فروردین ۲۸, ۱۴۰۳

برنامه‌های حمایتی معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی برای تحقق شعار سال

  • خرداد ۱۶, ۱۴۰۱

بهشتی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  درباره برنامه ها در جهت تحقق شعار امسال گفت: در این معاونت توسعه زیست بوم نوآوری و هم چنین حمایت از استارت آپ ها در راستای تجاری سازی و رفع نیازهای اساسی کشور مطرح است که در قالب مرکز طرح کلان فناوری از بخش های زیرمجموعه معاونت است.

وی افزود: عمده فعالیت هایمان بیشتر مربوط به مباحث حمایت از تجاری سازی، توسعه زیست بوم فناورانه، رفع نیازهای اساسی کشور در غالب اجرای طرح های ملی فناوری انجام می شود که همه این ها به محصولات دانش بنیان تبدیل و در بحث رفع نیازهای اساسی کشور استفاده می شوند.

بهشتی تصریح کرد: در مرکز طراحی کلان، دفتر نوآوری کسب و کارهای نوین و کانون دانش صنعت بازارکه سه زیرمجموعه معاونت نوآوری و تجاری سازی هستند به شکلی عمده فعالیت هایشان مرتبط با همین ماموریت سالی است که مقام معظم رهبری برای دستگاه های مختلف تعیین کردند و در این راستا تلاش می کنیم.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی درخصوص اقدامات ویژه سال های گذشته این معاونت خاطر نشان کرد: در مرکز طرح های ملی فناوری نیازهای اساسی کشور در حوزه های مختلف غذایی، تجهیزات و ملزومات پزشکی و حمل و نقل در سال های گذشته تعریف شده به تبع امسال با شدت و توجه بیشتری این کارها دنبال می شود؛ در حال حاضر بیش از ۱۶۰ طرح ملی فناوری داریم که در حوزه های مختلف به تدریج محصولات آنها تولید و روانه بازار می‌شود( محصولات که توسعه پیدا می کند محصولات دانش بنیان هستند که جامعه نیاز جدی به این محصولات دارد).

وی ادامه داد: دستگاه های رادیوتراپی از دستگاه هایی است که در صنعت پزشکی مورد نیاز کشور است در سال های گذشته جزو طرح های کلان ملی فناوری بوده که این محصول ساخته و وارد بازار شده و حال در بیمارستان ها استفاده می شود؛ یا دستگاه ونتیلاتور یا اکسیژن ساز نمونه دستگاه هایی بود که قبلا حمایت شده بود و خوشبختانه در جریان کرونا هم تمام نیاز جامعه به موقع تامین شد. ماسک های کمک تنفسی جزو طرح های جاری مان است، اخیرا متوجه شدیم سمعک یکی از مواردی است که وارداتی است و ارزبری بالایی دارد و به تبع هزینه زیادی به مصرف کننده تحمیل می کند لذا قراردادی را در این بخش با یک سری شرکت های فناور و دانش بنیان منعقد کردیم که محصولاتشان یک سال و نیم دیگر وارد بازار خواهند شد و نیازها را مرتفع خواهند کرد.

بهشتی اضافه کرد: رفع نیازهای جدی و اساسی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی که بتواند نیازهای جدی جامعه با بومی سازی این محصولات تامین شود را هدفگذاری کردیم که کشور با مشکلات کمتری مواجه شود.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی بیان کرد: برای حمایت از شرکت های دانش بنیان حمایت های مادی و معنوی انجام می گیرد چه در زمینه اخذ مجوزها، چه تولید انبوه برای رفع نیاز کشور و چه صادرات به کشورهای دیگر برای ارزآوری مناسب.

وی با اشاره به کسب وکارهای نوپا و حمایت از آنها اظهار داشت: در مراکز رشد دانشگاه و همچنین پارک های علمی و فناوری شرکت های استارتاپی زیادی شکل گرفته اند که برای اخذ مجوز و تولید محصول به حمایت نیاز دارند براین اساس سعی کردیم تسهیلاتی را تحت عنوان تسهیلات تجاری سازی برای تولید نمونه اصلی و اخذ مجوز برای ورود به بازار در حدود ٢٠٠ تا ٣٠٠ میلیون در اختیارشان بگذاریم.

بهشتی درباره دیگر مشکلات شرکت های دانش بنیان و تدابیر اندیشیده شده برای رفع موانع تاکید کرد: محصولات شرکت های دانش بنیان گاه در حوزه اخذ مجوز و دریافت گواهی تایید مشکل دارند که طی تفاهم نامه ای با سازمان ملی استاندارد در این زمینه هماهنگی هایی را انجام داده ایم و سال گذشته هم تعداد زیادی گواهی صادر شد که به تبع به وسیله آنها محصولات راحت‌تر وارد بازار می شوند. یا در زمینه استقرار برخی شرکت های نوپا دچار مشکلاتی بودند که ضمن هماهنگی با شهرک‌های صنعتی تمهیدات لازم اندیشیده شد تا شرکت‌ها بتوانند در آنجا مستقر شوند و به تولید انبوه محصولاتشان بپردازند.این مسائل خوبه خود اشتغال جمعیت جوان را به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص آمار شرکت ها و استارت آپ ها و پژوهشگرانی که تاکنون نوآوری و فناوری خودشان را با حمایت این معاونت تجاری سازی کرده اند، اظهار داشت: در دو سه سال گذشته ۱۲۰ گواهی استاندارد برای محصولات دانش بنیان صادر کردیم و ادامه این روند جزو برنامه های امسالمان است که با همراهی اداره استاندارد دنبال می کنیم. حال حاضر نیز پیگیر صدور گواهی برای ۶٠ محصول دانش بنیان شرکت ها هستیم تا شرایط شان برای ورود به بازار فراهم شود.

به گفته معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی برای شکل گیری ١٢٠ مرکز نوآوری جدید و اضافه شدن آنها به مجموعه مراکز نوآوری در حال تلاش هستند چرا که این مراکز می توانند محلی برای استقرار استارتاپی ها و حمایتی در راستای فعالیت آنها باشند.

بهشتی با بیان اینکه گاه بهره گیری از محصولات خارجی که مشابه داخلی دارند، ضربه شدیدی به دانش بنیان ها می زند، اظهار داشت: درباره تعرفه گذاری محصولات خارجی و ممنوعیت واردات برخی از آنها که نمونه داخلی دارند با وزارت صنعت مکاتباتی داشتیم. برخی محصولات خارجی در سال های قبل با ارز ۴٢٠٠ به کشور وارد می شدند که طی همین مکاتبات و پیگیری‌ها به مجرد تولید نمونه‌های داخلی ارز ۴٢٠٠ آنها قطع شده تا عمدتا از محصولات تولید داخل برای رفع نیازها استفاده شود.
بهشتی ادامه داد: در یک سری حوزه ها مانند امنیت غذایی، محیط زیست، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و سلامت سعی کردیم نیازهای جدی و اساسی جامعه را با همکاری دستگاه های مختلف شناسایی و تلاش کنیم در راستای بومی سازی و تولید داخل این محصولات قدم برداریم که در سال های گذشته کارهای خوبی اتفاق افتاده و امسال هم با توجه به ماموریتی که مقام معظم رهبری دادند این کارها با جدیت بیشتری دنبال می شود.

وی تاکید کرد: قانون جهش دانش بنیان تاثیر شگرفی در تسهیل تولیدات دانش بنیان کشور خواهد داشت، همکاران دستورالعمل ها را آماده کرده اند به زودی به مجرد ابلاغ این قانون به هیئت دولت این دستورالعمل ها داده خواهد شد که مصوب شود و سریعتر بتوانیم از این قانون استفاده کنیم. شرکت های دانش بنیان قطعا امسال شرایط به مراتب بهتری خواهند داشت؛ البته خود شرکت ها هم باید تلاش کنند و برنامه ریزی داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم ما از محصولات تولید داخل شاکی هستند و بعضا وقتی روی محصولی نشان ساخت ایران است کمتر به آن محصول رغبت نشان می دهند، امیدواریم با برچسب دانش بنیان و فرایندهای ارزیابی‌ دقیق آنها اطمینان و اعتماد به محصولات ایرانی برگردد و همه با خیال راحت و آرامش خاص از محصولات ساخت داخل استفاده کنند که متعاقبا هر محصولی ببینند که ساخت محصول داخل و دانش بنیان است از آن استفاده کنند و رضایتشان جلب شود. ما می توانیم محصولات بسیار خوبی داشته باشیم که هم رضایت مردم را کسب کند و هم بتوانند وارد بازارهای بین المللی شوند و صادرات خوبی را داشته باشیم تا وابستگی مان به نفت هم کاهش پیدا کند.

بهشتی در پایان با اشاره به تلاش برای رونق تولید و بومی سازی محصولات خاطر نشان کرد: شرکت های دانش بنیان باید تلاش کنند ضمن تولید محصولات باکیفیت به تدریج کیفیت خود را ارتقا دهند تا به اعتماد مردم خدشه ای وارد نشود. امیدواریم بتوانیم اکثر نیازهایمان را از بازار داخل تامین کنیم چرا که این موضوع سبب می شود آمار بیکاری خصوصا بیکاری فارغ التحصیلان کاهش جدی پیدا کند و کسب و کارها رونق یابد و وضعیت اقتصادی جامعه مان هم بهبود پیدا کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *