فروردین ۹, ۱۴۰۳

در حال حاضر تغییری در سهمیه‌های کنکور ایجاد نشده است

  • مهر ۲۲, ۱۴۰۱

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: در حال حاضر تغییری در سهمیه‌های موجود در پذیرش داوطلبین ورود به آموزش عالی رخ نداده و این سهمیه‌ها حذف نخواهند شد.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال برخی از داوطلبان کنکور سال ۱۴۰۲ درباره اینکه آیا سهمیه‌های مناطق و سایر سهمیه‌های کنکور به قوت خود باقی است یا خیر اعلام کرد: در حال حاضر تغییری در سهمیه‌های موجود در پذیرش داوطلبین ورود به آموزش عالی رخ نداده است و این سهمیه‌ها حذف نخواهند شد. در عین حال با توجه به بررسی‌های جامع و کارشناسی صورت گرفته و مأموریت ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع ساماندهی سهمیه‌های ورود به دانشگاه در دستور کار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار دارد.

بر اساس ماده ۷ مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موظف است نسبت به بررسی و ساماندهی سیاست‌های حاکم بر سهمیه‌های پذیرش دانشجو در کلیه مقاطع تحصیلی ظرف مدت حداکثر شش ماه اقدام نموده و سیاست‌های پیشنهادی را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

همچنین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اینکه آیا فرآیند سنجش و پذیرش دانشجو و شیوه جدید برگزاری کنکور، باعث کاهش عدالت آموزشی و افزایش شکاف طبقاتی در جامعه می‌شود؟ نیز آورده است: خیر، عمده تفاوتی که باعث شکاف طبقاتی حاضر در فرآیند پذیرش دانشجو در نظام آموزش عالی شده است و آنچه که در سال‌های اخیر آمارها به آن اشاره داشته‌اند، در شیوه برگزاری آزمون (مبتنی بر سوالات فراتر از محتوای کتب درسی و روش‌های غیرمتعارف و غیر اصولی تست زنی) نهفته است که به هیچ عنوان ابزار مناسب و عادلانه ای برای سنجش استعداد و سواد دانش آموز برای ورود به نظام آموزش عالی نیست.

همین امر باعث رونق کلاس‌های کنکور برای آموزش محتوای غیر ضرور به روش‌های غیر اصولی شده است و طبیعتاً این موضوع باعث شده است که تا حدی افرادی که امکان هزینه‌کرد بیشتر برای این امر داشته‌اند بهره بیشتری از ظرفیت دانشگاه‌ها ببرند.

با اصلاح این رویه و بازگرداندن چرخه یادگیری به محتوای اصیل آموزش و پرورش و نیز سنجش استاندارد و توزیع شده در طول زمان (و نه یک شبه و نصف روزه) در قالب آزمون‌های نهایی مدیریت شده، شانس موفقیت میان اقشار مختلف جامعه اعم از مناطق برخوردار و کمتر برخوردار یا دهک‌های مختلف اجتماعی به یکدیگر نزدیک‌تر خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *