فروردین ۹, ۱۴۰۳

گام نخست در ترمیم کمبود پزشک برداشته شد/ نحوه افزایش ظرفیت پزشکی

  • خرداد ۹, ۱۴۰۱

پس از کش و قوس های فراوان درباره رفع کمبود پزشک در کشور، سازوکار افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی در کنکور مشخص شد و این ظرفیت در مناطق محروم و با تاکید بر اعتباربخشی دانشگاه ها اعمال می شود.

در شهریورماه ۱۴۰۰ و تنها کمی بعد از استقرار دولت سیزدهم موضوع کمبود پزشک و ضرورت رفع نیاز مناطق محروم و کم برخوردار کشور از منظر دسترسی به پزشک به بحثی داغ بدل شد.

آغاز جدال موافقان و مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی از نیمه سال ۱۴۰۰

موافقان افزایش ظرفیت پزشکی یادآوری می‌کردند که ظرفیت رشته پزشکی در سال‌های اخیر ثابت مانده و همین مسئله در کنار عدم حضور پزشکان در مناطق محروم و تجمع آنها در مناطق برخوردار کشور، دسترسی به خدمات حوزه سلامت را برای مردم دشوار کرده است.

از سوی دیگر سالانه بیش از نیم میلیون جمعیت کنکوری در گروه علوم تجربی به امید ورود به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی شرکت می‌کنند و از این تعداد تنها حدود ۱۰ هزار نفر پذیرفته می‌شوند که همین امر موجب نارضایتی‌های بسیاری در میان داوطلبان کنکور می‌شود.

موافقان افزایش ظرفیت پزشکی معتقدند این موضوع دچار تضاد منافع است و چرا برای تصمیم‌گیری در حوزه پزشکی صرفاً از پزشکان استفاده می‌شود، در حالی که متخصصان سایر علوم نظیر علوم اقتصاد و علوم مدیریت نیز باید در این تصمیم‌گیری مشارکت کنند.

در مقابل مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی تاکید می‌کردند که مشکل کشور، کمبود پزشک نیست و توزیع جغرافیایی پزشکان مشکل دارد. نکته دیگر اینکه مخالفان عقیده داشتند در حال حاضر بر اساس آمار درصدی از پزشکان عمومی در شغلی دیگر به کار مشغول هستند و به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم حاضر به ارائه خدمت در مناطق محروم و کم برخوردار نیستند.

پذیرش ۸۵۰۰ نفر در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از میان نیم میلیون کنکوری

بر اساس شناسنامه آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ از میان یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۷۰۸ نفر داوطلب کنکور ۱۴۰۰ بیش از نیمی از آنها در گروه علوم تجربی بودند. در گروه علوم تجربی ۳۵۹ هزار و ۶۷۷ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند. ظرفیت پذیرش در گروه علوم تجربی بیش از ۵۵ هزار نفر بود و در نهایت ۲۷ هزار و ۵۶۹ نفر در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شدند که این میزان با احتساب ۴ رشته (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و دامپزشکی) دانشگاه آزاد اسلامی تعداد ۶۰ هزار و ۷۹۸ نفر بود.

اما در بخش دولتی از میان پذیرفته شدگان تعداد ۸۹۷۳ نفر در دوره روزانه که عمدتاً رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی و پرستاری است پذیرفته شدند. در واقع آمار میزان پذیرش دانشجو در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۵۰۰ نفر بوده است و این در حالی است که تعداد دانشکده‌های پزشکی در کشور از ۲۷ دانشکده در سال ۱۳۶۸ به ۶۸ دانشکده پزشکی در سال ۱۴۰۰ رسیده است و این میزان پذیرش با توجه به تعداد دانشکده‌ها محدود شده است.

موضوع افزایش ظرفیت پزشکی از شهریورماه ۱۴۰۰ مطرح شد و در دیدار وزیر بهداشت با دبیر و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه به برنامه جامع پزشکی نیاز داریم، گفت: متأسفانه آمار تعداد پزشکان به ازای جمعیت کشور مطلوب نیست که باید بتوانیم در این راستا جذب پزشک را افزایش دهیم.

موضع گیری های وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش ظرفیت پزشکی

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت نیز به برنامه‌های وزارت بهداشت برای تربیت پزشک اشاره کرد و گفت: همزمان باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم و هم باید نظامی داشته باشیم که پزشکان را به کار بگیریم که بعداً به مشاغل دیگر روی نیاورند. شخصاً معتقدم که کیفیت در گرو کمیت است، اینکه برخی می‌گویند کم تربیت کنیم تا کیفیت بالا باشد، اشتباه است.
در کشاکش این بحث، در آبان ماه ۱۴۰۰ منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از مصوبه‌ای خبر داد که باید طی پنج سال آینده در رشته پزشکی سالانه ۳ هزار نفر و در رشته دندانپزشکی ۵۰۰ نفر به ورودی دانشگاه‌های کشور اضافه شود.

وی گفت: نگرانی‌هایی از تعداد رو به افول پزشکان کشور وجود دارد. از سوی دیگر ما با پیری جمعیت مواجه هستیم و نگرانی‌هایی در این زمینه داریم. در دهه شصت جهشی در جذب دانشجویان پزشکی داشتیم اما این گروه در شرف بازنشستگی هستند. مهاجرت بخشی از جامعه پزشکان به خارج از کشور و گردشگری سلامت از دیگر تهدیدات این حوزه محسوب می‌شوند.

در همین زمینه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در ۱۸ آبان ۱۴۰۰ دو مصوبه در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مصوب کرد و بر اساس آن مقرر شد افزایش سه هزار نفری پزشکی برای حداقل ۵ سال در نظر گرفته شد. در مصوبه دوم مقرر شد بخش خصوصی و غیردولتی مخصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجوی پزشکی تقویت شود.

با این حال وزارت بهداشت درباره مصوبه افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی نظر منفی خود را اعلام کرد و یادآور شد: افزایش سالیانه ۳ هزار نفر ظرفیت پزشکی کشور، مغایر با بررسی‌های کارشناسی وزارت بهداشت و تهدیدکننده سلامت مردم است.

از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد که وزارت بهداشت پیشنهاد خود را درباره افزایش ظرفیت پزشکی ارائه دهد اما در مقابل ۴ رکن سلامت شامل وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی کشور، سازمان نظام پزشکی و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از رئیس جمهور خواستند طرح افزایش ظرفیت پزشکی از دستورکار خارج شود.

این چهار رکن سلامت کشور تاکید کردند که ظرفیت پزشکی در ۸ سال اخیر بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و افزایش ظرفیت خارج از برنامه جامع وزارت بهداشت که تا سال ۱۴۰۸ تدوین شده است، نه تنها ضامن دسترسی بیشتر مردم به خدمات نخواهد بود که مشکلات فعلی جامعه پزشکی را تشدید خواهد کرد.

اما این نامه هم تغییری در تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد نکرد و تاکید شد که افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی قطعی است با این حال در آذرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور دستور دارد موضوع مصوبه افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی بررسی شود.

در نهایت در ۲۳ آذر ۱۴۰۰ کلیات طرح افزایش دانشجویان و متخصصین حوزه‌های پزشکی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به تصویب اعضا رسید و شورای عالی انقلاب فرهنگی ستاد نقشه جامع علمی کشور را موظف کرد در مدت ۱۰ روز با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جزئیات این طرح از جمله تعداد دقیق افزایش دانشجویان دوره‌های عمومی و تخصصی پزشکی را بررسی و به جلسه بعدی شورا اعلام کند.

پس از آن در ۷ دی ۱۴۰۰ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تصمیمی جدید با افزایش سالیانه جذب ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی نسبت به سال قبل به مدت ۴ سال موافقت کردند.

همچنین مقرر شد این افزایش به مناطق محروم اختصاص یابد و دانشجویان در همه دانشگاه‌های کشور جذب خواهند شد اما به صورت بومی گزینی به مناطق محروم اختصاص پیدا خواهند کرد. این افزایش به طور خاص برای عموم داوطلبین به منظور خدمت در مناطق محروم بوده و تابع ضوابط سایر سهمیه‌ها نیست. در مجموع این چهار سال، ۹ هزار نفر به ظرفیت پزشکی کشور اضافه خواهد شد.

ابلاغ ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» از سوی رئیس جمهور

در ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی» را برای اجرا ابلاغ کرد.

«ماده واحده» افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی که بنا به پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و در جلسات ۸۵۱ و ۸۵۲ مورخ ۲۳.۹.۱۴۰۰ و ۰۷.۱۰.۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

ماده واحده:

با استناد به بند ۵-۴ سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مورخ ۲۹.۰۶.۱۳۹۳ مقام معظم رهبری (مدظله) با موضوع تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال و بند ۲-۵ سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مورخ ۱۸.۰۱.۱۳۹۳ مقام معظم رهبری (مدظله) با موضوع ارتقا شاخص‌های سلامت برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه و همچنین بند ۱۳ این سیاست‌ها با موضوع توسعه کیفی و کمی نظام آموزش علوم پزشکی و مستند به اقدام ملی ۱۴ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع علمی کشور در خصوص تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و درراستای اتخاذ تدابیر مناسب برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده؛ رفع کمبود پزشک؛ جلوگیری از فرسودگی کادر درمان و کاهش آسیب‌پذیری نظام سلامت در مواجهه با بحران‌ها؛ افزایش دسترسی اقشار مختلف مردم به پزشک و تنظیم ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بر اساس نیاز جامعه، با توجه به سرانه پزشک به جمعیت ۱۳ در ده هزار در سال جاری و به منظور دستیابی به سرانه پزشک به جمعیت ۲۰ در ده هزار در سال ۱۴۱۰، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ تحت نظارت آن وزارت برای رشته پزشکی در مقطع عمومی، از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل به شرح جدول ذیل افزایش یابد.

در ضمن پس از چهار سال، درباره ثابت ماندن یا افزایش ظرفیت با پیشنهاد ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم‌گیری خواهد شد.

تبصره ۱: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است در تمامی کد رشته محل‌های پزشکی عمومی در مراکز آموزش پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، این افزایش ظرفیت را اعمال کند. این افزایش ظرفیت مخصوص داوطلبان آزاد شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم برخوردار است. پذیرش در این افزایش ظرفیت که به صورت کد رشته محل‌های مشخص در دفترچه‌های راهنمای سازمان سنجش آموزش کشور درج می‌شود، صرفاً برای ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق محروم و کم برخوردار خواهد بود.

در صورت عدم وجود داوطلب واجد شرایط برای بخشی از این ظرفیت، ظرفیت باقیمانده صرفاً به داوطلبان آزاد سایر مناطق کشور با تعهد ارائه خدمت در شهرستان‌ها و مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص خواهد یافت.

آئین نامه اجرایی این ماده واحده از جمله میزان و نحوه تعهدات پذیرفته شدگان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حداکثر طی یک ماه تدوین و پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو، برای اجرا ابلاغ می‌شود.

تبصره ۲: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی دندان‌پزشکی به همراه اصلاحات پیشنهادی خود برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی مورد نیاز و کم‌متقاضی را تهیه و ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نماید.

تبصره ۳: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است با همکاری نهادهای ذیربط نسبت به برنامه‌ریزی جهت استقرار فراگیر شبکه سلامت اقدام و طرح نظام ارجاع و پزشکی خانواده و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی در نظام سلامت را ظرف مدت سه ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.

تبصره ۴: سازمان سنجش آموزش کشور موظف است هر ساله قبل از انتشار دفترچه کنکور سراسری، گزارشی از این افزایش ظرفیت در رشته‌های مزبور را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کند. ستاد موظف است گزارش سالانه اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

نحوه اجرای مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ توسط سازمان سنجش آموزش کشور

پس از این مصوبه تکلیف وزارت بهداشت مشخص شد. در همین زمینه مقرر شد با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت سازوکار تعیین ظرفیت پزشکی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شود. به گفته دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم قرار شد جلسه کارشناسی مجدد بین سازمان سنجش، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برای نحوه اعمال ۲۰ درصد افزایش ظرفیت پزشکی برگزار شود.

رئیس سازمان سنجش: ظرفیت ۱۶۰۰ نفری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان انتخاب رشته در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ درج می‌کنیم. بر مبنای این سیاست در پورتال انتخاب رشته تعیین ظرفیت می‌شود و در دفترچه درج می‌شود. به طور مثال برای دانشگاه علوم پزشکی تهران یک ظرفیتی تعیین شود که مخصوص یک شهر کم برخوردار است و در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ کدرشته های ظرفیت آزاد و کدرشته های ظرفیت با اخذ تعهد دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص خواهد شددکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه اعمال این ظرفیت در دفترچه‌های کنکور سال ۱۴۰۱ گفت: شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت ۱۶۰۰ نفری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را به سازمان سنجش اعلام کرد. این ظرفیت در زمان انتخاب رشته در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ درج می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶۰۰ نفر ظرفیت پذیرش پزشکی به دانشگاه‌های علوم پزشکی دولتی داده شده است و ۲۰ درصد مازاد ظرفیت به دانشگاه آزاد و بخش شهریه پرداز دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص داده شده است.

پورعباس افزود: ظرفیت بخش دولتی یعنی ۱۶۰۰ نفر با اخذ تعهد، به این معنی که دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجو را تنها با اخذ تعهد خدمت می‌پذیرند. در مورد مدت زمان تعهد هنوز بحث وجود دارد و به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های شهریه پرداز ۲۰ درصد ظرفیت پذیرش دارند اما تعهدی از دانشجو اخذ نمی‌شود.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: بر مبنای این سیاست در پورتال انتخاب رشته تعیین ظرفیت می‌شود و در دفترچه درج می‌شود. به طور مثال برای دانشگاه علوم پزشکی تهران یک ظرفیتی تعیین شود که مخصوص یک شهر کم برخوردار است و در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ کدرشته های ظرفیت آزاد و کدرشته های ظرفیت با اخذ تعهد دانشگاه علوم پزشکی تهران مشخص خواهد شد.

وی اظهار داشت: کدرشته های هر دانشگاه در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ مشخص است و فردی که کدرشته ظرفیت با تعهد را انتخاب کند باید تعهد محضری بدهد که پس از اتمام تحصیل خود در منطقه همان کدرشته محل انتخابی خدمت کند.

در همین زمینه دکتر جلیل کوهپایه زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت در رشته پزشکی عمومی برای سال ۱۴۰۱، مقرر شد که ۱۶۰۰ نفر به ظرفیت این رشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی اضافه کنیم. با توجه به ظرفیت ۸ هزار نفری و این ظرفیت مصوب، مجموع ظرفیت رشته پزشکی عمومی در کنکور ۱۴۰۱ به ۹ هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسد.

رتبه اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در میزان افزایش ظرفیت دانشجو مؤثر است

وی گفت: در این مصوبه آمده بود که افزایش ظرفیت برای مناطق کم برخوردار و محروم لحاظ شود. دلیل این کار این بوده است که می‌دانیم در این مناطق بیشتر مشکل حضور پزشکان را داریم. از نظر وزارت بهداشت تعداد پزشکان کشور کفایت لازم را می‌کند اما بحث توزیع پزشکان یک مشکل است که همیشه مطرح است.

کوهپایه زاده افزود: راهکاری که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده شده، این است که ظرفیت پذیرش پزشکی را بالاتر ببریم. ظرفیت که افزایش پیدا کرد وزارت بهداشت بر این موضوع تاکید کرد که این افزایش ظرفیت حتماً باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف باشد اما محل کار و تعهد این افراد در مناطق محروم و کم برخوردار باشد.

به ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی که در رده بندی و اعتباربخشی رتبه بالاتری دارند، بیش از ۲۰ درصد و دانشگاه‌هایی که در اعتباربخشی رتبه پایین‌تری کسب کرده‌اند، کمتر از ۲۰ درصد اضافه می‌شود

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی یادآور شد: ما در وزارت بهداشت هر ساله از دانشگاه‌های علوم پزشکی استعلام می‌گیریم که چه مناطقی دچار کمبود پزشک هستند، از سوی دیگر از معاونت‌های بهداشتی و درمان وزارت بهداشت نیز استعلام شده است که مناطق کم برخوردار از نظر ردیف‌های استخدامی که دارند و مراکز جامع سلامت و اورژانس‌های بیمارستانی احصاء کرده و به معاونت آموزشی اعلام کنند.

وی افزود: بر این اساس این ۱۶۰۰ نفر در همان محل‌ها برای ارائه خدمت پذیرفته می‌شوند. محل خدمت حتماً باید در دفترچه کنکور ۱۴۰۱ قید شود و آموزش در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی که مجری دوره پزشکی عمومی هستند، اجرا می‌شود.

کوهپایه زاده اظهار داشت: بر اساس فرمولی که در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی بدست آمد به طور متوسط ۲۰ درصد به ظرفیت پزشکی عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اضافه می‌شود.

وی گفت: به این ترتیب به ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی که در رده بندی و اعتباربخشی رتبه بالاتری دارند، بیش از ۲۰ درصد و دانشگاه‌هایی که در اعتباربخشی رتبه پایین‌تری کسب کرده‌اند، کمتر از ۲۰ درصد اضافه می‌شود.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد: میانگین سرجمع کشوری ۲۰ درصد افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی است، آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد بود اما محل آموزش ربطی به محل خدمت ندارد و محل تعهدات از محل آموزش جدا است.

وی گفت: مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در وزارت بهداشت در این زمینه تاکید دارد این ۱۶۰۰ نفر بر اساس قانون عدالت آموزشی مصوب مجلس شورای اسلامی به کار گرفته شوند. در واقع با همان قوانین اخذ تعهد که در قانون مجلس آمده است در رشته محل‌های مشخص پذیرفته شوند.

کوهپایه زاده افزود: به این ترتیب مشخص است که فردی که کنکور می‌دهد در زمان انتخاب رشته می‌داند که کدرشته محلی که انتخاب می‌کند تعهد خدمت دارد و باید مدت معینی که در قانون آمده است در همان محل به ارائه خدمت بپردازد. این موضوع به اطلاع همه رسانده شده و در دفترچه کنکور هم قید می‌شود تا بعداً افراد دچار مشکل نشوند. افراد بر اساس این قیدها می‌دانند که چه مقدار و در کجا باید تعهدات خود را بگذرانند.

وی درباره افزایش ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی و شهریه پردازها گفت: دانشگاه آزاد و شهریه پردازها افزایش ظرفیت دارند اما به دلیل اینکه دانشجو شهریه پرداخت می‌کند دیگر تعهد خدمت مناطق محروم نخواهد داشت. تعهد خدمت مناطق محروم تنها مربوط به پذیرفته شدگان رشته دکتری پزشکی عمومی در دوره روزانه دانشگاه‌های علوم پزشکی (آموزش رایگان) است.

افزایش ظرفیت پزشکی در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی یکسان اعمال نمی‌شود

همچنین دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز با تاکید بر اجرای مصوبه افزایش ظرفیت رشته پزشکی در کنکور ۱۴۰۱ گفت: ظرفیت ۱۶۰۰ نفری پزشکی امسال در دفترچه کنکور خواهد آمد و ۹۶۰۰ نفر دانشجوی پزشکی خواهیم داشت.

وی افزود: این افزایش ظرفیت رشته پزشکی عمومی برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی تعیین شده ولی قطعاً در این افزایش ظرفیت باید زیرساخت‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده شود. در این برنامه این گونه عمل نمی‌کنیم که همه دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت یکسان با ۲۰ درصد افزایش ظرفیت روبرو شوند. در برخی از استان‌ها ظرفیت‌ها به دلیل نبود زیرساخت‌ها نباید افزایش یابد.

به این ترتیب افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۱ به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود و پس از برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ و در زمان انتخاب رشته، خیل عظیم داوطلبان گروه علوم تجربی می‌توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

نکته جالب توجه موضوع مصوبه افزایش ٢٠ درصدی ظرفیت رشته پزشکی این است که امسال داوطلبان می‌توانند شغل خود را تضمین کنند و با انتخاب کدرشته های مورد تعهد، محل خدمت آینده خود را نیز تعیین کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *