اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

آیین نامه پایه تشویقی اساتید بزودی ابلاغ می شود

  • اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۱

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین نامه پایه تشویقی اساتید به دانشگاه ها خبر داد و گفت: در آئین نامه ۳۲ پایه تشویقی پیش بینی شده است.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در شصت و نهمین همایش معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها که در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است، گفت: مطالبات دانشجویان ما به گونه‌ای است که امکانات ما پاسخگوی آنها نیست. مطالبات دانشجویان ما در حد شأن آنها است، اما ما شرمنده هستیم که در حد شأن و شخصیت دانشجویان نمی‌توانیم خدمات ارائه دهیم.

وی در ادامه یکی از دلایل این موضوع را تحریم‌هایی عنوان کرد که کشور با آن روبرو است و افزود: البته تحریم‌ها محاسنی نیز داشته و باعث شده نیازهای اصلی خودمان را تأمین کنیم. اگر مسئولان ما در واردات کالاها دقت به خرج بدهند و محصولات تولیدی داخل را از خارج وارد نکنند رونق بیشتری در بخش تولید در کشور ما صورت می‌گیرد.

محور شعار امسال دانشگاه است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به شعار امسال اشاره و تصریح کرد: محور شعار امسال دانشگاه است و ما باید از این فرصت، نهایت استفاده را ببریم و نشان دهیم شایسته این محور و این شعار هستیم.

زلفی گل افزود: دانشگاه‌های ما از ظرفیت بالایی برخوردارند. اگر حداقل‌ها را برای آنان فراهم کنیم حتماً می‌توانند مؤثرتر باشند.

وی در ادامه خطاب به معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها، گفت: وضعیت غذا، کیفیت غذا و ایاب و ذهاب دانشجویان باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان احساس آرامش کنند و این خدمت رسانی نیز به عمر شما برکت می‌دهد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بحث مشاوره دانشجویی و همچنین ورزش دانشجویی اشاره و تصریح کرد: در این بخش‌ها نیز دانشگاه‌ها باید خدمات خوبی داشته باشند.

زلفی گل افزود: معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها باید مدافع دانشجویان در هیئت رئیسه بوده و سهم دانشجویان را از دانشگاه‌ها بگیرند و اخیراً نیز مبلغ قابل توجهی به حساب دانشگاه‌ها واریز شده است، آنطور که باید در اختیار معاونین دانشجویی قرار گیرد و حتی یک ریال نباید جای دیگر هزینه شود.

وی اضافه کرد: این بودجه برای رفع نیازهای دانشجویی و خدمت رسانی به دانشجویان در این یک ماه و نیم باقیمانده از ترم لحاظ شده و باید برای آن هزینه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معاونان دانشجویی به دلیل کار کردن با دانشجویان باید سعه صدر بالایی داشته باشند و باید با رؤسای دانشگاه‌ها صحبت کنند که هر ترم حداقل دو جلسه پرسش و پاسخ بین رئیس دانشگاه و دانشجویان برگزار شود.

سامانه یکپارچه خوابگاه‌ها طراحی شود

زلفی گل به بحث خوابگاه‌ها اشاره و تصریح کرد: باید سامانه‌ای تحت عنوان سامانه یکپارچه خوابگاه‌ها طراحی شود که آمار دقیقی از وضعیت خوابگاه‌ها ارائه دهند تا بتوان براساس آن خدمات ارائه کرد.

وی گفت: همچنین باید طرح جامع مالی پیگیری شود و بدانیم در هر دانشگاه هر عضو هیئت علمی و یاور علمی چقدر حقوق گرفته، چقدر باقی مانده است. در مجموع دانشگاه چقدر بدهی و چقدر پول دارد.

یکی از اهرم‌های دیپلماسی علمی، پذیرش دانشجوی خارجی است

زلفی گل به بحث دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: این بحث بسیار مهم است و یکی از اولویت‌های ما دیپلماسی علمی است که از طرق مختلف پیگیری می‌شود. یکی از اهرم‌های دیپلماسی علمی، پذیرش دانشجوی خارجی است. بهترین امکانات را به دانشجویان خارجی ارائه دهید و به آنان به عنوان کیف پول نگاه نکنید که این نگاه در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه‌هایی که امکانات لازم را ندارند، دانشجوی خارجی را پذیرش نکنند چرا که این کار نوعی ظلم است.

آئین نامه پایه تشویقی اساتید به زودی ابلاغ می‌شود

وی خاطرنشان کرد: آئین نامه پایه تشویقی اساتید به زودی ابلاغ می‌شود که در آن ۳۲ پایه تشویقی پیش بینی شده است. اساتیدی که ۱۰ دانشجوی کارشناسی ارشد خارجی پذیرش کنند، یک پایه تشویقی و اگر ۵ دانشجوی دکتری خارجی پذیرش کنند یک پایه تشویقی می‌گیرند.

زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود به دانشجویان شاهد و ایثارگر اشاره کرد و گفت: از دیگر اولویت‌های ما در دانشگاه‌ها دانشجویان شاهد و ایثارگر هستند.

وی به بحث حجاب اشاره و تصریح کرد: زمانی ما کسانی را داشتیم که برای دفاع از دین و میهن جان خود را دادند و بحث آنها عقیدتی و دینی بود، حضور در هر جمعی شرایط خاص خود را می‌طلبد. باید در هر جمعی که هستیم شرایط و حرمت آن را حفظ کنیم.

قوانین دانشگاه به دانشجویان ورودی جدید در بدو ورود اعلام شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از معاونین دانشجویی درخواست کرد: برای دانشجویان ورودی جدید در بدو ورود به دانشگاه یک همایش و یا یک جشن ورودی برگزار کرده و تمام قوانین دانشگاه را به دانشجویان ارائه دهند که یکی از بحث‌های آن پوشش است.

وی ادامه داد: دانشگاه نیاز به قوه قهریه ندارد و نیاز به منطق دارد. اگر با منطق با دانشجویان صحبت شود، حتماً می‌پذیرند و ما باید آنها را قانع کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *