اردیبهشت ۴, ۱۴۰۳

دانشجویان متاهل ترکیب آموزش حضوری و مجازی را ترجیح می دهند

  • خرداد ۱۶, ۱۴۰۱

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به پژوهشی گفت: دانشجویان متأهل، آموزش مجازی و حضوری را به‌عنوان آموزش ترکیبی ترجیح داده و دانشجویان دختر، آموزش حضوری را ترجیح می‌دهند.

علی باقر طاهری‌نیا با اشاره به ظرفیت‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از پدیده‌هایی که خیلی جامعه را غافل‌گیر کرد همه گیری کرونا بود، کرونا فضاهای مختلفی مانند نظام‌های آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داد و همین موضوع باعث شد، نظام کم رونق آموزش مجازی، پررونق شود.

وی ادامه داد: نظام آموزش مجازی پیش‌از این وجود داشت، ولی خیلی احساس نیاز به آن در جامعه وجود نداشت و بعد از همه‌گیری کرونا، آموزش مجازی به‌عنوان یک نظام آموزشی دارای قابلیت به رسمیت شناخته شد و بعد از این نیز از آموزش مجازی بیشتر استفاده خواهد شد.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: یکی از پژوهشگران مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در پژوهشی که داشت نشان می‌دهد دانشجویان متأهل، آموزش مجازی و حضوری تحت عنوان آموزش ترکیبی را ترجیح می‌دهند و دانشجویان دختر ما آموزش حضوری را ترجیح می‌دهند، بنابراین ما طیفی از تقاضاها را داریم که برآیند آن این است که بعد از کرونا هم آموزش مجازی باید به عنوان یکی از نظام‌های آموزشی دارای قابلیت و رسمیت ادامه یابد.

وی افزود: تجربه گذشته و نیازهای آینده ما را به سمتی می‌برد که آموزش مجازی را به‌عنوان یک واقعیت بپذیریم و کاستی‌های آن را ببینیم و به یاد داشته‌باشیم آموزش مجازی در بهترین حالت جایگزین خوبی برای انتقال دانش است ولی کارکرد مدرسه و دانشگاه فقط انتقال دانش نیست، دانشجو و دانش‌آموز علاوه بر دانش، مهارت‌های دیگری در دانشگاه و مدرسه کسب می‌کنند که در آموزش مجازی قابل کسب کردن نیست لذا باید آموزش مجازی را به‌عنوان یک روش جایگزین به رسمیت بشناسیم و نقص‌ها و کاستی‌های آن را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه‌ها زیرساخت‌های خوبی در حوزه آموزش مجازی ایجاد کرده‌اند به‌طوری‌که در دوره کرونا دانشگاهها توانستند همه درس‌ها را در فضای مجازی ارائه دهند بدون این‌که در زیرساخت‌های فناوری و اینترنتی آنها اختلالی ایجاد شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *