اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

مصوبه وزارت علوم برای اختصاص ۳ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی الزام‌آور است

  • خرداد ۱۰, ۱۴۰۱

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور فرهنگی، اجرایی و مالی گفت: اختصاص سه درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی الزام‌آور است و وزیر علوم هم ما را مکلف کرده تا پیگیر اختصاص این بودجه باشیم.

رشید جعفرپور، قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور فرهنگی، اجرایی : کرونا باعث شد که فعالیت‌های دانشگاهی از حالت حضوری به غیر حضوری تغییر یابد و دانشجویان در فضای فیزیکی دانشگاه حضور نیابند و همین مسئله به بخشی از آموزش کشور لطمه زد؛ اگر چه فضایی را هم رقم زد که ما فضای مجازی را جدی بگیریم و زیرساخت‌های آن را هم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه آسیب‌های مجازی شدن دانشگاه‌ها در حوزه فرهنگی نسبت به سایر حوزه‌ها محسوس‌تر بوده، چون بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در سطح دانشگاه‌ها جنبه حضور، مناسکی و تجمعی دارند، افزود: مزیت فعالیت‌های فرهنگی حضوری در سطح کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی این است که می‌توان دانشجویان را به صورت چهره به چهره شناسایی کرد، ولی اگر فعالیت‌ها حضوری نباشد طبیعی است که خیلی نمی‌توان در زمینه شناسایی موفق بود.

جعفرپور با اشاره به اینکه توقف آموزش‌های حضوری آسیب‌هایی را برای جذب نیرو در فضای فرهنگی در پی داشته؛ لذا تشکل‌ها و کانون‌ها باید فعالیت‌های خود را در دوره جدید مضاعف کنند تا بتوانند نیرو‌های جدید را شناسایی و فضای فرهنگی کشور را با نشاط پیش ببرند تا دچار رکود نشوند، تصریح کرد: ماموریت تشکل‌ها و کانون‌ها در سطح دانشگاه‌ها این است که با قدرت و قوت بیشتری در راستای انجام فعالیت‌های خود اقدام کنند.

وی اظهار کرد: ما در شرایط کرونایی هم اجازه ندادیم که اتحادیه‌های دانشجویی نشست‌های خود را تعطیل کنند به گونه‌ای که از آن‌ها خواستیم که نشست‌ها را یا در فضای مجازی و یا با رعایت شرایط کرونایی و بهداشتی به صورت حضوری برگزار کنند تا فرآیند‌های آموزشی و کارگاهی شان تعطیل نشود؛ لذا ما هیچ گاه فعالیت‌های اتحادیه‌های دانشجویی را تعطیل نکردیم، ولی آن قدر هم ظرفیت نبوده که بتوانیم همه فعالیت‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم در نتیجه نشاط و تحرک آن‌ها آن قدر بالا نبوده است.

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور فرهنگی، اجرایی و مالی گفت: با حضوری شدن دانشگاه‌ها مراجعات زیادی از سوی تشکل‌ها و کانون‌ها به ما صورت می‌گیرد تا بتوانند هر چه سریعتر فعالیت‌های خود را احیاء کنند؛ البته تحرک ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیشتر شده و به صورت حضوری از دانشگاه‌ها بازدید می‌کنیم. همچنین از معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها هم خواسته ایم با تحرک بیشتری فعالیت‌های تشکل‌ها و کانون‌ها را احیاء کنند.

جعفرپور تصریح کرد: اتفاق خوبی که در حوزه مسائل مالی افتاده این است که با دستور وزیر علوم سه درصد بودجه دانشگاه‌ها باید به حوزه فرهنگی اختصاص یابد و این اتفاقی است که در تاریخ آموزش عالی بی سابقه بوده است. در این رابطه وزیر علوم دستور اختصاص سه درصد از بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی را صادر و قائم مقام وزیر علوم هم آن را ابلاغ به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده و حتی مجدد وزیر علوم طی نامه‌ای از هیات امنای دانشگاه‌ها خواست تا این بودجه را اختصاص دهند.

وی افزود: اگر سه درصد بودجه دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی اختصاص پیدا کند به نظر می‌رسد که به همه فعالیت‌های فرهنگی از جمله فعالیت‌های تشکلی قوت می‌بخشد. به هر روی اختصاص این بودجه الزام آور است و وزیر علوم هم ما را مکلف کرده تا پیگیر اختصاص این بودجه باشیم، چون این مصوبه مورد تاکید وزیر علوم و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است.
جعفرپور اظهار کرد: فضای دانشجویی همواره توام با مطالبه گری، تحرک و نشاط بوده و در همین راستا مدیران اعلام آمادگی کرده اند تا حرف‌ها جدید و مطالبات دانشجویان را بشنوند. مضاف بر این ما تلاش خواهیم کرد تا فضای نقد، مناظره و نظریه پردازی را در سطح دانشگاه‌ها فعال کنیم. به همین دلیل در ابلاغیه‌های صادر شده و در نشست‌ها همواره تاکید می‌کنیم که دانشگاه‌ها از حالت رکود خارج و به مطالبات دانشجویان پاسخ داده شود؛ البته جالب است که مطالبات دانشجویی خیلی مطالبات صنفی نیست و دانشجویان بیشتر به طرح مشکلات جامعه می‌پردازند؛ لذا ما از دانشجویان خواسته ایم تا رویکرد حل المسائلی داشته باشند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز از دانشجویان خواسته اند تا ناظر به مسائل شهر و منطقه خود و همچنین مسائل ملی و بین المللی به مطالبه گری بپردازند و مسئولان هم باید پاسخگو باشند، خاطرنشان کرد: در دیدار ماه مبارک رمضان بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم پاسخگویی مسئولان ما طی نامه‌ای به تمام وزراء اعلام کردیم که آماده فراهم کردن بستر برای پاسخگویی و گفتگوی بین آن‌ها و دانشجویان هستیم و این روند هم در حال تسهیل شدن است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *