فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

بررسی مشکلات و فرصت های تحصیل در رشته مطالعات زنان و خانواده/ قول مساعد رئیس فراکسیون زنان مجلس برای پیگیری مشکلات

  • تیر ۳, ۱۴۰۱

طی نشستی که با حضور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس و اساتید و دانشجویان دانشگاه الزهرا برگزار شد، مشکلات، کاستی‌ها و فرصت‌های پیش روی رشته مطالعات زنان و خانواده مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند.

طی نشستی که با حضور فاطمه قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، زهرا میرحسینی، مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهرا و اساتید و دانشجویان دانشگاه الزهراء برگزار شد مشکلات، کاستی‌ها و فرصت‌های رشته مطالعات زنان و خانواده مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند.

میرحسینی، مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهرا در ابتدا گفت: دانشجویان رشته مطالعات زنان و خانواده ۱۴۵ واحد درس تخصصی را می‌گذرانند که با توجه به غنی بودن مباحث ارائه شده امکان بهره‌گیری از تخصص این دانشجویان در مناصب وجود دارد.

وی یکی از موانع پرداختن به رشته مطالعات زنان و خانواده را برچسب‌زنی و قضاوت شدن از سوی جامعه و مسئولان دانست و افزود: بازار کار و اشتغال یک بحث اساسی در مطالعات زنان است که به ان توجه کافی نشده است.

میرحسینی اظهار کرد: مراجعه کنندگان اصلی مدارس خانواده‌ها و در راس آنان زنان هستند؛ از این رو هر کجا که بحث خانواده مطرح باشد حضور فارغ التحصیلان رشته زنان و مطالعات زنان مفید خواهد بود.

وی بیان کرد: برخلاف رشته مطالعات زنان و خانواده کانون صنفی رشته‌های حقوق بسیار قوی است و به همین خاطر شاهد مشارکت بالای حقوقی‌ها در رشته‌های گوناگون هستیم و این مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

میرحسینی افزود: برای فارغ التحصیلان مطالعات خانواده امکان جذب مشاور و کارشناس نفقه تا سال گذشته وجود داشت، که این مورد از سال گذشته حذف شد و فارغ التحصیلان مدیریت خانواده جایگزین آن‌ها شدند و در نتیجه فارغ التحصیلان مطالعات زنان مورد بی توجهی قرار گرفتند.

همچنین یکی از دانشجویان رشته مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهرا بر لزوم تعریف رشته مطالعات زنان و خانواده در در سطح آموزش و پرورش به عنوان کارشناس و مشاور تاکید کرد و گفت: امروز جذب بانوان در سه سطح یعنی امور بانوان، دبیر علوم اجتماعی و امدادگری در مدارس استثنایی صورت می‌پذیرد، در حالی‌که امکان استفاده از بانوان فارغ التحصیل این رشته در مدارس وجود دارد و استخدام آنان به عنوان مشاور در مدارس می‌تواند از موضوعات مهم جهت تسهیل امر آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان باشد، چرا که بسیاری از خانواده‌ها به جهت عدم توانایی مالی و یا عدم اطمینان به مشاور مراجعه نمی‌کنند، در حالیکه مدیر و مشاور مدارس را قبول دارند.

این دانشجو خواستار بسترسازی برای جذب فارغ التحصیلان رشته مطالعات زنان و خانواده درتمام پست‌های مدیریتی و یا به عنوان مشاور به جهت غنی بودن دروس این رشته در جامعه‌شناسی، روانشناسی و حقوق در مدارس دخترانه شد.

همچنین یکی دیگر از دانشجویان مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهرا به عدم جذب فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کارورز در دادگستری‌ها اشاره کرد و گفت: علیرغم مطالبی که در مورد این رشته و امکان جذب فارغ التحصیلان به عنوان کارورز در دادگستری بیان می‌شود، این موضوع صحت ندارد و چنین فرصت شغلی عملا به دانشجویان داده نمیشود.

این دانشجو در ادامه به محدودیت‌های فارغ التحصلان رشته مطالعات زنان و خانواده برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا اشاره کرد و افزود: فارغ التحصیلان مطالعات زنان و خانواده تنها می‌توانند در دانشگاه دولتی تربیت مدرس و غیرانتفاعی ادیان و مذاهب در مقطع دکتر به ادامه تحصیل بپردازند.

این دانشجو در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن ابراز خرسندی از ورود رشته مطالعات زنان و خانواده به آزمون استخدامی در عین حال از شانس پایین فارغ‌التحصیلان و جذب حداقلی آن‌ها در شهر‌های مختلف گلایه کرد.
در ادامه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نسبت به پیگیری برای راه اندازی مقطع دکترای رشته مطالعات زنان و خانواده در دانشگاه‌های دولتی قول مساعد داد و بیان کرد: به عنوان نماینده مجلس، خود را نماینده دانشجویان می‌دانم و برای رفع مشکلات آن‌ها تلاش خواهم کرد.

وی همچنین در پاسخ به در دسترس نبودن مشاغل دولتی و پست‌های امور بانوان برای فارغ التحصیلان رشته مطالعات زنان و خانواده این مشکل را ناشی از عدم وجود جایگاه ساختاری در پُست‌های مرتبط با امور بانوان در دستگاه‌های اجرایی دانست.

قاسم‌پور ضعف نظام آموزشی در رشته مطالعات زنان و عدم وجود نظام آموزشی مسئله‌محور، ترجیح سیستم‌ها بر انتخاب فارغ التحصیلان رشته‌های جامعه شناسی، روان‌شناسی و دیگر رشته‌ها به جای انتخاب فارغ التحصیلان مطالعات زنان و خانواده، ضعف کنشگری در فعالان حقوق زن، نبود و ضعف حلقه میانی به صورتی که کنشگر‌ها به عنوان حلقه میانی، حل مسائل اجتماعی را بر عهده بگیرند و عدم خلق ایده‌های خلاقانه برای جامعه هدف را از جمله مشکلات پیش روی رشته مطالعات زنان و خانواده برشمرد.

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان رشته مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهراء به ناآگاهی مسئولین از نیاز‌های زنان و عدم اینده‌پژوهشی در این حوزه اشاره کرد و گفت: مسئله زنان در حال تبدیل شدن به یک مسئله حقوق بشری است و این مسئله‌ای است که کشورمان در آینده بیش از پیش با این مسئله دست و پنجه نرم میکند.

این دانشجو بیان کرد: در بسیاری از موارد دانشجویان رشته حقوق خانواده بر دانشجویان رشته مطالعات زنان اولویت داده می‌شوند. همچنین اولویت نبودن جذب دانشجویان دکترای رشته مطالعات زنان و خانواده در دانشگاه‌های دولتی، اجحاف به آنان است.

در ادامه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: امکان ادامه تحصیل در رشته مطالعات زنان و خانواده تا مقطع دکترا باید در دانشگاه‌های دولتی ایجاد شود و اولویت باشد؛ اما اینکه می‌بینیم این امکان در دانشگاه غیر انتفاعی فراهم شده بیانگر تعارض است.

وی افزود: وقتی امکان راه اندازی یک رشته تحصیلی در مقطع دکترا در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد چرا دانشجو باید با پرداخت وجوه بالا در دانشگاه‌های غیرانتفاعی تحصیل کند.

همچنین بدره، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا نیز با بیان اینکه اکتیویسم و کنشگری اجتماعی، مبحث قابل توجهی در رشته مطالعات زنان و خانواده است، گفت: جامعه ایران صنف محور است و احقاق حقوق از طریق اصناف امکانپذیر است؛ از این رو دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مطالعات زنان و خانواده برای پیگیری مسائل و مطالبات شان باید نسبت به ایجاد کانون صنفی اقدام کنند.

همچنین ثمنی عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه الزهراء به عدم آشنایی بسیاری از مشاوران با مسائل و مشکلات زنان اشاره کرد و افزود: ایجاد فرصت مطالعاتی اساتید به همراه دانشجویان کارشناسی ارشد، ایجاد بسته‌های آموزشی برای دانشجویان، جذب دانشجویان علاقه‌مند به پژوهش و جذب به عنوان مشاور حقوق کودک از جمله اقداماتی است که می‌توان در رابطه با رشته مطالعات زنان و خانواده پیگیری کرد.

مهجوریت و ناشناخته بودن رشته مطالعات زنان و خانواده، حجیم بودن مطالب و دروس، عدم وجود رشته مطالعات زنان و خانواده در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح کشور، بلاتکلیفی دانشجویان رشته مطالعات زنان و خانواده پس از فارغ التحصیلی، جذب و استخدام نیروی غیر متخصص و غیرمرتبط در بخش‌های مربوط به امور بانوان در ادارات دولتی و جذب حداقلی و معدود دانشجویان مطالعات زنان در سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی توسط دانشگاه‌ها از دیگر موانع و مشکلاتی بودند که توسط دانشجویان مطالعات زنان و خانواده دانشگاه الزهراء مطرح شدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *