فروردین ۹, ۱۴۰۳

از مطالبه گری و نقد در فضای دانشگاهی نهراسیم

  • آبان ۲۴, ۱۴۰۱

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: از ایجاد نشاط و انجام مطالبه‌گری و نقد در فضای دانشگاهی نهراسیم؛ چراکه این‌ها برکاتی است که در فضای دانشگاه نازل می‌شود.

 به نقل از وزارت علوم، آیین گشایش دهمین جشنواره ملی رویش، در تالار شهید دستغیب دانشگاه شیراز با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از معاونان و مدیران فرهنگی و دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور به‌میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری در افتتاحیه دهمین جشنواره ملی رویش اظهار امیدواری کرد: این جشنواره فرصتی برای تجربه‌اندوزی و به اشتراک‌گذاشتن ایده‌ها و ارتقاء و تقویت کانون‌های فرهنگی و دانشجویی باشد.

وی با بیان اینکه طی سال‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی به‌دلیل فراگیری بیماری کرونا در دانشگاه‌ها دچار رخوت شده بود، شاهد تأثیرات عمیق بر بدنه‌ی دانشجویی کشور بودیم که جلوه‌های آن در وقایع اخیر دیده شد، افزود: کم‌کاری‌هایی در حوزه‌ تربیتی و فرهنگی داشتیم که امروز خود را نشان داده، اما در دل این تهدیدات فرصت‌های زیادی وجود دارد؛ فرصت‌هایی که چالش‌ها و کم‌کاری‌ها را نشان دادند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه اگر در شرایط عادی کار فرهنگی انجام ندهیم، مجبوریم در شرایط غیرعادی، نامتناسب با منطق دانشگاه کار غیرفرهنگی انجام دهیم، گفت: تمدن ایرانی اسلامی ثمره‌ی همزیستی و زندگی مسالمت‌آمیزی است که طی قرن‌ها این ملت در کنار هم داشته‌اند و باید آن را قدر نهیم. باهم بودن و درکنار هم زیستن و مداراکردن را باید تجربه کرد و قدر نهاد.

کلانتری اظهار داشت: جشنواره رویش، نمایش تنوع فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌هاست؛ تنوعی از علایق که ازسوی کانون‌های فرهنگی، علمی و تشکل‌های دانشجویی اعتلا پیدا می‌کنند و درواقع تکثری در عین وحدت است.

او ادامه داد: کانون‌ها در متن دانشگاه تجلی‌گر این تکثر هستند که به نحو متمدنانه‌ای آن را نمایش می‌دهند و درواقع نمایشگر مدنیت در دانشگاه هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه کانون‌های فرهنگی و دانشجویی، فرصتی برای مهارت‌افزایی جامعه‌پذیری، ارتقای مسئولیت و تعهد اجتماعی، فعالیت جمعی و پیگیری هدف‌های مشترک فراهم می‌کند، افزود: کانون‌ها تمرین زیست جمعی در متن دانشگاه هستند.

کلانتری با تأکید بر اینکه فرهنگ را باید در متن دانشگاه قرار داد، گفت: وقتی فرهنگ در متن قرار می‌گیرد، تسهیل‌کننده انواع کنش‌ها در جامعه دانشگاهی خواهد شد.

از انجام مطالبه گری و نقد در فضای دانشگاهی نهراسیم

وی تأکید کرد: از ایجاد نشاط و انجام مطالبه‌گری و نقد در فضای دانشگاهی نهراسیم؛ چراکه این‌ها برکاتی است که در فضای دانشگاه نازل می‌شود و جامعه را پالایش می‌کند؛ البته در این مسیر باید به قواعد گفت‌وگو، نقد و کنش‌گری هم پایبند بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین با بیان اینکه امروز جشنواره رویش به ثبات خوبی رسیده و نیازمند بازنگری و تقویت نقاط ضعف‌هاست، اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده، جشنواره حرکت در تقویم بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و دانشجویان حائز رتبه‌های این جشنواره، از تسهیلات بنیاد نخبگان بهره‌مند خواهند شد. همچنین برآنیم تا جشنواره‌ی رویش را نیز در تقویم ملی بنیاد نخبگان قرار دهیم.

کانون ها و تشکل های خودجوش دانشجویی قلب تپنده دانشگاه ها هستند

دکتر علی حفیظی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز نیز در این مراسم، ضمن خوشامدگویی، بیان کرد: جشنواره‌ ملی رویش که هرساله ازسوی معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم برگزار می‌شود، نوعی ارزیابی فعالیت‌ کانون‌های دانشجویی فرهنگی است که با انگیزه‌ معرفی دستاوردها و توانمندی‌های این مجموعه برگزار می‌شود و گام مؤثری در ارتقای کانون‌های دانشجویی فرهنگی به شمار می‌آید.
وی با بیان اینکه ۳۵۰۰ اثر از ۸۰ دانشگاه به دهمین جشنواره ملی رویش ارسال شده است، اظهار کرد: دانشگاه‌ها به‌مثابه‌ی مغز متفکر جامعه هستند و کانون‌ها و تشکل‌های خودجوش دانشجویی، قلب تپنده‌ی دانشگاه‌ها هستند.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه شیراز با بیان اینکه در تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی علایق و سلیقه‌های مختلف کنار هم قرارمی‌گیرند؛ گفت: هدف از ایجاد نهادهای خودجوش دانشجویی این است که دانشجویان در کنار فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری و… در این تشکل‌ها و کانون‌ها انجام کار گروهی، روش حل مسأله و مسؤولیت‌پذیری بیاموزند و آماده پذیرش مسؤولیت‌های بزرگ‌تری در آینده باشند.

گفتنی است، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حاشیه‌ دهمین جشنواره ملی رویش در دانشگاه شیراز دو نشست جداگانه با معاونان و مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و همین‌طور نمایندگان کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی داشت که در هریک از این نشست‌ها افراد به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پرداختند.

همچنین نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور نیز در حاشیه‌ دهمین جشنواره ملی رویش در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برپا شده است که تا روز اختتامیه‌ این جشنواره (۲۵آبان‌ماه ۱۴۰۱) ادامه خواهد داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *