اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه تربیت مدرس و معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کشور

  • خرداد ۱۱, ۱۴۰۱

تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، روز سه شنبه ۱۰ خرداد ماه به امضا رسید.

در این مراسم که با حضور رییس دانشگاه تربیت مدرس، مشاور رییس دانشگاه، معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی و رییس دانشکده حقوق، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور، مسئول دفتر دادستانی کل کشور، جمعی از مدیران دادستانی کل و مدیران معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در محل ساختمان قوه قضاییه برگزار شد، غلامعباس ترکی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور در سخنانی ضمن خیر مقدم به حاضران در نشست اظهار داشت: تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور یک تفاهم نامه همکاری کاربردی، پژوهشی، علمی و ارتباطات مشترک است که اقامه و گسترش حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی محور اصلی این تفاهم نامه می‌باشد که در این راستا دستگاه قضایی نیازمند استفاده از جامعه دانشگاهی و حوزوی و اندیشمندان و نخبگان است.

وی به تعریف کلی حقوق عامه و دربرگیری آن در مباحث اجتماعی و فرهنگی اشاره و تصریح کرد: متولی بحث حقوق عامه، معاونت حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور می‌باشد که حقوق عامه محدود به اموال و اشیا نمی‌باشد، هر چیزی که حق مردم شناخته شود در قانون اساسی موضوع حقوق عامه است و ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود.

وی تحول و تعالی در برنامه‌های قوه قضاییه را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: سند تحول قوه قضاییه که به تأیید مقام معظم رهبری نیز رسید، سرلوحه بسیاری از برنامه‌های قوه قضاییه قرار گرفته است. ما نیازمند تحول و تعالی مستمر هستیم و جامعه دانشگاهی در این راستا بسیار کمک کننده خواهد بود. همچنین ارتقای وضعیت قوانین و زیرساخت حقوقی امری ضروری است و ساز وکار حکمرانی قضایی در کشور نیاز به ارتقا دارد و اساتید دانشگاه تربیت مدرس می‌توانند قوه قضاییه را در رسیدن به این اهداف یاری کنند.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور خاطر نشان ساخت: برای کسب موفقیت نیاز به دانش و نگاه عالمانه داریم و به دنبال این هستیم که از ظرفیت دانشگاه تربیت مدرس در بخش‌های مربوط به پژوهشکده ها، اندیشکده‌ها و حوزه‌های دانش بنیان استفاده کنیم و تسهیلاتی را برای پژوهش‌های قضایی عزیزان دانشگاهی فراهم نماییم.
ترکی یادآور شد: مطالعات تئوری و نظری بدون توجه به ساختار قضایی و رویه عملی در دادسرا و دادگاه، واقع بینانه و عملی نیست و این همکاری سبب خواهد شد که دسترسی پژوهشگران به نظام قضایی و حضور در مجامع قضایی تسهیل شود. همچنین شبیه سازی دادگاه‌ها و شعب دیوان عالی کشور نیز در این زمینه حائز اهمیت است و این امکان فراهم خواهد شد تا دانشجویان در کنار مطالب تئوری، فضای عملی کار حقوقی و قضایی را نیز درک کنند.

ایجاد مرکز نوآوری در زمینه حکمرانی قضایی و حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم

وی ایجاد مرکز نوآوری در زمینه حکمرانی قضایی و حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم از سوی دانشگاه تربیت مدرس ر ا یک اقدام بزرگ عنوان کرد و گفت: قطعا ایجاد این مرکز می‌تواند سبب ایجاد تحول در نظام قضایی ما به ویژه در حوزه حقوق عامه شود تا بتوانیم با اساتفاده از ظرفیت‌های علمی ودانشگاهی مطالعات کامل تری نسبت به مصادیق حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم داشته باشیم.

وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد با همکاری‌های مشترک طرفین شاهد تحول در زمینه رفع موانع برای توسعه حقوق عامه باشیم.

در ادامه دانشجو ضمن معرفی کوتاهی از دانشگاه تربیت مدرس این دانشگاه را دانشگاهی جامع و تنها دانشگاه دولتی تحصیلات تکمیلی در کشور عنوان کرد که با بهره گیری از حدود ۷۸۰ عضو هیات علمی و دارا بودن ۱۱ هزار دانشجو کارشناسی ارشد و دکتری از ظرفیت‌های علمی خوبی برای برخوردار است.

وی تشکیل کارگروه‌های اندیشه ورزمشترک برای حکمرانی حقوقی و قضایی و طرح هوشمند سازی نظام قضایی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و برگزاری سمینار‌ها و دوره‌های آموزشی را اهداف این تفاهم نامه عنوان کرد.

وی افزود: در راستای این همکاری مشترک، ارتقای سطح علمی اساتید دانشگاه در موضوعات مختلف مربوط به قوه قضاییه و دادستانی و نیز رفع نیاز علمی در بخش‌های مختلف دادستانی قوه قضاییه از طریق منابع داخل دانشگاه صورت می‌گیرد. همچنین در دانشگاه تربیت مدرس یک مرکز مطالعات حقوقی نیز دایر می‌باشد که می‌تواند در زمینه این همکاری‌های مشترک کمک کننده باشد و خدمات علمی خوبی ر ابه قوه قضاییه ارائه نماید.

رییس دانشگاه شناخت عامه مردم از حقوق و آزادی‌های مشروع خود را امری بسیار مهم عنوان کرد و گفت: مسئول مراقبت از آزادی و عدالت در جامعه، قوه قضاییه است و اگر این موضوع درست تعریف شود و افراد به نوع حقوق و آزادی‌هایی که دارند آگاهی داشته باشند و این امر با زبان علمی و نه سیاسی بیان شود، قطعا جلوی بسیاری از تبلیغات سوء معاندین جمهوری اسلامی گرفته خواهد شد.

وی همچنین از موفقیت دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شبیه سازی دادگاه‌های بین المللی و جلسات محاکمه دیوان بین المللی کیفری خبر داد و گفت: بسیاری از مشکلات و عدم موفقیت‌ها در دادگاه‌های بین المللی فقط به دلیل نداشتن تجربه در دادگاه‌های بین المللی است که این شبیه سازی‌ها سبب خواهد شد افراد با این مقوله نیز آشنا شوند و تجربه کسب کنند.

اعلام آمادگی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص بررسی علمی و کارشناسی حوادثی نظیر حادثه ساختمان متروپل

رییس دانشگاه همچنین به تجربه دانشگاه تربیت مدرس در زمینه بررسی علمی و تخصصی حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس به دلیل تجربه و ظرفیت علمی بالای اساتید آن می‌تواند در صورت ضرورت در خصوص بررسی علمی حوادثی نظیر حادثه ساختمان متروپل آبادان همکاری نماید و پیش از این نیز در حادثه پلاسکو تیمی متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بررسی علمی و کارشناسی حادثه را بر عهده گرفتند.

شایان ذکر است در پایان این مراسم رییس دانشگاه و هیات همراه با حجت‌الاسلام و‌المسلمین منتظری دادستان کل کشور دیدار و گفتگو کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *