فروردین ۹, ۱۴۰۳

کلانتری: معاونت‌های فرهنگی دانشگاه بیشترین آسیب را در ایام کرونا دیدند / بازگشت نشاط به زمان نیاز دارد

  • خرداد ۱, ۱۴۰۱

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به منفعل بودن فضای دانشگاهی گفت: این فضای راکت و خموده بعد از دو سال از تعطیلی و ایجاد شور و نشاط در دانشگاه‌ها نیاز به زمان دارد که بخشی از آن انجام شده است.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص منفعل بودن فضای دانشگاه‌ها بعد از یک ماه از حضوری شدن آموزش و حضور دانشجویان در فضای دانشگاهی گفت: از سرگیری آموزش یک کلمه است، اما واقعیت این است که برای از سرگیری آموزش بیش از هزار مجموعه آموزش عالی باید استارت می‌خورد و این کار، کار بسیار سنگینی بود، پیچیدگی زیادی از جمله فنی، زیر ساختی، فرهنگی و مسائلی که دانشجویان با آن همراه بودند.

وی افزود: در دوران کرونا بحث آموزش را به صورت مجاری با تمام افت و خیز‌هایی که داشت داشتیم پژوهش هم همین گونه بود، پژوهش هم همین مسیر را ادامه می‌داد، اما گزارش‌های میدانی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها موید این است که بیشترین آسیب را چه از حیث ساختاری و چه بودجه در دوران کرونا معاونت‌های فرهنگی دیدند و بر همین اساس هم هست که تاکید چند باره و ابلاغ جند باره بودجه سه درصد فرهنگی از سوی وزیر علوم صورت گرفت.

کلانتری اضافه کرد: این فضای راکت و خموده با از سرگیری، باید دوباره احیا می‌شد که واقعیت امر این است که محتاج نظم و انضباط ساختاری بود و هم هماهنگ کردن درون دانشگاهی برای پیشبرد این فعالیت‌ها است. انبوهی از فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها شروع شد و بسیاری از فعالیت‌ها نیز در حال انجام است. بخشی از فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بر عهده، تشکل‌های دانشجویی، انجممن‌های دانشجویی و مجموعه فرهنگی در دانشگاه‌ها است که این مجموعه تا خودشان را پیدا کنند و به سمت بازآرایی بروند نیاز به زمان دارد. بسیاری از این مجموعه‌ها در این مدت یا تعطیل بودند و یا با کاهش فعالیت‌ها به سمت تعطیلی رفتند. افراد بعد از دو سال همدیگر را به صورت حضوری ملاقات می‌کنند و تا زمانی که این مجموعه‌ها احیا شوند طول می‌کشد.

وی ادامه داد: البته در مجموع می‌توان گفت که فعالیت‌های خوبی صورت گرفته، اما اشکال کار و بزرگترین مشکل در این مسیر، بازنمایی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها است و به عبارتی دیگر جهاد تبیین و روایتی است که در این خصوص باید صورت بگیرد که متاسفانه در این زمینه ضعف وجود دارد. البته یک گلایه‌ای هم از رسانه‌ها وجود دارد که اتفاقات بزرگی در حوزه‌های فرهنگی، معنوی، دینی و غیر انجام می‌شود و کمترین انعکاس را در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی دارد و رویداد‌های فرهنگی چند هزار نفره دانشگاه‌ها بازنمایی و انعکاس داده نمی‌شود، اما کوچکترین اشتباهی که در فضای دانشگاهی صورت می‌گیرد گویا کل دانشگاه درگیر این فضا است در صورتی که این گونه نیست.

کلانتری یادآورشد: این به این معنی نیست که مشکلاتی در فضای دانشگاهی نیست، اما گله ما این است که اندک مشکلات را که دشمنان روی آن موج سواری می‌کنند به طور گسترده به آن پرداخته می‌شود که این مسئله باعث تضعیف فضای دانشگاهی می‌شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: این مشکلات با عقل و درایت و برنامه ریزی قابل حل است همانگونه که بسیاری از فعالیت‌ها به روند قبلی خود بازگشته است. به هرحال دو سال کشور درگیر مباحث کرونا بود که اخلال و انقطاعی را در فضای دانشگاهی داشتیم که باید با مدیریت مشکلات دانشگاه‌ها را حل کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *