فروردین ۹, ۱۴۰۳

اختصاص گرنت فناوری براساس پیشنهاد اساتید در سامانه «نان»

  • شهریور ۶, ۱۴۰۱

معاون وزیر علوم گفت: بر همین اساس پایه تشویق و ترغیب و اختصاص گرنت فناوری و ارتقاء رتبه و رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس پیشنهادات اساتید در این سامانه خواهد بود.  

 به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)، روند عملیاتی سازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها «نان» در جلسه ای با حضور دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف مورد بررسی قرار گرفت.

این جلسه با حضور دکتر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس ISC، دکتر منصور حقیقت معاون پژوهش و فناوری ISC و برخی از مدیران در دفتر ریاست ISC برگزار شد.

در این جلسه، دکتر خیرالدین ضمن گرامیداشت هفته دولت، انتصاب شایسته دکتر فاضل زاده به عنوان رئیس جدید ISC تبریک گفت و سپس به بیان تاریخچه کوتاهی از روند فعالیت های انجام شده نظام ایده‌ها و نیازها تاکنون پرداخت.

وی اظهار داشت: درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان «دانا» با هدف معرفی دانشمندان و نمایه‌سازی فعالیت‌های پژوهشگران ایرانی به زبان های فارسی و انگلیسی به زودی راه‌اندازی می‌شود که این مأموریت نیز به موسسه محول شده است.

خیرالدین گفت: پیرو تاکیدات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیاده‌سازی کامل نظام ایده‌ها و نیازها و برنامه‌ریزی برای استفاده کامل از ظرفیت‌های قانونی در توسعه و تکمیل آن از جمله وظایفی است که بر عهده دبیرخانه است که در این جلسه نیازمندی های عملیاتی شدن این سامانه مورد بررسی قرار می گیرد.

وی همچنین نظام ایده‌ها و نیازها را بخشی از نظام ملی نوآوری دانست و گفت: ایده ها بعد از این، بر اساس نیازها شکل می‌گیرد. اساتید و روسای دانشگاه ها می توانند پیشنهاد دهنده نیازها در این سامانه باشند. بر همین اساس پایه تشویق و ترغیب و اختصاص گرنت فناوری و ارتقاء رتبه و رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس پیشنهادات اساتید در این سامانه خواهد بود.

فاضل زاده نیز گفت: برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی بین المللی، بازنگری در تشکیلات ساختاری و بودجه مورد نیاز برای نظام ایده‌ها و نیازها از دیگر موارد مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد تا این سامانه هر چه سریعتر و به صورت کامل عملیاتی شود. علاوه بر این، تشکیل یک تیم تخصصی نرم افزاری و همچنین تیم پشتیبانی لازم با نیروی انسانی متخصص از دیگر ملزوماتی است که باید درباره آن برنامه ریزی لازم انجام شود.

در این جلسه، روند سازوکار عملیاتی سازی ایده ها و نیاز های ثبت شده در نظام ایده‌ها و نیازها مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با تشکیل کارگروه های تخصصی مختلف هر چه سریعتر موارد پیش رو برطرف شود.

در پایان جلسه، خیرالدین ضمن بیان اهمیت زیادی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای نظام ایده‌ها و نیازها قائل است، از تلاش ها و نقش موثر و ارزنده ISC در پرداختن به این موضوع تقدیر و تشکر به عمل آورد.

نظام ایده‌ها و نیازها زمینه‌ای برای ارتباط نیازهای مختلف با تحقیقات و مراکز تحقیقاتی کشور، دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری است. متخصصان می‌توانند نیازهای خود را در حوزه‌ها و سطوح مختلف اجتماعی و صنعتی در این سامانه ثبت کنند. همچنین مشوق‌های علمی برای مراکز دانشگاهی فعال در سامانه در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است این سامانه از سه بخش کلان ارائه ایده و نیاز، محصول و اشتغال دانش بنیان تشکیل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *