فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

تصفیه فاضلاب را لایه‌های پلیمری تسهیل کردند

  • آبان ۲۶, ۱۴۰۱

 تصفیه آب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اساسی جامعه جهانی به شمار می‌رود و فناوری‌های پیشرفته مانند فناوری غشایی، ظرفیت مناسبی برای کمک به این حوزه فراهم کرده است.

در کشورمان نیز با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های پلیمری، فناوری غشا‌های تولید شده در صنایع تصفیه فاضلاب، تصفیه آب‌های صنعتی و بازچرخانی آب برای سامانه‌های بایورآکتور و غشایی به کمک احیای منابع آبی آمده است.

از این غشا‌ها در صنایع آب شیرین‌کن و تامین آب شرب استفاده می‌شود. تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با استفاده از مواد پلیمری، زمینه را برای تولید غشا‌های ایران‌ساخت فراهم کرده اند. این غشاها، با توجه به کاربرد آن از جنس پلیمر‌های PVDF و PS با فرمولاسیون خاص تهیه شده و در صنایع مختلف به‌کار گرفته می‌شوند.

غشا به عنوان فازی که اجزای جدا شونده در محلول با سرعت‌های متفاوت از آن عبور می‌کنند در سیستم تصفیه تعریف می‌شود. در این فرآیند معمولا تغییر فازی صورت نمی‌گیرد و محصولات نیز در همدیگر قابل مخلوط شدن هستند. نیروی محرکه لازم در فرآیند‌های غشایی می‌تواند به صورت اختلاف غلظت، فشار، دما و پتانسیل الکتریکی باشد و روند تصفیه را ممکن سازد.

این غشا‌ها می‌توانند ضمن حذف کردن جامدات حل شده، مواد آلاینده را از آب حذف کنند. همچنین کاهش میزان آلودگی آب، کمک به شفافیت و سلامت آب از ویژگی‌هایی است که این غشا‌ها به ارمغان می‌آورند.

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در زمینه تصفیه آب و بازگردانی آب‌ها به چرخه مصرف فعالیت دارند، حمایت می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *