فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

تغییر «برنامه های درسی» دانشگاهها در راستای مهارت آموزی کلید خورد

  • خرداد ۳۰, ۱۴۰۱

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم از طرح این وزارتخانه برای اصلاح برنامه های درسی دانشگاهی در راستای مهارت آموزی دانشجویان و دانش آموختگان خبر داد.

محمدسعید سیف چجزییات جلسات “کمیته مهارت‌آموزی در نظام آموزش عالی” را که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و برخی نهادهای خصوصی کشور برگزار می شود را تشریح کرد و گفت: از آنجا که بحث مهارت افزایی و هدایت شغلی در دانشگاه و پژوهشگاه ها ابعاد مختلفی دارد، شورای مهارت افزایی و صلاحیت حرفه ای در وزارت علوم از سال قبل جلساتی داشته و مراکز مختلف و ساختارهای مختلفی که نقش جدی در این حوزه بازی می کنند مثل معاونت پژوهشی، معاونت پژوهشی، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه ای و سازمان سنجش در این شورا عضویت دارند. این شورا در تلاش است که جهت دهی مناسبی به فعالیت دانشگاه ها بدهد تا بتوانند در راستای مهارت آموزی دانشجویان در جهت نیازهای بازار قدم بردارند و اشتغال آینده این دانشجویان را بهبود بدهند.

این مقام مسئول وزارت علوم ضمن اشاره به اینکه در جهت بهبود مهارت‌های شغلی در راستای توانمندسازی و ارتقای توان مهارتی دانش آموختگان طرح هایی در دستور وزارت علوم قرار گرفته است، افزود: به طور مثال بحث به روزرسانی و هماهنگ سازی برنامه های درسی با نیازهای بازار کار و به روز رسانی محتوای برنامه های درسی و مهارتی شدن قسمت های بیشتر از مباحث درسی آغاز شده است؛ از آنجا که رشته ها و گرایش های متفاوتی در دانشگاه ها داریم و طبیعتا فضای زیادی برای کار وجود دارد، امیدواریم این اقدامات به صورت مستمر انجام شود؛ خود دانشگاه ها نیز در این رابطه باید فعال تر عمل کنند و امیدواریم دانشگاه ها با کمک وزارت علوم به نحو مناسبی این طرح را اجرا کنند تا در نهایت دانشجویان و دانش آموختگان با مهارت شغلی بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: دانشگاه های علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای خودشان بر پایه مهارت هستند و در سال های اخیر تلاش شده تعداد دانشجویان این دانشگاهها افزایش یابد؛ دروس و محتوای درسی این دانشگاه ها مهارتی بوده و می توانند در راستای بازآموزی ها و افزایش مهارت های شغلی همه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها که نیاز به کارهای کارگاهی و مهارتی دارند، کمک کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: سازمان سنجش بخش دیگری از فعالیت ها را باید انجام دهد و آن هم بحث ارزیابی ها و امتحانات حرفه ای و همکاری و مشارکت با نظام های صلاحیت حرفه ای است. سازمان سنجش می تواند در جهت کمک به نظام های صلاحیت حرفه ای، آزمون ها و ارزیابی های دقیقی را انجام دهد و به عنوان یک بازوی تخصصی کمک کند و این آزمون ها و ارزیابی های تخصصی برای صلاحیت حرفه ای شغل های مختلف انجام دهد.

سیف ضمن تاکید بر اینکه بحث تسهیل ارتباط دانشجویان با صنایع، که در دوران کارآموزی آن را تجربه می‌کنند نقش مهمی در وضعیت اشتغال زایی آنها بعد از فارغ‌التحصیلی ایفا می‌کند، افزود: بخش بعدی معاونت پژوهشی و دفاتر ارتباط با صنعت است که باید بتواند با وزارتخانه ها و دستگاه‌های اجرایی هماهنگی هایی را برای بهبود دوره های کارآموزی، کارورزی و هدایت شغلی انجام دهد؛طبیعتا اگر همه وزارتخانه و دستگاه های اجرایی کمک کنند تا با مشارکت آن ها بتوانیم دوره های مشخصی را برای آشنایی دانشجویان با نیازها و الزامات شغلی برگزار کنیم، بسیار مفید خواهد بود.

این مقام مسول وزارت علوم بیان کرد: انتظار داریم که وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی مثل وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت، وزارت کار که پروژه های زیربنایی کشور را انجام می دهند، فرصت های شغلی جدیدی برای فارغ التحصیلان ایجاد کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *