اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

بازنگری سند توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی بر اساس اولویت ها

  • خرداد ۲۱, ۱۴۰۱

دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی از بازنگری سند توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی و اعتباربخشی مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی خبر داد.

دکتر جلیل کوهپایه زاده : کتابچه سند توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی در ۱۷۵ مقطع رشته از کاردانی تا تخصص در سال ۱۴۰۰ تهیه شد و در ۴۵ رشته مقطع دیگر نیز در سال ۱۴۰۱ انجام می شود و سند توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی به نوعی موافقت اصولی شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی محسوب شده و رشته مقاطع مصوب کشوری هستند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۰، کتابچه ۸ ساله سند توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی هر دو سال بازنگری می شود. همچنین اگر مقطع رشته ای که دیده نشده، موضوع بین رشته ای مطرح می شود و یا رشته جدیدی اضافه شده، از طریق شورای مشورتی کلان منطقه به شورای گسترش اعلام می شود.

دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی اظهار داشت: ما در شورای گسترش از طریق دبیرخانه های مختلف رشته مقاطع جدید را پیگیری می کنیم و پس از بازدید رشته محل مورد تقاضا در صورت تایید موضوع به شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود و در صورت تایید به مجموع رشته ها اضافه می شود.

وی تاکید کرد: بنابر این گذاشته شده است که به سند توسعه متوازن آموزش عالی علوم پزشکی پایبند باشیم اما در موارد ضروری یا نیازهای جدید و یا اولویت های ملی و دانشگاهی این موضوعات لحاظ می شود.

کوهپایه زاده با اشاره به همکاری با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره ارزیابی کیفیت فعالیت مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های علوم پزشکی گفت: مقرر شد تضمین کیفیت مراکز تحقیقاتی از طریق اعتباربخشی سنجیده شود. در حال حاضر برخی معتقدند که برخی از مراکز تحقیقاتی کیفیت لازم را ندارند بنابراین شورای گسترش پیشنهاد داد تا مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها را بر اساس شرایط اعتباربخشی ارزیابی کنیم.

وی گفت: این کار با همکاری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت آغاز شده است، امیدواریم در نیمه دوم سال اعتباربخشی مراکز تحقیقاتی را آغاز کنیم. این کار همانند اعتباربخشی مراکز آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی است اما با شاخص هایی که معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ارائه می کند.

دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی اظهار داشت: نتیجه اعتباربخشی نیز به چند شکل ارائه می شود، در نهایت یا مرکز مشروط فعالیت می کند، یا مردود و یا مطلوب است. زمان اعتباربخشی نیز در آئین نامه مشخص می شود که هر اعتباربخشی تا چه زمانی اعتبار دارد. در نهایت این اعتباربخشی به منظور تضمین کیفیت مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها صورت می گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *