فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

۲ هزار پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه ها جذب می شوند/ هشدار درباره کاهش متقاضیان رشته های ریاضی و فیزیک

  • خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

رئیس دانشگاه شهید بهشتی برخی از جزئیات جلسه روسای دانشگاه ها با وزیر علوم را تشریح کرد و گفت: در رابطه با کاهش متقاضیان رشته های ریاضی و فیزیک وضعیت خوبی نداریم.

سعدالله نصیری در تشریح جزئیات جلسه روسای دانشگاه ها با وزیر علوم که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: در روز اول این اجلاس معاونان پژوهشی، آموزشی و فناوری گزارش علمکرد و برنامه هایشان را ارائه کردند و روسای دانشگاه ها در این بین اظهار نظراتی داشتند و بنده در ۲ -۳ مورد نکات خود را مطرح کردم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از موضوعاتی که به آن اشاره داشتم، در رابطه با کاهش متقاضیان رشته های ریاضی و فیزیک بود که واقعا وضعیت خوبی در این بخش نداریم. با توجه به اینکه رشته های مهندسی و علوم پایه از رشته های ریاضی و فیزیک تغذیه می شوند و بسیار برای کشور مهم است و بارها مورد تاکید رهبری بوده، کاهش متقاضیان آن جای نگرانی بسیاری زیادی دارد و در این جلسه خواهش کردم راهکاری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: مورد بعد در رابطه با مسائل مالی دانشگاه ها بود؛ براساس اعلام معاون پژوهشی وزیر علوم قرار است حدود ۲ هزار پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه ها جذب شوند که بسیار ایده خوب و بسیار مهمی است اما این موضوع حمایت مالی نیاز دارد و یک راهکار اجرایی باید برای آن تعریف شود.

نصیری بیان کرد: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه، بحث اعطای پایه تشویقی به اعضای هیات علمی در حوزه های آموزش، فرهنگ و پژوهش و فناوری بود؛ بحث فناوری امسال بیش از گذشته مورد اهمیت قرار گرفته و معاون فناوری وزیر علوم بر تشویق دانشگاهیان برای انجام کارهای فناوری و ایده پردازی در این حوزه تاکید کردند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: روز دوم روسای دانشگاه ها در کمیسیون های مختلفی تقسیم شدند و بنده در کمیسیون آموزش حضور داشتم و مباحثی را مطرح کردم؛ در این کمیسیون موضوعات بسیار خوبی از سوی معاون آموزشی وزارت علوم پیرامون طرح تحول آموزش مطرح شد و بنده صحبت مفصلی در رابطه با مسائل مختلف آموزشی به ویژه اهمیت امر آموزش داشتم.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه ها به سمت کارآفرینی و نسل سه و چهار و اشتغال زایی می روند، اما این نکته بسیار مورد تاکید است که نباید از امر آموزش غافل شویم. همچنین طرح آمایش آموزش عالی که اخیرا ابلاغ شده یکی دیگر از موضوعات در دستور کار بود و تاکید شد که روسا برای پیاده سازی آن برنامه ریزی داشته باشند چرا که ممکن است یک طرح خوب باشد اما به خوبی اجرایی نشود.

نصیری با اشاره به طرح جدید دانشگاه برای مهارت آموزی دانشجویان رشته های مختلف، گفت: در این جلسه در خصوص طرح مهارت آموزی «توانش» توضیحاتی را ارائه کردم؛ طرح توانش شامل ۲۱ عنوان درس و مجموعاً ۲۲۰ ساعت آموزش است که در سه سطح شایستگی‌های کلیدی، مهارت‌های پایه و مهارت‌های کسب و کار ارائه می‌شود. مجموع دروس این طرح از نیم‌سال سوم تحصیل دانشجویان کارشناسی آغاز و تا نیم‌سال هشتم ادامه خواهد داشت. این طرح به صورت پایلوت در حال اجرایی شدن است

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *