فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

صدور دستورالعمل اجرایی گفتگوی آزاد به بیش از ۱۴۰۰ مرکز علمی

  • آبان ۲۴, ۱۴۰۱

قائم مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره از صدور دستورالعمل لازم برای اجرای گفتگوی آزاد در سطح کشور به ۱۴۰۰ مجموعه دستگاه و مراکز علمی و پژوهشی خبر داد.

حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی از عملکرد هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، به راه اندازی «خانه ملی گفتگوی آزاد» اشاره کرد گفت: رهبر معظم انقلاب در سال ۸۵ توصیه و تاکید کردند که «خانه ملی گفتگوی آزاد» راه اندازی شود و افراد با سلایق مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، حتی اجازه داشته باشند سخنانی خلاف متعارف چه در بخش اعتقادی، چه در بخش علمی علیه رویه‌ها و روش‌ها داشته باشند.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی «خانه ملی گفتگوی آزاد» را همان سال تشکیل می‌دهد اما به دلایلی این مصوبه عملی نشد تا اینکه اخیراً مسئولیت آن به هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی واگذار شد.

قائم مقام رئیس هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره گفت: در حال حاضر دستورالعمل لازم برای اجرای گفتگوی آزاد در سطح کشور به تمام دستگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی که شاید حدود ۱۴۰۰ مجموعه هستند، صادر شده و طی یک یا دو روز آینده آئین نامه اجرایی آن نیز ابلاغ خواهد شد، بازخوانی اساسنامه «خانه ملی گفتگوی آزاد» انجام شده و تغییراتی در این اساسنامه صورت گرفته و قرار است که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با فعال شدن «خانه ملی گفتگوی آزاد» و تأمین شرایط گفتگوی آزاد، چه در هنگام بیان و چه پس از بیان، بتوانیم شرایط را برای تحقق ایران آزاد فراهم کنیم، ایرانی که در آن گفتگو های، منطقی، گفتگو های دارای چارچوب مناسب کمترین هزینه را دارند و حتی تشویق می‌شوند.

بهجت پور ادامه داد: این خانه گفتگوی آزاد مورد استقبال بخش‌های فرهنگی کشور، و دانشگاه‌ها قرار گرفته است. همچنین هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی برای توسعه نظریه پردازی و گفتگوی آزاد، کمیته‌های فرادستگاهی را هم در دستور کار خود قرار داده و در حال برگزاری آزمایشی آن هستیم. تا زمینه را برای گفتگوهای کریمانه منطبق با ارزش‌های ایران اسلامی در سطح کشور فراهم کنیم.

وی ادامه داد: نظریه در چارچوب ایران اسلامی تنها نیست بنابراین از دیگر برنامه های هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی این است که به سمت توسعه نظریه در فرا مرزها حرکت کند، در تولید علوم دینی ،علوم انسانی و علوم پایه ، شخصیت هایی هستند که می توانند اندیشه های خود را در خدمت گسترش تمدن ایران اسلامی قرار دهند که در دستور کار قرار گرفته است . 

حجت الاسلام بهجت پور افزود: همچنین درکمیته های هفتگانه کرسی های نظریه پردازی به این نتیجه رسیدیم که بحث خانواده و زنان از مسائل مهمی هستند که ما در این دوره می توانیم به آن توجه خاص داشته باشیم . نمی شود جامعه سربلندی داشت زمانی که به مسائل خانواده توجه نمی شود. در شورای علوم رفتاری این بخش اضافه شده است . 

قائم مقام رئیس هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی ، نقد و مناظره افزود: همچنین در بحث تعلیم و تربیت، نیازمند نظریه هستیم ما باید برای نظریات استراتژی بسازیم، ما باید نظریات اثبات شده را تبدیل به برنامه برای اجرا کنیم. حکومت فضای مجازی برافکار و اندیشه ها و رابطه مستقیمی که با آحاد فرزندان ما دارد بسیار مهم است باید برای مهارت های نظام تعلیم و تربیت در شرایط موجود اندیشه ورزی کنیم ، فرضیه ساخته و تبدیل به نظریه کنیم لذا کمیته مهارت های نظام تعلیم و تربیت نیز به تصویب رسید. 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا نظریه های مشورتی توسط فرهیختگان و نخبگان برای برون رفت از شرایط و ارائه آن به مسئولان ارائه شده یا خیر گفت: در این زمینه اقدامات شایسته ای صورت گرفته است ، ۲۰۰ فرهیخته در مدت محدودی ، ابعاد مختلف اغتشاشات را ارزیابی و ریشه یابی کرده، راه های برون رفت از این مشکل را هم جمع بندی کرده اند . 

قائم مقام رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره گفت: طی ۱۸ سال گذشته در فرایندهای ارزیابی، ۶۳ نظریه، نوآوری و نقد داشتیم که به تفکیک ۲۴ نظریه ۳۲ نوآوری و هفت نقد موفق است در سال ۹۲ توجه به کرسی های ترویجی در دستور کار قرار گرفت و تا کنون ۵ هزار و ۷۱۲ کرسی ترویجی در ۱۵۰ دستگاهی برگزار شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *