فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

صدور مجوز راه اندازی مرکز علمی کاربردی مشروط به اشتغالزایی شد

  • مهر ۱۸, ۱۴۰۱

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرد: از این پس ارائه مجوز برای راه اندازی مراکز علمی کاربردی مشروط به تضمین شغل دانش آموختگان شد.

حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی امروز در نشست خبری که به مناسبت سی و یکمین سالگرد تأسیس این دانشگاه برگزار شد، گفت: در دانشگاه جامع علمی کاربردی هر فردی درخواست مجوز برای راه اندازی مرکز علمی کاربردی داشته باشد، قابل بررسی است، ولی زمانی مجوز ارایه می‌شود که مرکز مذکور تضمین شغلی دانش آموختگان را ارائه دهد، البته ساختارهای این طرح در حال تدوین است.

شاخص‌های جذب مدرسان علمی کاربردی تغییر کرد

وی در ادامه به جذب مدرسان و تغییر شاخص‌های جذب در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی ۹۶ هزار مدرس دارای کد تدریس داشت که در یک برهه‌ای تصمیم گیری شد تا بازنگری صورت گیرد، و در این بازنگری بیشتر محورهایی مانند تعداد مقاله علمی و مواردی اینچنینی در اولویت قرار گرفته بود و به مهارت‌های عملی زیاد توجه‌ای نشده بود بر همین اساس تمام شاخص‌های جذب مدرسان علمی کاربردی تغییر کرد و تا دو هفته آینده فراخوان جذب مدرسان علمی کاربردی آغاز می‌شود و ۴۵۰۰ ظرفیت در کشور ایجاد کرده‌ایم و ۱۵۰۰ مدرس جذب خواهند شد.

تحصیل همزمان در ۲ دانشگاه برای نخستین بار

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه به طرح جدید این دانشگاه اشاره کرد که بر اساس آن دانش آموختگان در ترم ۷ و ۸ همزمان با تحصیل در دانشگاه‌های نظری دیگر با فضای کار رشته تحصیلی خود در این دانشگاه آشنا می‌شوند و دو ترم همزمان پودمان تخصصی رشته مورد علاقه خود را طی می‌کنند و با تجربه یکسال سابقه کاری فارغ التحصیل می‌شوند.

وی در ادامه از تحصیل همزمان در دو دانشگاه خبر داد و گفت: دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها می‌توانند پس از گذراندن ۶۰ واحد, ۳۶ واحد را در دانشگاه علمی کاربردی در شغل و تخصص مورد علاقه خود طی کنند و با دو مدرک کارشناسی پیوسته و نا پیوسته فارغ التحصیل شوند.

عدم ایجاد ۱۴۰ هزار شغل به دلیل تعطیلی مراکز دولتی دانشگاه جامع

بلندی در ادامه به تعطیلی ۳۱۳ مرکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: با تعطیلی این مراکز ۲۰۰ هزار دانشجوی این دانشگاه کاهش یافت و این کار از ایجاد ۱۴۰ هزار شغل جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه مراکز علمی کاربردی مدرک آموزشی صادر نمی‌کنند و مجری علمی کاربردی هستند، خاطرنشان کرد: مسئولیت صلاحیت حرفه‌ای از سطح ۴ به بالا با آموزش عالی است و هر کسی باید بخش خودش را انجام دهد، چارچوب مسؤولیت حرفه‌ای تدوین شده و اکنون وزیر علوم مهارت و اشتغال را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل شورای مهارتی در وزارت علوم، گفت: تعامل بسیار خوبی برقرار شده و به سمت هم افزایی هستیم. فارغ التحصیلان باید وارد بازار کار شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به پودمان‌های تخصصی این دانشگاه، گفت: شرط ایجاد این دانشگاه حضور در بازار کار است و این دوره‌های آموزشی می‌تواند افراد را با دوره آموزشی کوتاه مدت وارد بازار کار کند.

وی افزود: مراکز علمی کاربردی براساس برنامه راهبردی دوم باید به مراکز کاربردی شغلی تبدیل شوند و در بازار کار حضور یابند، فلسفه این دانشگاه یک بار برگزاری است، نیاز سنجی هم انجام شده و به بهترین نحو ممکن ارائه می‌دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه توانمندی‌های ویژه ای دارد و ما باید برای برنامه هفتم توسعه بخش مهارتی را به ۳۷ درصد برسانیم.

بازنگری ۱۰۴ برنامه درسی علمی کاربردی در دستور کار قرار دارد

وی با بیان اینکه ۱۲۵ برنامه درسی جدید علمی کاربردی تدوین شده است، گفت: ۱۰۴ برنامه درس این دانشگاه در دستور کاری برای بازنگری است.

طرح هوشمند سازی دانشگاه جامع علمی کاربردی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به بازبینی و بهینه سازی فرایندهای نظارتی این دانشگاه گفت: فرایندهای آموزشی و نظارتی دانشگاه جامع هوشمندسازی می‌شود.

وی از ایجاد حداقل یک خانه خلاق در هر استان خبر داد و گفت: چند رویداد در راستای برنامه فرهنگی به زودی اجرایی می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه در برنامه ما حضور ۵۰ مرکز بین المللی است، گفت: تا کنون ۳ مرکز در حال طی مراحل قانونی برای بین‌المللی شدن هستند.

وی با اشاره به جذب ۴۵ هزار دانشجو در بهمن‌ماه از پذیرش ۱۲۲ هزار دانشجو در مهرماه خبر داد.

اجرای طرح دستیار فناوری در دانشگاه جامعه علمی کاربردی

بلندی با اشاره به طرح دستیار فناور افزود: برای اجرای طرح مذکور با معاونت پژوهشی وزارت علوم تفاهم نامه‌ای منعقد شده است.

وی همچنین با اشاره مسائل فرهنگی افزود: برنامه فرهنگی جدی برای دانشجویان علمی کاربردی نیاز داریم که خروجی آن خودباوری و وجدان کاری باشد.

وی افزود: طی هشت ماه گذشته آمایش در خصوص توسعه آموزش، رشته و دوره‌های علمی کاربردی صورت گرفته است و ما به طور دقیق می‌دانیم در هر شهری چه نیازی بازار کار دارد و چه کاری باید انجام دهیم. و ما اکنون برای یک هزار شغل برنامه داریم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به اهمیت آموزش مهارتی و رفع نیازهای کشور توسط این بخش خواستار حمایت بیشتر از اجرای دوره‌های علمی و کاربردی شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *