فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف:”وام ودیعه مسکن” می‌تواند جایگزین خوابگاه متاهلی شود

  • خرداد ۴, ۱۴۰۱

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف در حال بازسازی است، گفت: دانشجویان متقاضی خوابگاه‌های متاهلی به دلیل حفظ بیشتر حریم شخصی خود تمایل دارند که به جای اسکان در خوابگاه‌های متاهلی، وام ودیعه مسکن دریافت کنند. در این زمینه می‌توان به ارائه وام ودیعه مسکن با مبلغ مناسب نیز فکر کرد و در این زمینه اقدام نمود.

دکتر علی اکبر ابوالحسنی معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: با شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ و خوابگاه‌ها، مدیران دانشگاه صنعتی شریف تصمیم گرفتند تعمیرات و بازسازی بخشی از خوابگاه‌ها را انجام دهند و از آنجایی که در آن دوران مشخص نبود دانشگاه چه زمانی بازگشایی می‌شود،‌ فرایند بازسازی به صورت مرحله به مرحله اتفاق افتاد و بازسازی زیر ساخت‌های تاسیساتی و فضاهای مشاء خوابگاه‌ها در اولویت قرار گرفت و در ادامه طی دوسال گذشته، بازسازی قسمت‌های داخلی خوابگاه‌ها با تامین هزینه از طریق دانشگاه (در حدود ۴.۴ میلیارد تومان)، کمک خیرین(بنیاد فرهنگی مصلی نژاد – بنیاد نیکو کاری جمیلی – بنیاد فرهنگی شاه حسینی در مجموع ۱.۳ میلیارد تومان)، (انجمن فارغ التحصیلان۱.۸میلیارد تومان) و صندوق رفاه دانشجویان(۴.۵میلیارد تومان) پیش رفت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰‌ در و پنجره اتاق‌های خوابگاه‌ها دو جداره شد، ۷۰ درصد تاسیسات خوابگاه‌ها در ادامه روند بازسازی سال‌های قبل‌تر به‌روزرسانی شد، فضاهای مشاء خوابگاه‌ها بازسازی، طراحی و رنگ شد و از مجموع ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه، حدود ۴۵ درصد از اتاق‌های دانشجویان نوسازی شد که شامل رنگ دیوارها،‌ تعویض موکت‌ها، شست و شوی فرش‌ها، تعویض برخی کمدهای فرسوده و تهیه ۲۵۰ کمد فلزی و تعویض لامپ‌ها و اصلاح روشنایی، تهیه و نصب جاکتابی و کمد فلزی و خرید ۱۰۰ عدد کولر و … می‌شد؛ تا اینکه در اسفند ۱۴۰۰ تقریبا ۵۰ درصد خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف به صورت کامل بازسازی شدند و برای  اسکان حدود ۲۰۰۰ نفر آماده شد.

دکتر ابوالحسنی با بیان اینکه بودجه‌ای که دانشگاه‌ها برای خوابگاه‌ها دریافت می‌کنند، بر اساس شرایط و اقدامات آنها است، و بخشی از بودجه مربوط به رفاه دانشجویی است که در ردیف بودجه دانشگاه است. ولی برخی از بودجه‌ها بر اساس عملکرد و پرداخت بموقع اجاره بهاء خوابگاه‌ها می باشد که بخش دیگری از کمک‌های صندوق رفاه دانشجویان نیز بر این مبنا است که دانشگاه در چارچوب طرح ارتقاء برای سال گذشته میزان به ۱.۶ میلیارد تومان دریافت نمود.

 وی افزود: با توجه به اینکه برخی از هزینه‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در دوران کرونا کمتر بود،‌ دانشگاه مبلغ خوبی را برای بازسازی خوابگاه‌ها در نظر گرفت. مجموع بازسازی خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف(طی دوسال گذشته) تا قبل از بازسازی‌های جدید، تقریبا ۱۲ میلیارد تومان بوده است. هزینه‌هاجهت بازسازی بخشی از اتاقهای باقی مانده خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی شریف برای سال  ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان است.

 معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص خوابگاه‌های متاهلی این دانشگاه اظهار کرد: ما برای اینکه بتوانیم در خوابگاه‌های متاهلی خدمات بهتری به دانشجویان ارائه نمائیم، قواعدی تنظیم کرده‌ایم که شرایط بهتری را برای دانشجویان فراهم کنیم. در حال حاضر خوابگاه متاهلی شهرک در منطقه وردآورد برای دانشجویان متاهل در نظر گرفته شده است و دارای ۳ بلوک است (هر بلوک ۴۸ واحد) که در مجموع ۱۴۳ واحد ظرفیت داریم که متاسفانه بلوک‌ یک این خوابگاه دچار نشست شده است(در دی ماه سال گذشته جهت ایمنی دانشجویان ۴۸ واحد تخلیه گردید و در حال حاضر غیر فعال است) تا اینکه در اواخر دی ماه سال ۱۴۰۰، یک تیم حرفه‌ای برای مشاوره و مقاوم سازی انتخاب شد تا مشکلات این بلوک را برطرف کنند و پس از اعلام نظر نهایی کارشناسی، جهت ادامه امور اقدام لازم انجام می‌شود.

دکتر ابوالحسنی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان و دانشگاه عزم خود را جزم کرده است که نسبت به فراهم نمودن شرایط اسکان برای دانشجویان متاهل و ارتقاء سطح خوابگاه‌های متاهلی توجه بیشتری داشته باشد گفت: یک دیدگاهی که در مورد خوابگاه‌های متاهلی وجود دارد، این است که می‌توان دانشجویان متاهل را در یک اجتماع کنار هم گرد آورد تا یک هم‌افزایی فرهنگی میان آن‌ها به وجود آید. این در حالی است که دانشجویان از خرده فرهنگ‌های متفاوت هستند و به دلیل وجود سطح اقتصادی مختلف و نوع فرهنگ‌های متفاوت شاید اتفاقات ناخوشایندی میان آنها به وجود ‌آید. در نتیجه، بر اساس پیمایشی که اخیراَ از دانشجویان متاهل خوابگاهی انجام شد، این دانشجویان تمایل دارند که به جای استفاده از خوابگاه‌های متاهلی،  وام ودیعه مسکن دریافت کنند که دلیل آن نیز تنها حفظ حریم شخصی و مدیریت زمان و مکان است. به نظر می‌رسد در کنار ارائه خوابگاه‌های متاهلی می‌توان به ارائه وام ودیعه مسکن با مبلغ مناسب نیز فکر کرد و در این زمینه اقدام نمود.

وی راجع به وجود شرایط خوابگاه‌های سطح ۳ در این دانشگاه خاطرنشان کرد: تمامی خوابگاه‌های سطح ۳ دانشگاه صنعتی شریف هم‌اکنون در حال بازسازی است تا به زودی همه خوابگاه‌های ما به سطح ۱ و ۲ تبدیل شوند و احتمالا این امر تا اواخر خرداد ماه میسر خواهد شد. البته فارغ از این سطح بندی‌ها قصد داریم در صورت تأمین اعتبار جهت ساخت خوابگاه و یا اجاره ساختمان جهت افزایش ظرفیت اسکان، برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی ظرفیت اتاق‌ها را تا حد امکان تعدیل نماییم.

معاون دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه ما در دوران پیش از کرونا  یکی از ساختمان‌های زیر مجموعه دانشگاه برای دختران تجهیز شده بود تا دانشجویانی که برای اسکان آنان در مجموعه خوابگاهی با محدویت مواجه  بودیم در قالب خوابگاه خودگردان با ظرفیت حدود ۴۰ نفر مورد استفاده قرار بگیرد و در دوره کرونا و محدویت های اسکان، غیر فعال بود. همچنین در نظر داریم با فراهم شدن شرایط و تامین اعتبار مورد نیاز، ساختمان مشابهی برای پسران بصورت خودگردان ایجاد کنیم.

 وی در پایان درباره قوانین پوشش دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در همه جای دنیا و تمامی مراکز آموزشی برای پوشش یک قوانین مشخص وجود دارد و افراد نمی‌توانند با هر پوششی که تمایل داشتند، در مراکز آموزشی ظاهر شوند و یا تردد نمایند. دانشگاه صنعتی شریف نیز از قبل طبق قوانین جاری کشور، کدهای رفتاری خاص خود را داشته است و این نکته مهم است که به دانشجویان کدهای رفتاری مخصوص دانشگاه گفته شود تا دانشجویان سردرگم نبوده و تکلیفشان مشخص باشد و طبق آن عمل نمایند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *