فروردین ۹, ۱۴۰۳

افتتاحیه سومین همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی اسلامی

  • خرداد ۴, ۱۴۰۱

دکتر هاشم جلیلی صفریان، رئیس “سومین همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی ـ اسلامی” در آغاز مراسم افتتاحیه این همایش که صبح پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های موزۀ بزرگ خراسان برگزار شد هدف از برگزاری این همایش را افزایش سطح علمی استادان، دانشجویان و تبادل نظر در خصوص کسب ‌و کارهای الکترونیکی و معماری ایرانی ـ اسلامی دانست و افزود: واکاوی فرمی و محتوایی ابنیه خراسان بزرگ و تزئینات وابسته به آن، واکاوی آیین و رسوم محلی خراسان بزرگ، واکاوی آیین‌های نمایشی و موسیقایی بومی و محلی خراسان بزرگ و … از محورهای این همایش به‌شمار می‌آید. او یکی دیگر از موارد مثبت همایش هنر را کارآفرینی در زمینۀ رشته‌های هنری وابسته به محورهای همایش عنوان کرد و تأکید کرد: باید موضوع کارآفرینی با توجه به شعار سال یعنی “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” در مؤسسه آموزش عالی فردوس مورد توجه قرار گیرد. رئیس مؤسسه آموزش عالی فردوس با اشاره به کم توجهی موضوع اقتصاد هنر بر این نکته تأکید داشت که مؤسسه آموزش عالی فردوس با تأسیس بازارچۀ آنلاین هنر سعی دارد تا در این جهت گام‌های مؤثری بردارد.
او افزود: این مؤسسه از ابتدای تأسیس خود سعی داشته است تا با ایجاد رشته‌های مختلف هنری همچون نقاشی، ارتباط تصویری، تصویر سازی، معماری، پژوهش هنر، هنر اسلامی، تاریخ هنر اسلامی،ادبیات نمایشی و موسیقی در سطوح کاردانی تا کارشناسی ارشد نیاز علاقمندان این رشته‌ها را در شهر مشهد و سایر شهرستان‌های استان خراسان برآورده سازد.
دکتر سیدحسین مجتبوی، دبیر علمی “سومین همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی ـ اسلامی” نیز در مراسم افتتاحیۀ این همایش به اهمیت هنر خراسان بزرگ و نقش آن در تحولات بعدی هنر اسلامی ایران پرداخت و با بیان اهمیت نقش خراسان بزرگ در گسترش علم و تمدن بشری افزود: خراسان مهد علم و تمدن بشر بوده و رویدادهای علمی و فرهنگی خراسان در طول تاریخ نقش بی‌بدیلی در گسترش فرهنگ بشری داشته‌ است. او خراسان را بستر زایش علم و اندیشه عنوان کرد و گفت: باید سعی شود تا این جایگاه به هم‌وطنان، دانشجویان، اندیشمندان و معاصران معرفی و شناسانده شود. مجتبوی افزود: تاکنون صد و چهل و هفت مقاله به دبیرخانۀ همایش ارسال‌ شده که از بین آن‌ها سی و هفت مقاله در قالب پوستر و چهل و شش مقاله به‌صورت سخنرانی پذیرفته‌ شده و شصت و چهار مقاله نیز از لحاظ علمی رد شده‌ است. او نرخ پذیرش مقالات را پنجاه و شش درصد عنوان کرد و افزود: امید است که بتوانیم به‌زودی مجموعه مقالات برگزیدۀ این همایش را چاپ و منتشر کنیم.
مجتبوی افزود: هم‌زمان با همایش هنر دوازده کارگاه اجرای زنده با موضوعات هنرهای تجسمی و صنایع دستی با مشارکت استادان و هنرمندان عزیز در سالن‌های مجاور محل برگزاری همایش در موزۀ بزرگ خراسان برپا شده‌ است. همچنین در راستای همایش نقش خراسان در شکوفایی هنر و معماری ایرانی ـ اسلامی با همکاری مؤثر اداره کل میراث فرهنگی و موزۀ بزرگ خراسان استادان و دانشجویان گروه نقاشی مؤسسه آموزش عالی فردوس بازدیدهایی از برخی مناطق تاریخی خراسان مانند گناباد، خواف، مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی و بقعۀ هارونیه در توس انجام گردید و دانشجویان با برپایی کارگاه‌های نقاشی دست به خلق آثاری ارزنده زدند که امروز در حاشیۀ همایش در سالن اصلی موزۀ بزرگ خراسان به نمایش درآمد و مورد توجه علاقه‌مندان و هنرمندان قرار گرفت. او همچنین از حمایت‌های مادی و معنوی برخی از نهادها، مؤسسات و دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور نیز تقدیر و تشکر کرد.
مجتبوی پس از خیر مقدم گفتن به دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا، عضو دائمی شورای معاونین وزارت عتف و ریاست مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی از دکتر سیدمحمد فدوی، رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دکتر محمدجعفر یاحقی استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر عزیزاله تاجیک اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و معاون دانشگاه خوارزمی ، دکتر علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر، دکتر قطب‌الدین صادقی، نویسنده و کارگردان تئأتر و دکتر فریده طالب‌پور، رییس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) تهران و سایر نهادها و سازمان‌هایی همچون ادارۀ ‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان ‌رضوی، موزۀ بزرگ خراسان، شهرداری مشهد، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، حوزۀ علمیه خراسان، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر نیشابور، دانشگاه مازندران، دانشگاه فرهنگیان، مؤسسه آموزش عالی سلمان، دانشگاه فنی‌حرفه‌ای، کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن علمی فرش ایران، انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران، انجمن هنرهای اسلامی ایران، انجمن پژوهش‌های هنری ایران، مؤسسه فرهنگی و هنری خلق آثار فردوسی، موزه ملی ملک، هیات اندیشه‌ورز هنر خراسان تشکر و قدردانی کرد.
مجتبوی در پایان مجدد از دکتر هاشم جلیلی صفریان، ریاست محترم مؤسسه آموزش عالی فردوس، دکتر حمید طباطبایی، معاون پژوهشی و دبیر کمیتۀ اجرایی همایش، امیراقبال حیدرپور، رئیس کمیته علمی همایش و لیلا غنی‌زاده، رئیس کمیته اجرایی همایش که در این رویداد بزرگ علمی و پژوهشی، موسسه آموزش عالی فردوس مشهد را یاری رسانده‌اند، تقدیر و تشکر کرد. و اعلام داشت: ان‌شاءالله با همکاری و همیاری حضار گرامی مراسم اختتامیه این همایش بعدازظهر جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶ در تالار همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی برپا خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *