اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

دانشجویان مستعد مناطق محروم بورسیه می شوند

  • شهریور ۱۷, ۱۴۰۱

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با راه اندازی صندوق عتف، دانشجویان مستعد مناطق محروم بورسیه می شوند و دیپلماسی علم و فناوری توسعه می یابد.

پیمان صالحی با اشاره به جزئیات راه اندازی صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رئیس جمهور، ماده واحده «اصل تأسیس صندوق شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)» را ابلاغ کرد. حدود ۳ ماه از تدوین اساسنامه این صندوق می‌گذرد و قرار است به زودی به تصویب هیأت وزیران برسد.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه این صندوق قرار است از مرجعیت علمی، مرجعیت فناوری و مرجعیت تربیتی_آموزشی کشور در سطح منطقه و جهان حمایت و پشتیبانی کند، افزود: حمایت از انجام تحقیقات کاربردی و تقاضا محور، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی بنیادی، پیشران علوم، خصوصاً علوم پایه از دیگر وظایف این صندوق به شمار می‌رود.

وی ضمن بیان این مطلب که حمایت از همکاری‌های آموزش عالی و پژوهشی از جمله تبادل دانشجو و کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی علم و فناوری در دستور کار این صندوق قرار دارد، خاطرنشان کرد: همچنین در راستای تحقق عدالت آموزش عالی به دانشجویان و افراد مستعد با تاکید بر استعدادهای برتر مناطق محروم از محل این صندوق بورس تعلق می‌گیرد.

صالحی افزود: براساس آن چیزی که در اساسنامه صندوق پیش بینی شده، از محل بودجه این صندوق هزینه‌های مربوط به جذب و آموزش دانشجویان داخل و خارج کشور تأمین خواهد شد. همچنین حمایت از همکاری‌های اموزش عالی و پژوهشی از جمله تبادل دانشجو با کشورهای مختلف و توسعه دیپلماسی علم و فناوری از دیگر وظایف عملکردی صندوق محسوب می‌شود.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری انجام عاملیت و کارگزاری مالی دولت و بانک‌ها و صندوق‌های مالی در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری و همچنین تأمین مالی حمایت و توسعه اقتصاد آموزش عالی، پژوهش نهادسازی مالی برای نظام نوآوری در سطح ملی، بخشی، منطقه‌ای و استانی را از دیگر مأموریت‌های ویژه این صندوق برشمرد.

وی با اعلام اینکه سرمایه اولیه صندوق مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال است و از طریق تأمین منابع در قوانین بودجه سنواتی و سایر منابع در حداکثر سه سال بعد از تصویب اساسنامه تأمین و پرداخت خواهد شد، گفت: منابع مالی صندوق شامل کمک‌های دولتی دولت مندرج در قوانین بودجه سنواتی کل کشور، کمک‌های اعطایی و سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها نهادهای عمومی غیر دولتی و شرکت‌های تابعه و وابسته، سود و کارمزد تسهیلات اعطایی و درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه مازاد صندوق در راستای اهداف صندوق خواهد بود.

صالحی اضافه کرد: همچنین ۴۰ درصد از اعتبارات پژوهشی شرکت‌های دولتی نیز باید به این صندوق واریز شود تا راستای حمایت و پشتیبانی از پژوهش‌های کاربردی هزینه شود.

وی در پایان گفت: براساس اساسنامه این صندوق، رئیس جمهور و در غیاب ایشان معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس هیئت امنا، وزیر علوم به عنوان نایب رئیس هیئت امنا و رئیس سازمان برنامه و بودجه اعضای هیئت امنا را تشکیل می‌دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *