فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

تقویت تعاملات علمی با دانشگاه های عراق اولویت ایران است

  • تیر ۲۲, ۱۴۰۱

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: تقویت تعاملات بین دانشگاهی میان دو کشور ایران و عراق اولویت راهبردی و ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران دارد.

نشست مشترک اساتید دانشگاه‌های کشور عراق با معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با موضوع اربعین برگزار شد. عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه یکی از اهداف پنج گانه وزارت علوم تقویت دیپلماسی علمی و دانشگاهی در عرصه بین الملل به ویژه در منطقه است، افزود: کشورهای مختلف در تحقق این هدف برای جمهوری اسلامی ایران وزن یکسانی ندارند.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه، کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و همسو نقش ویژه ای در دیپلماسی علمی در ایران دارند ولی کشور عراق جایگاه ویژه‌تری در دیپلماسی علمی و دانشگاهی در ایران دارد.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: تقویت تعاملات بین دانشگاهی میان دو کشور جزو اولویت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.

وی افزود: این جایگاه ویژه کشور عراق و دانشگاه‌های آن به علت بنیان‌های مشترک فرهنگی، تمدنی و عقیدتی دو کشور است که در سال‌های گذشته عمق جدی تری پیدا کرده و موجب شده تعاملات علمی در دو کشور افزایش یابد. تجارب مختلف جهانی نشان می‌دهد دیپلماسی علمی زمانی می‌تواند پایدار و اثرگذار باشد که مبنی بر مشترکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: دیپلماسی علمی بین ایران و عراق فراتر از تعاملات علمی و دانشگاهی است، بلکه کل عرصه جامعه و کشور را در برمی گیرد.

معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به رویداد اربعین افزود: اربعین محملی است برای تقویت و عمق بخشی به دیپلماسی علمی، دانشگاهی، تمدنی و فرهنگی میان دو کشور. ما اربعین را یک رویداد ساده کنار سایر رویدادها نمی‌دانیم. اربعین گرچه ریشه در گذشته دارد ولی اکنون ما را معنا می‌دهد و آینده تمدنی ما را می‌سازد.

معاون فرهنگی وزیر علوم ادامه داد: اربعین تمامی فاصله‌ها، اختلاف‌ها، تفاوت‌های رنگی، نژادی و قومیتی را از بین می‌برد و مرزها را بی رنگ می‌کند و این ظرفیت را برای تشکیل امت واحد که تجلی گر امت اسلامی است، دارد.

کلانتری افزود: برای همین در ایران، وزارت علوم در کنار توجه به پیشرفت علمی و فناوری دانشگاه‌های ایران، سعی دارد دانشگاه‌های ایرانی که در رده بندی‌های جهانی می درخشند و نرخ رشد ویژه ای به خود اختصاص می دهند، به موضوع اربعین نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: برای همین در کشور ما مجموعه‌های خودجوش مردمی و دانشگاهی حول محور اربعین تشکیل شده است.

کلانتری اظهارکرد: در داخل دانشگاه‌ها مجموعه‌های مختلفی به موضوع اربعین پرداخته و مباحث علمی زیادی در این خصوص انجام می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم اجتماع بزرگ دانشگاهیان در خصوص اربعین را شکل دهیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: برای اینکه این اتفاق عظیم در عرصه دانشگاهی با موضوع اربعین صورت گیرد، باید از ظرفیت تمام دانشگاهیان استفاده کنیم و یک هم افزایی داشته باشیم تا هم از ظرفیت‌های دانشگاه‌های ایران، عراق و حتی سایر کشورهای اسلامی استفاده کنیم تا این اجتماع بزرگ به صورت خاصی نمود و جلوه پیدا کند.

وی گفت: مطلع هستیم که رویدادهای مشترک زیادی با موضوع اربعین در کشور ایران و عراق صورت گرفته است ولی واقعیت این است که در آغاز راه هستیم و باید ظرفیت‌های بیشتری به این موضوع اختصاص داده و با جدیت آن را پیگیری کنیم.،

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *