فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

امروز پیشرفت کشور تنها با عبور از مسیر علم و دانش محقق می‌شود

  • مرداد ۵, ۱۴۰۱

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: امروز پیشرفت کشور تنها با عبور از مسیر علم و دانش محقق می‌شود این مسیری است که کشورهای پیشرفته دنیا آن را طی کرده‌اند.

حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم اختتامیه اولین دوره طرح ملی اندیشه تمدن ساز ویژه اساتید دانشگاه‌ها که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: در سال هزار و سیصد و پنجاه و سه مقام‌معظم رهبری، طلبه‌ای فاضل جوان در مشهد مقدس می‌آید و تفسیری از قرآن را ارائه می‌کند که پاسخ‌گوی نیازهای جامعه بشری باشد.

وی ادامه داد: این جلسات مقام معظم رهبری را باید تفسیر موضوعی قرآن بنامیم اما این جلسات علی‌رغم این‌که طرح کلی اندیشه در اسلام است و یا اینکه موضوعات به‌ظاهر کلامی و یا اجتماعی را بیان می‌کند اما استفاده مقام معظم رهبری از قرآن و به نوعی مبنا قرار دادن قرآن و تبیینی که مقام‌معظم رهبری دارد، آن را به یک تفسیر موضوعی تبدیل می‌کند.

وی افزود: این طرح اندیشه نظام‌ساز، قرآنی را ارائه می‌دهد این کتاب با منظری که عنوان کردم، نگاه اجتماعی و نگاه جامع به دین و قرآن دارد و انسان مؤمن و مسلمان را انسانی مسئول، مکلف و انسان دارای مسئولیت اجتماعی تعریف می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: زمانی که ما با جامعه مواجه می‌شویم با توجه به مسئولیت‌هایی کتاب خدا برعهده ما قرار داده است، چقدر احساس می‌کنیم که در موضوع اسلام جامع، که همان اسلام اجتماعی است، غفلت کرده‌ایم، در نظام آموزشی، در آموزش دین در فضای قبل دانشگاه، در آموزش‌های دانشگاهی و آموزش‌های حوزی، چقدر به دین و قرآن جامع توجه کرده‌ایم و چقدر نگاه به دین تسری پیدا کرده است.

وی افزود: باید اعتراف کنیم آموزش‌های دینی ما این نگاه را در خود ندارد، بنابراین باید این تغییر در نوع تبیین دین برای جامعه، دانش آموزان و دانشجویان رخ دهد کاری که انجام شد در فضای دانشگاه‌های ما کار بسیار ارزشمندی است.

وی در ادامه افزود: امروز پیشرفت کشور تنها با عبور از مسیر علم و دانش محقق می‌شود این مسیری است که کشورهای پیشرفته دنیا آن را طی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز تمدن غربی اجازه نفس کشیدن به نظرات مخالف خود را نمی‌دهد به گونه‌ای که شاهد یک دیکتاتوری سفید در فضای رسانه‌ای قالب هستیم، تصریح کرد: ما اگر بخواهیم در شبکه‌های اجتماعی از ارزش‌های جامعه خود مانند شهید سلیمانی صحبت کنیم مطالب ما حذف می‌شوند و اگر اصرار به انتشار آن‌ها داشته باشیم خودمان را هم حذف می‌کنند و حتی این حذف نیز در مورد پرچم جمهوری اسلامی نیز اتفاق می‌افتد و این وضعیت تمدنی است که خود را بر زندگی همه بشر غالب کرده است.

رستمی با اشاره به اینکه سرنوشت محتوم و نابودی در انتظار همه تمدن‌هایی است که برای نیازهای بشر پاسخ نداشته باشند، افزود: تمدن غرب نیز همان طور که رهبر معظم انقلاب پیش بینی کرده‌اند محتوم به زوال است و بی تردید این تمدن فرو خواهد ریخت البته نه تنها رهبری بلکه امروز شاهدیم که سیاست مداران و اندیشمندان غربی نیز به مرگ رؤیای آمریکایی و زوال تمدن غربی اذعان کرده‌اند مثلاً فوکویاما از تجدید نظر در لیبرال دموکراسی و بازگشت به نوعی از مارکسیسم بحث کرده و این نشان می‌دهد تمدن غرب با بحران جدی مواجه شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در دوره جایگزینی تمدنی دانشگاه‌ها باید جایگاه خود را بشناسند و در این عرصه به ایفای نقش بپردازند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *