فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

راه اندازی «میز دانشگاه-دولت» در ۱۰ دانشگاه کشور

  • خرداد ۲۱, ۱۴۰۱

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از راه اندازی طرح «میز دانشگاه-دولت» در ۱۰ دانشگاه کشور به صورت آزمایشی با هدف ایجاد ارتباط بین دانشگاه ها و دولت خبر داد.

 به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، محمدصادق خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دیدار با دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، این دانشگاه را از دانشگاه‌های ممتاز و پیشرو کشور در حوزه علوم انسانی دانست و گفت: این دانشگاه همواره با ارائه طرح های نو در حوزه زیرساختی و توسعه علوم انسانی، پیشتاز بوده و فعالیت‌ها، دستاوردها و تولیدات قابل توجهی در کشور داشته است.

وی در ادامه الگوسازی برای تسهیل، سازماندهی و تحکیم رابطه دولت و نهاد دانشگاه را از جمله ماموریت های مرکز بررسی‌های استراتژیک خواند و خاطرنشان کرد: ارتباط میان دولت و دانشگاه‌ها باید نهادینه شود. الان زمان آن رسیده است که دانشگاه ها به صورت جدی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نقش فعال داشته باشند. باید تلاش کنیم از ظرفیت علمی و نخبگان در دانشگاه‌ها برای ارتقای حکمرانی استفاده کنیم و دولت در تصمیم سازی و تصمیم گیری از دانشگاهیان کمک بگیرد.

خیاطیان با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاهیان در پیشبرد برنامه‌های کلان کشور، گفت: هر گونه تحول‌آفرینی نیازمند اقناع‌ جامعه است. اقناع‌سازی نیازمند گفتمان‌سازی و تبیین دقیق و علمی مسائل برای مردم و جامعه است. دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند. تصمیماتی که با مشارکت دانشگاهیان گرفته می شود اقناع آن در جامعه سریع تر اتفاق می‌افتد و جامعه از تحولاتی که در کشور رخ می دهد، پشتیبانی و با تصمیمات مهمی که در کشور گرفته می شود همراهی خواهد کرد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت الگوسازی مناسب در زمینه ارتباط دولت و دانشگاه، گفت: ما با جدیت در مرکز بررسی‌های استراتژیک به دنبال دستیابی به یک الگوی مناسب در این زمینه هستیم اما لازم است دانشگاه‌ها نیز با مشارکت در این مسئله به ما کمک کنند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان سخنان خود گفت: علوم انسانی در کشور نتوانسته به عنوان یک علم مادر اثرگذاری لازم و نقش‌آفرینی جدی در بخش‌های مختلف داشته باشد. این علوم با مردم عجین نشده است، کاربست اجتماعی پیدا نکرده است و مردم آن را حس نکرده اند. در جامعه بین المللی با وجود همه پشتیبان های علمی، دینی و اسلامی نتوانسته ایم حرف جدیدی در حوزه علوم انسانی برای گفتن داشته باشیم. همچنین در جامعه نتوانسته ایم کاربست علوم انسانی را به درستی نشان دهیم. باید در دولت زمینه هایی ایجاد شود و دانشگاهیان نیز با نگاه کاربردی به علوم انسانی نگاه کنند تا جامعه به ظرفیت این علم در حل مسائل کشور پی ببرد.

در ادامه جلسه دکتر معتمدی، ضمن استقبال از همکاری این دانشگاه با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را به نام سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند. دانش‌بنیان بودن فقط ایجاد اشتغال نیست بلکه تمام عرصه‌های حکمرانی را شامل می‌شود و توسعه پایداری که مبتنی بر دانش باشد، اثرگذار است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این دانشگاه با ۵۵۰ عضو هیئت علمی، ۱۱ دانشکده و چند مرکز پژوهشی از توانایی ویژه‌ای برای کمک به دولت برخوردار است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با تاکید بر اینکه ارتباط دولت و دانشگاه‌ها باید تقویت شود، گفت: یکی از نقاط ضعف این دولت این است که ‌ارتباط جدی با دانشگاه‌ها ندارد. استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها سرمایه‌های انسانی بالا و ظرفیت بزرگی برای حل مسائل هستند. همچنین نسل جوان و با استعدادی را در مقطع تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکتری داریم که بسیار توانمند و علاقه‌مند به مشارکت در حل مسائل هستند.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، ‌راهی جز پیوند آنان به بدنه دولت و بهره‌مندی از نقطه نظرات آنها نداریم. این مسئله باعث می‌شود که احساس کنند تحصیل‌شان معنادار و اثربخش است. امیدوارم این جلسه زمینه‌های مشترک تحقق این مسئله را فراهم کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه تا سال ۱۴۰۵ گفت: یکی از مباحث برنامه این است که هر دانشکده یک شبکه ایجاد کند تا با متخصصان حوزه خود به تعامل بپردازد. بنابراین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم می‌تواند به تسهیل این امر کمک کند. چرا که از درون همین برنامه‌ها، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی توانسته است مدرسه حکمرانی را راه‌اندازی کند.

در ادامه این جلسه اعضای هیئت رئیسه، اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاه علامه طباطبائی نیز به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره چگونگی ارتباط موثرتر دانشگاه با دولت پرداختند.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات علوم انسانی، توسعه زیست‌بوم فناوری با اتکا به شبکه دانشگاهیان کشور، تقویت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به عنوان اتاق فکر دولت، توجه به مسئله آینده‌پژوهی در مرکز بررسی‌های استراتژیک، توجه هرچه بیشتر دولت‌ها به حوزه علوم انسانی، ضرورت بهره‌گیری از نظرات اندیشکده‌ها و مراکز پژوهشی در نظام حکمرانی کشور، اهمیت حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و ضرورت برنامه‌ریزی دولت برای بهره‌مندی از ظرفیت بزرگ ایرانیان خارج از کشور از جمله مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.

در پایان نشست به راه اندازی «میز دانشگاه-دولت» در ۱۰ دانشگاه کشور به صورت آزمایشی پرداخته و قرار شد این میز در دانشگاه علامه طباطبائی نیز دائر شود و در صورت کسب نتایج مطلوب، ادامه پیدا کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *