فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
رشد 100درصدی درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد استان یزد

رشد ۱۰۰درصدی درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد استان یزد

  • دی ۱۳, ۱۴۰۱

شهر یزد امروز میزبان بیست‌ودومین جلسه شورای دانشگاه است. در این نشست دوروزه که معاونان، روسای دانشگاه آزاد مراکز استان، مدیران کل و دیگر اعضا نیز حضور دارند، درخصوص سیاست‌های دانشگاه در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر خواهد شد. برای اطلاع از جزئیات برنامه‌های این جلسه و حاشیه‌ها و اقداماتی که در این دو روز انجام خواهد شد گفت‌وگویی را با محمدرضا دهقانی‌اشکذری رئیس دانشگاه آزاد استان یزد انجام دادیم. با این بهانه، پیگیر روند اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه آزاد مانند فعالیت آزمایشگاه استاندارد کاشی و سرامیک، مرکز تحقیقات زلزله و سازه، چگونگی اجرای طرح مهارت‌یار و اقداماتی که در رشته گردشگری در این استان شده نیز شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  کلاس‌های عملی دروس با مشارکت صنایع تشکیل می‌شود
محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد واحد یزد در تشریح فعالیت‌های مهم دانشگاه آزاد در استان استان گفت: «در ذیل طرح مهارت‌یار، دانشگاه با صنایع تفاهمنامه‌ای را امضا خواهد کرد و کارگاه‌های معین دانشگاه در صنعت تشکیل خواهد شد. به بیان دیگر، در یک صنعت مشخص رشته‌ مرتبطی را خواهیم داشت که کلاس‌های برخی از دروس عملی این رشته در کارگاه‌های معین دانشگاه تشکیل خواهد شد. این کارگاه‌های معین با همکاری دانشگاه و صنایع برگزار و زمینه اشتغال دانشجو را فراهم خواهد کرد. استادهای صنعت در این دانشگاه تدریس کرده و از همه مهم‌تر امکانات صنایع را در اختیار دانشجو و دانشگاه قرار خواهد گرفت و این ظرفیت را در اختیار دانشگاه خواهند گذاشت. چندی پیش قرار بود که یک مدرسه مهارتی در جوار بازار زرگری نیز تاسیس شود. اقدامی که هنوز اتفاق نیفتاده است.» دهقانی‌اشکذری درمورد طرح تاسیس این مدرسه بیان کرد: «این طرح در قالب طرح مهارت‌یار اجرا و امسال رشته‌ طلاسازی و جواهرات را این واحد آورده و این رشته در صنف طلاسازی کلاس‌های خود را برگزار می‌کند. درحال حاضر ۱۸ دانشجو در این رشته فعالیت دارند و در تلاش برای کسب مجوز برای مدرسه مهارتی طلا و جواهرات هستیم. امید است تا فعالیت این مدرسه از سال تحصیلی ۱۴۰۲ آغاز شود.»

 هنر اصلی دانشگاه، پرورش نیروی متناسب با نیاز صنعت است 
رئیس دانشگاه آزاد واحد یزد درخصوص فعالیت‌هایی که در دانشگاه آزاد به‌طور ویژه و خاص برای رشته کاشی و سرامیک به‌عنوان صنعت خاص این استان انجام شده؛ عنوان کرد: «استان یزد در زمینه صنایع کاشی و سرامیک، نساجی و گردشگری فعالیت دارد و این صنایع از دانشگاه توقع آموزش نیروی کار ماهر را دارند. امروز اگر در دانشگاه نیروهای متخصص مورد نیاز صنعت آموزش داده شوند مشکلات جایگزینی تعدیل نیروی کار در صنعت و مسائل مربوط به اشتغال فارغ‌التحصیلان حل خواهد شد. هنر اصلی دانشگاه پرورش نیروی متناسب با نیاز صنعت است. به بیان دیگر دانشجویان دروس مربوط به نیاز صنایع را نیاموخته‌اند و نیاز است تا بخشی از دروس دانشگاهی به دروس مورد نیاز صنعت تغییر داده شود و این دروس نیز در محیط خود صنایع اجرا شوند. پرورش نیروی کارآمد، سلامت و ماهر مهم‌ترین رسالت و کار در جهت بهره‌وری صنایع است.»

 برنامه‌ریزی یزدی‌ها برای افزایش درآمدهای پایدار غیرشهریه‌ای
او درباره دیگر اقدامات مهارتی که در این استان انجام شده، اظهار کرد: «برای رسیدن به درآمدهای پایدار غیرشهریه‌ای نیز اقدام به تاسیس این دانشگاه و چند پروژه شده است. برای مثال در زمینه پرورش ماهی در واحدهای مختلف این حوضچه‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. با توجه به حضور خورشید در استان یزد و تاکید دولت بر استفاده از انرژی‌های پاک و پایدار تلاش برای تاسیس و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در برخی از واحدهای این استان آغاز شده است.» دهقانی‌اشکذری در ادامه فعالیت‌هایی که در این استان برای رسیدن به درآمدهای پایدار انجام شده؛ گفت: «درحوزه کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک و برخی از صنایع دانش‌بنیان کشاورزی این استان به‌طور مستقیم ورود کرده و تولید محصول دارد. از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی نیز در مسیر حل مشکلات کشاورزان در این استان هستند. همچنین با توجه به فعالیت ۱۶ساله این استان در حوزه رباتیک و کسب ۴۰ رتبه جهانی و کشوری مسائل مختلف رباتیک صنایعی از قبیل فولاد، معادن را حل کرده و خدماتی نیز ارائه می‌شود.» رئیس دانشگاه آزاد واحد یزد تاکید کرد: «اقدامات حوزه رباتیک در مرکز نوآوری رباتیک اتوماسیون صنعتی و وجود رشته کامپیوتر و تمرکز ویژه بر رباتیک آموزش داده می‌شود و این افراد در مرکز نوآوری مشغول به تاسیس شرکت‌هایی هستند که مشکلات و مسائل این حوزه علمی را حل و برطرف می‌کنند.»

 فعالیت ۳ مرکز نوآوری کاشی و سرامیک پوشاک و رباتیک 
او با بیان اینکه استان یزد ۳ مرکز نوآوری پوشاک و رباتیک اتوماسیون صنعتی در واحد یزد و کاشی و سرامیک واحد میبد دارد توضیح داد: «در مرکز نوآوری پوشاک به علت آنکه فعالیت خود را آغاز کرده، تاکنون ۵ پروژه در آن انجام شده است. مرکز نوآوری رباتیک اتوماسیون صنعتی هنوز افتتاح نشده و ساختار آن درحال تکمیل است. اما به علت قوی بودن قطب رباتیک در این واحد و حضور ۵ شرکت دانش‌بنیان در این حوزه ۷ پروژه در زمینه آبیاری هوشمند، فولاد، حل مساله فولاد و الکترونیک فعالیت داشته‌اند.» دهقانی‌اشکذری درباره فعالیت‌هایی که در مرکز نوآوری پوشاک انجام شده اظهار کرد: «این مرکز خود چند رسالت از قبیل برگزاری کارآفرینانه دارد که در سال گذشته نزدیک ۱۸ نشست ایده‌آرا و ۵ استارتاپ برگزار کرد. در قالب بخش ایده‌آرا حوزه پوشاک و صنایع مرتبط، ایده‌ها برای نوآوری جمع‌آوری می‌شوند. پس از این مرحله ایده‌های برتر داوری می‌شوند و در مرکز رشد اجرایی می‌شوند. بعد از مدتی نیز به شرکت‌های استارتاپی تبدیل می‌شوند و برای فاز بعد به شرکت‌های پایدار تبدیل خواهند شد. این اقدام یکی از رسالت‌های مهم مرکز نوآوری پوشاک واحد یزد است. شناسایی فعالان صنعت استان به‌عنوان رسالت دیگر این مرکز تعریف شده است. افراد فعال در مرکز نوآوری دفتری را می‌گیرند که حضور این افراد در این مرکز به شناسایی استعدادهای این حوزه، کمک به پیوند بین بازار و افرادی که در ابتدای مسیرند و فرهنگ‌سازی کارآفرینی و دانش‌بنیانی در بین مردم و دانشگاه ایجاد می‌کند. همچنین کارگاه تولید لباس زنانه با مشارک بین دانشگاه و بخش خصوصی ایجاد شده است. دانشجویان در این کارگاه به‌صورت مستقیم با تولید و عرضه پوشاک در ارتباط هستند. براساس این توافق تامین مکان برای کارگاه و وسایل مورد نیاز برعهده دانشگاه و مواد اولیه نیز برعهده بخش خصوصی قرار گرفته است. این کارگاه ۳ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده و برای آینده یک اقدام مطمئن و درآمدزاست.»

 فعالیت ۳۶ هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان در واحد یزد
رئیس دانشگاه آزاد واحد یزد با بیان اینکه درحال حاضر ۳۶ هسته فناور و شرکت دانش‌بنیان در واحد یزد فعالیت دارد؛ بیان کرد: «مرکز نوآوری کاشی و سرامیک در واحد میبد قراردارد و به علت نزدیکی شهر اردکان و میبد به یکدیگر، طرح مهارت‌یار در شهر اردکان اجرا می‌شود. کارخانه پایلوتی نیز که برای دیدار دکتر طهرانچی در نظر گرفتاه شده در شهر اردکان قرار دارد. ۳ رشته‌ای که برای ابتدای اجرای طرح مهارت در نظر گرفته شده نیز در واحدهای میبد، اردکان و یزد اجرایی خواهند شد. برای اولین بار ۱۲۰ نفر از کارکنان این شرکت در این ۳ رشته با حمایت مالی کارخانه برای تحصیل ثبت‌نام‌کرده‌اند. این افراد دروس عملی را در کارخانه و دروس تئوری را در واحدهای دانشگاهی فراخواهند گرفت.»
او با توضیح اینکه تاسیس کارگاه و کارخانه کاشی و سرامیک زیر نظر دانشگاه آزاد در این استان و از منظر کسب‌وکار منطقی نیست؛ گفت: «باید توجه داشت که دانشگاه بنگاه اقتصادی نیست و کار آن درنهایت آموزش مهارت‌محور است. از سوی دیگر تاسیس کارخانه حوزه کاشی سرمایه بسیار بالایی می‌خواهد که تامین این سرمایه نیز در توان دانشگاه نیست. اما دانشگاه می‌تواند بخشی از سهام کارخانه‌های کاشی و سرامیک را بخرد تا دانشجوها بتوانند از فضای کارخانه‌ها نیز استفاده کنند.»
دهقانی‌اشکذری در ادامه از تاسیس نیروگاه گازی تولید برق در سال آینده خبر داد و بیان کرد: «چند آزمایشگاه استاندارد سرامیک استان یزد زیر نظر این دانشگاه فعالیت دارد و همه کارخانه‌های تولید کشور در حوزه کاشی و سرامیک برای انجام آزمایش‌های مختلف به این مراکز مراجعه می‌کنند. به بیان دیگر صنعت کاشی مانند صنعت تولید انرژی از نیروی آفتاب نیست که دانشگاه بتواند راحت در حوزه تولید فعالیت خود را آغاز کند.»

 انحصار آزمایش‌های استاندارد کاشی و سرامیک در اختیار واحد میبد 
رئیس دانشگاه آزاد واحد یزد درباره فعالیت‌های آزمایشگاه استاندارد کاشی و سرامیک واحد میبد، اظهار کرد: «این مرکز با کسب مجوز از اداره استاندارد حدود ۸ سال فعالیت دارد. از همه کشور نمونه برای انجام انواع تست‌های استاندارد از قبیل لعاب، رنگ، مقاومت به این آزمایشگاه آورده می‌شود. واحد میبد به‌صورت انحصاری این آزمایشگاه استاندارد را در حوزه کاشی و سرامیک در اختیار دارد.» او در ادامه افزود: «شبیه این آزمایشگاه نیز در حوزه بتن در واحدهای بافق و یزد نیز وجود دارد و آزمایش‌های استاندارد بتن استان یزد در آن انجام می‌شود.»

 واحد تفت میزبان مرکز تحقیقات سازه و زلزله
دهقانی اشکذری با بیان اینکه مرکز تحقیقات سازه و زلزله در مرکز تفت قرار دارد گفت: «انواع نمونه‌های بتنی برای آزمایش زلزله از کل کشور به این مرکز تحقیقات آورده می‌شود. به علت امکاناتی که در این مرکز قرار دارد توانایی اندازه‌گیری و بررسی انواع این نمونه‌ها در این مرکز تحقیقات وجود دارد. به بیان ساده از همه کشور دیوارهای بتنی به این مرکز می‌آورند تا آزمایش‌های زلزله را روی آن انجام دهند که میزان توان دیوارها سنجیده شود. این آزمایشگاه همه منطقه جنوب شرق کشور را پوشش می‌دهد. همچنین یکی از بزرگ‌ترین رصدخانه‌‌های کشور نیز در واحد تفت قرار دارد.»

 دانشگاه نیاز نیروی انسانی هتلداری یزد را تامین می‌کند
او درباره اهمیت صنعت گردشگری در استان یزد و اقداماتی که دانشگاه آزاد در این حوزه انجام داده اظهار کرد: «پس از آنکه این شهر به‌عنوان دومین شهر تاریخی جهان نامگذاری و ثبت شد، این شهر در عرصه تاریخی بیشتر معرفی شد. در نتیجه اقداماتی که انجام شد از نظر گردشگری این شهر در چند بخش بافت طبیعی و وجود کویر در اطراف شهر، بافت تاریخی شهر یزد؛ وجود اماکن مذهبی و بزرگ‌ترین قنات کشور و جهان تعریف شد. در این راستا رشته‌های گردشگری و معماری با توجه به معماری سنتی ایرانی، اسلامی ویژه این شهر و مرمت آثار تدریس می‌شود. همچنین سازمان گردشگری استان نیز درخواست آموزش رشته خدمات گردشگری را در دانشگاه مطرح کرده و نیاز خود در تامین نیروی توانا در حوزه هلتداری را از این طریق برطرف خواهد کرد. در این راستا دانشجوها درحال آموزش در این رشته هستند.»

 افزایش ۱۰۰ درصدی درآمدهای غیرشهریه‌ای نسبت به سال گذشته 
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد درخصوص میزان درآمدهای غیرشهریه‌‌ای دانشگاه آزاد استان یزد در سال گذشته نیز عنوان کرد: «متناسب با ظرفیت هر شهرستان استان فعالیت‌هایی برای هر واحد در نظر گرفته شده که فعالیت‌های واحدها بر آن اساس انجام می‌شود. واحد یزد با اجاره اماکن در اختیار دانشگاه به مبلغ ۲ میلیارد تومان و برگزاری کلاس‌ و کارگاه‌های آموزشی ۶۰۰ میلیون تومان درآمد داشته است. یک میلیارد تومان درآمد غیر‌ شهریه واحد میبد و بافق و با خرید بخشی از سهام یکی از شرکت‌های استان یک و نیم میلیارد تومان افزایش سرمایه وجود داشته است. به بیان دیگر استان یزد در سال گذشته حدود ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان درآمد غیر شهریه کسب کرده که به نسبت سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی داشته است.»

برگزاری جلسات ۱۲ کمیسیون‌ تخصصی دانشگاه  در نشست شورای دانشگاه

محمدرضا دهقانی‌اشکذری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد درخصوص بیست‌ودومین اجلاس شورای دانشگاه آزاد اسلامی که امروز (شنبه دهم دی‌ماه) در این شهر برگزار می‌شود؛ اظهار کرد: «در جلسه شورای دانشگاه که طی دو روز برگزار خواهد شد دکتر طهرانچی، معاون‌های دانشگاه آزاد ، روسای مناطق دانشگاه، استان‌ها و واحدهای ویژه حضور دارند و سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی دانشگاه بررسی می‌شود.» او عنوان کرد: «جلسه روز اول با حضور دکتر طهرانچی، معاونان دانشگاه برگزار و در آن برنامه‌ها و سیاست‌های کلی و راهبردی دانشگاه تدوین می‌شود. در این جلسه روسای واحدها نیز نظرات خود را برای عملکرد بهتر دانشگاه بیان می‌کنند. این جلسه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز و تا شب ادامه دارد. روز دوم جلسه اجلاس در ۲ بخش برگزار می‌شود. در بخش اول معاونان دانشگاه در واحدهای شهرستان‌ها حاضر و از نزدیک مسائل، مشکلات و طرح‌های هر واحد را مشاهده می‌کنند. همچنین معاونان جلساتی را با روسای واحدها، اعضای هیات‌علمی و دانشجوها خواهند داشت و طی این جلسات طرح‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.» دهقانی‌اشکذری در ادامه افزود: «در بخش دیگر، جلسات ۱۲ کمیسیون‌ تخصصی جذب، هیات ممیزه، پذیرش و فارغ‌التحصیلی، حقوقی، امنیتی، بانوان، نظارت و ارزیابی، سند تحول و تعالی، فناوری، فنی مهندسی، علوم انسانی، علوم پزشکی و فرهنگی دانشجویی با حضور روسای استان‌ها در صبح یکشنبه آغاز می‌شود. در این جلسه هر کمیسیون با مراکز مربوطه خود مباحث و موارد مربوطه نظر خود را مطرح و به شور گذاشته و کلیات موارد را بررسی می‌کنند.»

 بازدید از کارخانه کاشی و سرامیک و کلنگ‌زنی دانشکده مهارتی 
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد درباره برنامه‌های جانبی روز دوم بیست‌ودومین اجلاس شورای دانشگاه آزاد در شهر یزد، گفت: «دکتر طهرانچی صبح یکشنبه با چند تن از مسئولان و معاونان از یک شرکت تولید نخ یکی از دانشجوهای فارغ‌التحصیل و موفق این واحد که امسال به‌عنوان کارآفرین موفق کشور معرفی شده و همچنین یک کارخانه بزرگ کاشی و سرامیک استان بازدید خواهند داشت و جلساتی را پیرامون زمینه همکاری دانشگاه و صنعت را با این ۲ کارخانه و شرکت خواهند داشت. همچنین در حاشیه این جلسات نیز مراسم کلنگ‌زنی اولین دانشکده مهارت و کارآفرینی جوار صنعت کشور برگزار می‌شود.»
او با بیان اینکه این دانشکده با هزینه صنعت ساخته خواهد شد بیان کرد: «حدود ۱۰۰ رشته مهارتی در این نوع دانشکده تدریس و دانشجو به جای آموزش رشته‌ها و مباحث تئوری به آموزش مهارتی رشته‌های مختلف می‌پردازد. ویژگی خاص این دانشکده در تشکیل بخشی از کلاس‌های درسی در مراکز صنعتی خواهد بود.»
او درباره رشته‌هایی که در این دانشکده تدریس خواهند شد توضیح داد: «درحال حاضر به‌طور ویژه روی رشته سرامیک متمرکز بوده‌ایم. طلاسازی، شیرینی‌سازی، پوشاک، طراحی، انیمیشن و معماری از دیگر رشته‌هایی هستند که در استان زمینه فعالیت با صنایع را دارند و از اول مهرماه نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.»

 

منبع:فرهیختگان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *