فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

افزایش سهم زنان در آموزش عالی۶سال اخیر

  • شهریور ۲, ۱۴۰۱

رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: از ۶ سال پیش هر سال سهم خانم‌ها در آموزش عالی یک درصد افزایش یافته است.
دکتر عالی باقر طاهری نیا رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی صبح امروز در نشست خبری با گرامیداشت هفته دولت، گزارشی از آمار آموزش عالی ارائه داد.

تمرکز ۸۰ درصد جمعیت دانشجویی قبل از انقلاب در تهران

وی گفت: پیش‌از انقلاب ۸۰ درصد جمعیت دانشجویان کشور در استان تهران و ۲۰ درصد در کل کشور بود که در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی کشور در تهران و ۸۰ درصد در کل کشور است و این گسترش عادلانه آموزش عالی در کشور را نشان دهد.

رشد ۵۶ برابری سهم خانم‌ها در آموزش عالی

وی با اشاره به سهم آموزش خانم‌ها در آموزش عالی گفت: در حالی که آموزش عالی بعد از انقلاب یعنی از سال‌های پایانی رژیم گذشته تا امروز ۵۰ برابر رشد داشته، سهم خانم‌ها در این رشد بسیار چشمگیر و ۵۶ برابر شده است یعنی جمعیت دانشجویی زنان ۵۶ برابر شده و این نشان‌دهنده عدالت آموزشی برای دانشجویان دختر است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه آموزش عالی به کل جمعیت دانشجویی در قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: جمعیت کل دانشجویی در قبل از انقلاب ۶۷ هزار نفر بوده و اکنون حدود سه میلیون و ۱۷۰ هزار دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند.

سهم دانش‌آموختگان دانشگاه از جمعیت کشور به ۱۲ درصد است

وی در ادامه به سهم دانش‌آموختگان دانشگاه از جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: سهم دانش‌آموختگان دانشگاه از جمعیت کشور به اضافه و منهای ۱۲ درصد است این در حالی است که همه فکر می‌کنند دانشگاه‌ها خیلی گسترش پیدا کرده و دانشجو پذیرش کرده‌اند، اگر دانشجو بیش‌از نیاز پذیرش شده پس چرا این عدد کم است؟ این در حالی است که در کشورهایی مثل کره این آمار حدود ۶۰ درصد است و در برخی از کشورهای آمریکایی این آمار ۷۰ درصد است.

دکتر طاهری نیا با طرح سوالی مبنی‌بر این‌که توسعه آموزش عالی آری و یا خیر گفت: این سوال از دو منظر قابل پاسخ‌دادن است از منظر بازار کار اگر نگاه کنیم، توسعه کمی آموزش عالی بیش‌از نیاز بوده اما اگر از منظر دانش‌آموختگان دانشگاه به کل جمعیت نگاه کنیم، این توسعه کمتر از حد نیاز بوده است.

بیش از ۵ هزار رشته تحصیلی در دانشگاه‌های کشور دایر است

وی در ادامه به تعداد و تنوع رشته‌های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: بیش‌از پنج هزار رشته تحصیلی در کشور داریم و آمار دقیق آن ۵ هزار و ۷۷۹ رشته‌ تحصیلی است که بیشترین آن مربوط به دانشگاه علمی کاربردی و کمترین آن مربوط به دانشگاه فرهنگیان است.

بیشترین تنوع گرایش رشته تحصیلی در ارشد و دکتری است

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه رشته‌های تحصیلی دانشگاهی با ریزش و رویش مواجه هستند گفت: همچنین ۸ هزار رشته مقطع تحصیلی داریم که بیشترین تنوع گرایش رشته تحصیلی در ارشد و دکتری است.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیشترین دانشجویان به تفکیک سال تحصیلی در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل هستند افزود: در کشور چین بیشترین تمرکز روی سطوح پایین نمودار آموزش عالی است و کمترین توجه به دوره دکتری است، در کشورهای مختلف، الگوی توسعه آموزش عالی را متناسب با الگوی همه‌جانبه انتخاب می‌کنند، مدل توسعه آموزش عالی کشور تابعی از مدل توسعه همه‌جانبه آن کشور است.

طاهری نیا افزود: ۱۳ درصد دانشجویان ایرانی در مقطع کاردانی ۶۳ درصد در مقطع کارشناسی و ۲۴ درصد در مقطع ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند، نسبت دانشجویان خانم به آقا، ۵۱ درصد آقا و ۴۹ درصد دانشجویان خانم هستند.

از ۶ سال پیش هر سال سهم خانم‌ها در آموزش عالی یک درصد افزایش یافته است

وی یاد آور شد: از ۶ سال پیش هر سال سهم خانم‌ها در آموزش عالی یک درصد افزایش یافته است همچنین رشته علوم انسانی بیشترین دانشجویان آموزش عالی دارد یعنی ۵۱ درصد دانشجویان در گروه و علوم انسانی تحصیل می‌کنند و این به دلیل تنوع رشته و سهولت رشته‌های آن است.

طاهری نیا ادامه داد: ۲۴ درصد دانشجویان در رشته‌های فنی و مهندسی، ۸ درصد علوم پزشکی، ۷ درصد هنر و ۶ درصد در علوم پایه تحصیل می‌کنند، روند جمعیت دانشجویی ما حاکی از کاهش جمعیت گروه فنی و مهندسی در سنوات گذشته است و برخی رشته‌ها مانند علوم انسانی تفاوت چندانی نداشته است.

روند کاهشی دو گروه آموزشی علوم تجربی و ریاضی در کنکور ۴ سال گذشته

وی افزود: براساس مطالعات انجام‌شده در کنکور، دو گروه آموزشی علوم تجربی و ریاضی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ روند کاهش دارند، این در حالی است که در گروه زبان با رشد خوبی مواجه بوده‌ایم سهم زبان خارجی در کنکور امسال ۱۳ درصد بوده که نسبت به سال گذشته با رشد مواجه بوده همچنین سهم علوم تجربی امسال ۳۹ درصد بوده این در حالی است که سال گذشته ۴۳ درصد بوده است و بیشترین کاهش در ریاضی بوده که به زیر ۱۰ درصد رسیده است، این در حالی است که سال گذشته ۱۱ درصد بوده و امسال به ۹ درصد رسیده است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: بنابراین در کنکور امسال با کاهش تقاضا در علوم تجربی و علوم ریاضی مواجه و با افزایش تقاضا در رشته‌های زبان خارجی، هنر و علوم انسانی مواجه بودیم.

اعلام رشته‌های رقابتی کنکور

وی درباره اینکه کدام رشته‌ها در کنکور رقابتی‌تر هستند افزود: به ترتیب علوم پزشکی، هنر و زبان بیشترین رشته‌های رقابتی و کمترین رشته رقابتی را دارند. از رشته‌های پرطرفدار فنی‌مهندسی می‌توان به کامپیوتر و از رشته‌های علوم انسانی به حقوق اشاره کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *