فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

ستاد تعاملات دانشگاهیان با دولت و مسئولان تشکیل شد

  • مهر ۲۷, ۱۴۰۱

معاون فرهنگی وزیر علوم از تشکیل ستاد تعاملات دانشگاهیان با دولت و مسئولان خبرداد و گفت: با تشکیل این ستاد مسئولان می توانند از نظرات اهل علم استفاده کرده و برنامه های خود را هم توضیح دهند.

عبدالحسین کلانتری با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌ها همیشه منشأ پویایی، تحول و تغییرات بوده اند، برای ما که در دانشگاه‌ها حضور داریم اتفاقات اخیر در یک سطحی، اتفاق ویژه ای نیست.

وی ادامه داد: درست است بعضاً هنجارشکنی‌هایی خارج از رویه‌های قانونی صورت گرفته است، اما زمانی که به کلیت ماجرا نگاه می‌کنیم، تا آنجا که در چارچوب قانون بوده کاملاً امری بدیهی و طبیعی بوده و از گذشته سابقه داشته و از این پس هم وجود خواهد داشت، یعنی باید آن را امری بدیهی قلمداد کنیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: این عنصر ذاتی دانشگاه است که با پویایی، جستجوگری و مطالبه گری دانشجویان پیوند خورده است و ما تنها کاری که باید انجام دهیم این است که آن را در مدار قانون حفظ و سعی کنیم از چارچوب قانون، ادب، مدارا، اخلاق و تحمل خارج نشود.

وی ادامه داد: البته مواردی بوده که از چارچوب مذکور خارج شده، اختلالات و مشکلاتی را ایجاد کرده است من منکر آن نمی‌شوم، ما این موارد را ناشی از ضعف تشکل‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها می‌دانیم که فرایند جامعه پذیری سیاسی و تربیتی را در کلیت دانشگاه دچار اختلال کرده است که امیدواریم با همکاری خود دانشگاه‌ها مرتفع شود.

کلانتری با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای رفع اختلالات مذکور افزود: از سال گذشته که در معاونت فرهنگی فعالیت خود را آغاز کرده‌ام، پیگیری کردیم که فعالیت‌های فرهنگی را با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها با محوریت خود دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و اجتماعی تکثیر کنیم و شاهد برگزاری فعالیت‌های کثیر فرهنگی در دانشگاه‌ها باشیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: به نظر من این خود می‌تواند بسیاری از نزاع‌هایی که در داخل دانشگاه‌ها شکل گرفته را تسهیل کرده و فضای دانشگاه‌ها را تلطیف و دانشجویان را متشکل کند تا بتوانند درخواست‌ها و مطالبات خود را به شکل کاملاً مدنی پیگیری کنند.

وی درباره آمار دانشجویان بازداشتی ادامه داد: آماری ندارم ولی خیلی از دانشجویان بازداشتی در همان مراحل اولیه دستگیری آزاد شدند، وزارت علوم نیز به صورت شبانه روز پیگیر است تا تعدادی هم که باقی مانده‌اند آزاد شوند و انشاالله هیچکدام پرونده قضائی هم نداشته باشند.

کلانتری با اشاره به فعال شدن کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها افزود: برنامه کرسی‌های آزاد اندیشی قبل از این ماجراها، چندین بار ابلاغ شده و از مسئولان ذی ربط فعال شدن آن در دانشگاه‌ها درخواست شده بود، انشاالله ما بتوانیم مطالبات دانشجویان را از این مسیر به گوش مسئولان برسانیم و هم مطالبات پیگیری شوند، که این موضوع در دست اقدام است.

وی افزود: فراتر از آن پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری که اوایل سال ۱۴۰۱ با دانشجویان داشتند موضوع حضور مسئولان در دانشگاه‌ها بود که از این طریق به مطالبات و درخواست‌های دانشجویان پاسخ دهند. این موضوع به صورت موردی در دستور کار برخی از دانشگاه‌ها قرار گرفته بود و شاهد بودیم برخی از مسئولان در دانشگاه‌ها حاضر شدند.

وی افزود: از سوی دیگر ما یک ستاد تعاملات دانشگاهیان با دولت و مسئولان تشکیل دادیم. نمایندگان دستگاه‌های دولتی معرفی شدند البته باید متذکر شوم این ستاد ارتباطی به اتفاقات اخیر ندارد. پیش از این اتفاقات و از حدود سه ماه پیش ایجاد شده بود که البته این اتفاقات مقداری هم در کارکرد این ستاد خلل ایجاد کرده است.

وی افزود: به نظر من این ستاد می‌تواند بسیار کمک کنده باشد که هم مسئولان از نظرات کارشناسانه و منتقدانه اهل علم استفاده کنند و هم در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند توضیح دهند که بخشی از جهاد تبیین نیز به اعتقاد ما همین است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *