فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

توسعه مراکز شبیه‌ساز آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها

  • خرداد ۸, ۱۴۰۱

مسئول کار گروه هماهنگی و پیشبرد شبیه سازی در علوم پزشکی از توسعه شبیه سازهای آموزش پزشکی در دانشگاه ها خبر داد و گفت: برنامه ما این است که بیمارستان های آموزشی مراکز شبیه سازی داشته باشند.

دکتر محمدتقی جغتایی : شبیه سازی آموزشی در حوزه آموزش پزشکی سابقه طولانی دارد و هم در آموزش و هم در درمان کاربرد دارد چرا که مهمترین هدف این است که دانشجویان رشته های بالینی قبل از ارتباط با بیمار، نحوه درست کار با بیمار را فرابگیرند.

وی افزود: در آموزش پزشکان عمومی و تخصصی، جراحان و کادرهای پزشکی لازم است پیش از آنکه افراد وارد فیلد آموزشی شوند و بر بالین بیماران حاضر شوند و مستقیم بر روی مریض کار کنند، با ابزارهای جدید آموزشی و شبیه سازی محیط درمانی را شبیه سازی کنند. این کار همانند فعالیت خلبانان است که با ممارست می توانند با محیط پرواز آشنا شوند.

مسئول کارگروه هماهنگی و پیشبرد شبیه سازی در علوم پزشکی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر نمونه هایی شبیه سازهای آموزشی در حوزه پزشکی گفت: شبیه سازها وسعت بسیاری پیدا کرده است. نمونه ای از شبیه سازهای آموزش پزشکی، تصویرسازی از بیماران به صورت انیمیشن است و بیمار شبیه بیمار واقعی عکس العمل نشان می دهد و به فرض می گوید آپاندیسیت دارد و علائم را تعریف می کند.

وی خاطرنشان کرد: نمونه دیگری از این شبیه سازها، دستگاه های صدا ساز هستند که به طور مثال صدای قلب را در حالات مختلفی پخش می کند و دانشجوی پزشکی می تواند با گوش دادن به آنها تفاوت ها و تاثیرات آن را در بیماری های قلبی یاد بگیرد.

جغتایی اظهار داشت: یک مدل دیگر از شبیه سازهای آموزش پزشکی تکنولوژی VR است که با ابزارهایی به ما کمک می کند به دنیای واقعیت مجازی وارد شویم. این تکنولوژی یکی از مهمترین کاربردهای آموزش پزشکی دارد و می تواند به جراح کمک کند تا محیط عمل جراحی را به صورت مجازی ببیند و با تمرین فراوان، عملکرد خود را بهبود بخشد.

وی اضافه کرد: از دیگر ابزارهای شبیه سازی در حوزه آموزش پزشکی، مانکن های آموزشی و مولاژها است که اکنون با پیشرفت حوزه شبیه سازها، این مانکن ها و مولاژها از حالت ساده خارج شده اند و این مانکن های جدید همانند یک بیمار به درد و تشخیص واکنش و پاسخ نشان می دهند.

مسئول کارگروه هماهنگی و پیشبرد شبیه سازی در علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در شبیه سازهای آموزش پزشکی که پیشرفته تر شده اند از هوش مصنوعی و تکنولوژی های پیشرفته استفاده می شود و برنامه اصلی ما در این کارگروه توسعه این بخش ها است.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت در حوزه شبیه سازهای آموزش پزشکی فعال هستند و این شرکت ها همگی دانش بنیان بوده و با توجه به ارتباطی که میان مهندسان و گروه علوم پزشکی برقرار شده با هم کار می کنند. خوشبختانه با توجه به توانمندی این شرکت ها فرصتی پیدا شده است که این شبیه سازها را صادر نیز می کنند.

جغتایی با اشاره به برنامه کارگروه هماهنگی و پیشبرد شبیه سازی در علوم پزشکی گفت: استفاده از شبیه سازها هنوز در دانشگاه های علوم پزشکی به صورت کامل استفاده نشده است و دپارتمان های مختلف درگیر موضوع هستند.

وی گفت: برنامه ما این است که بیمارستان های جنرال آموزشی بتوانند مراکز شبیه سازی داشته باشند تا آموزش دانشجویان پیش از ورود به دوره های بالینی کامل شود. موضوع آموزش بالینی اهمیت زیادی دارد و باید همه دانشجویانی که با بیمار سر و کار دارند پیش از مواجهه با بیماران واقعی، نحوه درست کار با بیمار را بیاموزند.

مسئول کارگروه هماهنگی و پیشبرد شبیه سازی در علوم پزشکی خاطرنشان کرد: البته در کنار توسعه مراکز شبیه سازی، نیازی نیست که همه دانشگاه های علوم پزشکی همه انواع شبیه سازهای آموزش پزشکی را داشته باشند بلکه برنامه این است که مجموعه این شبیه سازها در دانشگاه های مختلف وجود داشته باشد و به صورت آموزش از راه دور و مجازی نیز بقیه هم بتوانند از قابلیت های این شبیه سازها استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *