگاه خود بیان کرد: «همه افرادی که می‌خواهند بدون هیچ حاشیه‌ای سردار را قضاوت کنند؛ رابطه‌ای روحی و معنوی بین شهید و خودشان احساس می‌کنند. از جهت دیگر نیز سال‌ها فعالیت در حوزه هنر من را مجاب کرده تا بدون قضاوت و داوری با سردار ارتباط داشته‌باشم. بالطبع از سال‌ها پیش شهید را به‌واسطه تلویزیون، فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی می‌شناختم. پس از شهادت سردار ارتباط احساسی دیگری بین من و شهید سلیمانی ایجاد شد. بر همین اساس پس از آنکه از من برای حضور در کارگاه سال ۹۸ دعوت شد، حتی باتوجه به مسافتی که بین تهران و شمال وجود دارد، باز هم در آن شرکت کردم. دو روز در تهران بودم و حاضر شدن درکنار دیگر استادهای نقاشی و همکارهای این حوزه به‌زعم خودش تجربه جالبی بود.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *