فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

۱۶ اتاق فکر برای تحقق اولویت‌های وزارت علوم تشکیل شد

  • تیر ۱۴, ۱۴۰۱

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل ۱۶ اتاق فکر برای محقق کردن ۵ اولویت وزارت علوم در دولت سیزدهم خبر داد.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی که در سالن اجلاس سران با حضور رئیس جمهور برگزار شد، سخن خود را با طرح چند سوال مطرح کرد و گفت: اول اینکه چرا علم، بایدها و نبایدهای علم چیست؟ کثرت در علم چرا و چگونه است؟ تفاوت بین علم و فن چیست؟ این سوال‌ها برای مدیریت عرصه علمی و سیاست گذاری علم بایستی جواب مناسبی برای آن داشت.

وی افزود: تولید علم، مرجعیت و نوآوری در پی خواهد داشت. ترویج علم، فرهنگ سالم و دانایی جامعه را در پی خواهد داشت. جامعه‌ای که دانا باشد، دانش پذیری در آن یک اصل است. دیپلماسی علم، هم افزایی و همیاری در پی خواهد داشت. تفاوت بین علم و فن چیست؟ در علم مالکیت مطرح نیست ولی در فناوری مالکیت مطرح است. از طریق علم، نوآوری محقق می‌شود.

وزیر علوم اظهار داشت: وزارت علوم با رعایت این نوع نگاه در دولت سیزدهم، اولویت‌هایی را سرلوحه خود قرار داده است. در این دوره ۵ اولویت برای وزارت علوم لحاظ کرده ایم که بتوانیم از تمام ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری موجود دانشگاه‌ها برای محقق کردن این ۵ اولویت استفاده کنیم.

وی افزود: مرجعیت دیپلماسی علم و فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش، برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی، فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناورد و نوآورپروری، تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش این اولویتها است.

زلفی گل گفت: شکاف بین رشته‌ها و علوم مختلف وجود دارد و تحقیق و پژوهش در آن راستا باعث هم افزایی می‌شود. متأسفانه در این زمینه سیاست‌های درستی نداشته ایم. نمی‌شود رشته‌های مختلف را از هم جدا دید. باید به تمام رشته‌ها در کنار هم توجه کرد.

وزیر علوم تصریح کرد: ما نیاز داریم بین علوم یکپارچگی داشته باشیم و به تحقیقات چند رشته‌ای توجه کنیم.

وی گفت: ما در وزارت علوم ۱۶ اتاق فکر تشکیل دادیم تا بتوانیم این ۵ اولویت وزارت علوم را محقق کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *