فروردین ۹, ۱۴۰۳

انتظار از اساتید برای تربیت دانشجویانی نوآور با روحیه پرسشگری

  • اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱

وزیر علوم گفت: پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز می‌طلبد که اساتید دانشگاهی بیش از گذشته به تربیت دانشجویانی خلاق و نوآور با روحیه پرسشگری و انتقادی همت گمارند.

 به نقل از وزارت علوم محمدعلی زلفی‌گل در این پیام ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم و استاد به معلمان و اساتید دانشگاه‌های کشور گفت: آموختن و شغل معلمی یکی از شریف‌ترین فعالیت‌های انسانی است که از آن به عنوان شغل انبیا یاد شده است و نقش معلمان و اساتید دانشگاه در تربیت نسل‌های آینده‌دار و آینده‌ساز کشور بی‌بدیل است و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

زلفی‌گل در این پیام افزود: علی‌رغم اینکه تحولات زیادی با تاکید بر فناوری‌های ارتباطی در شیوه‌های آموزش در جهان رخ داده است، ولی همچنان در دوران کرونا و پساکرونا اساتید مهمترین رکن آموزش بوده و خواهند بود و فناوری‌ها و نوآوری‌ها به عنوان یک مکمل در خدمت انتقال بهتر دانش و تجربه اساتید به دانشجویان محسوب می‌شوند. در نتیجه انتظار می‌رود که اساتید فرهیخته، نسل‌های داناتر و حکیم‌تر از خویش تحویل جامعه دهند.

وزیر علوم در این پیام تاکید کرد: نیاز جامعه ما به ایجاد و کسب فناوری‌های نو در تبادل چندجانبه با جامعه جهانی و پاسخگویی به نیازهای جامعه امروز می‌طلبد که اساتید دانشگاهی بیش از گذشته به تربیت دانشجویانی خلاق و نوآور با روحیه پرسشگری و انتقادی همت گمارند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان “تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین” گفت: امروز از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود، علاوه بر تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد برای اشتغال در دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی و خصوصی، نیروهایی تربیت کنند که با کسب دانش و فناوری‌های نوین و تولید محصولات مورد نیاز جامعه در بستر شرکت‌های دانش‌بنیان، هم به نیازهای جامعه پاسخ گویند و هم مسیر مطمئنی برای ایجاد اشتغال فراهم آورند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه مهمترین مشکل امروز جامعه ما بیکاری و اشتغال است و در شعار رهبر معظم انقلاب نیز به بحث اشتغال تاکید ویژه شده است، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای حل مشکل اشتغال، سرمایه‌گذاری در علم، فناوری، نوآوری و تولید محصولات دانش‌بنیان است که گام نخست در این زمینه تربیت دانشجویانی خلاق و با روحیه نوآوری و آشنا به مسائل فناوری و تکنولوژی‌های نوین است. حمایت قاطع اخیر مقام معظم رهبری از دانشگاه و دانشگاهیان، ضمن افتخاری بزرگ، مهر تأییدی بر نقش برجسته نهاد مقدس و سرنوشت‌ساز دانشگاه است.

دکتر زلفی‌گل ضمن قدردانی از استمرار خدمات آموزشی اساتید دانشگاهی به شیوه مجازی در زمان شیوع کرونا، گفت: هم اکنون که شاهد از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها و فراهم شدن ارتباط چهره به چهره و نزدیک اساتید با دانشجویان هستیم، خداوند بزرگ را شاکرم که این فرصت مجدداً فراهم شده است تااساتید فرهیخته، علاوه بر آموزش دانستنی‌های علمی خود، مشی اخلاقی و شخصیت معنوی خود را نیز به دانشجویان که مانند فرزندان آنها هستند، منتقل کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پایان ضمن تبریک این روز بزرگ به همه معلمان و اساتید دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد: عزتمندی و سربلندی ایران عزیز در گرو ارج نهادن به مقام والای معلمان و اساتید است. اینجانب نیز حسب وظیفه این روز بزرگ را به یکایک تلاشگران عرصه آموزش کشور صمیمانه تبریک می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای عزیزان آرزوی طول عمر با عزت و با برکت دارم.

و من الله توفیق

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *