فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

فرمول جدید دانشگاه تهران برای تخصیص بودجه به دانشکده ها

  • مرداد ۱۸, ۱۴۰۱

معاون مالی و اداری دانشگاه تهران گفت:در سال ۱۴۰۱ بودجه ریزی براساس عملکرد دانشکده ها و واحدها خواهد بود و هر دانشکده ای که بیشتر درآمد اختصاصی داشته باشد، بودجه بیشتری به آن تعلق خواهد گرفت.

احمد نوحه گر با اعلام اینکه نظام بودجه ریزی دانشگاه تهران برای سال ۱۴۰۱ براساس ارزیابی عملکرد واحدها و دانشکده ها در حال پی ریزی است، اظهار کرد: یعنی بودجه واحدهای دانشگاه براساس عملکردشان و برنامه ریزی راهبری که به آن ها ابلاغ شده، تخصیص داده می شود. این یک پیام خوب ‌به دستگاه های اجرایی است که در بین دانشگاه ها، دانشگاه تهران پیشرو برای اجرایی کردن این طرح است.

معاون اداری و مالی دانشگاه تهران افزود: ما براساس فرمولی که در بحث توزیع بودجه داریم این طرح را اجرایی کرده ایم؛ به طور مثال در بحث پروژه های تحقیقاتی ارتباط دانشگاه با صنعت یا جامعه، فرص کنید یک عضو هیات علمی با حوزه صنعت، کشاورزی و … قرار دادی منعقد می کند و از اعتبار تخصیص داده شده از سوی صنعت، ابتدا مالیات کسر میشود و بعد از آن، این پول در قالب گرنت و کمک به آن واحد یا دانشکده پرداخت میشود.

این مقام مسول دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در این میان سهمی متعلق به دانشگاه است اما در نهایت دانشگاه این اعتبار را برای همان دانشکده که عضو هیات علمی در آن همکاری می کند، هزینه می کند که البته به این شرط که اعتباراتی که از منابع عمومی دولت داده می شود، کفاف هزینه ها و پرداخت حقوق هیات علمی و کارکنان را داشته باشد و علاوه بر آن هزینه های لازم را برای اداره دانشگاه داشته باشیم.

نوحه گر ادامه داد: از طرف دیگر بودجه اختصاصی دانشگاهها غیر از شهریه دانشجویان شبانه، بودجه های اختصاصی دانشگاه، بودجه های تحقیقاتی است و دانشگاه نه شرعا و قانونا نمی‌تواند این بودجه که قابل توجه هم هست، در جای دیگر هزینه کند و در نهایت باید به عضو هیات علمی بازگردد. در بحث مربوط به اصلاح بودجه دانشگاه، مد نظر ما این است که بعد از پرداخت حقوق، بودجه سایر و تعمیر و تجهیز به گونه ای باشد که بتوانیم دانشگاه را اداره کنیم.

وی بیان کرد: البته دانشگاه ها از گذشته های دور مشکلاتی در حوزه بودجه داشتند اما زمانی که قیمت اقلام خوراکی و تجهیزات آزمایشگاهی گران تر و چندین برابر می شود، اینگونه خود را نشان می دهد.

معاون اداری مالی دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابراین ما در دانشگاه تهران براساس ارزیابی عملکرد دانشکده یا دانشکدگانی که بیشترین درآمد را دارند، بودجه بیشتری تخصیص خواهیم داد و در این شرایط حتی ما در رنکینگ بین المللی نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *