فروردین ۹, ۱۴۰۳

کمک دانشگاه آلبرتا به دانشجوی افغان

  • اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱

یک دانشجوی افغان که پس از فرار از دست طالبان اکنون در دانشگاه آلبرتا کانادا مشغول به تحصیل است، از تجربه‌ فشارهای طالبان می‌گوید.

به نقل از گلوبال نیوز، این دانشجوی دانشگاه آلبرتا قبل از شروع تحصیل در کانادا مجبور شد از افغانستان که تحت کنترل طالبان است، فرار کند.

“افتخار مومن‌زاده” پس از فارغ التحصیلی از یک آکادمی در هند در بهار سال ۲۰۲۱، بورسیه شهروندی جهانی خود را از دانشگاه ادمونتون دریافت کرد. اما به دلیل مشکلات ویزا، به کابل بازگشت و قصد داشت تا زمانی که تحصیل خود در دانشگاه آلبرتا را آغاز می‌کند،‌ همراه خانواده خود در افغانستان باقی بماند.

پس از آن که ایالات متحده نیروهای خود را از منطقه خارج کرد، طالبان در اوت ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفتند.

مومن زاده در این باره گفت: می دانستم که وضعیت در افغانستان کمی بغرنج است، اما قطعاً انتظار نداشتم که این چنین باشد. وقتی به خانه برگشتم، دولت افغانستان فروپاشیده بود.

وی ادامه داد: با بدتر شدن اوضاع درافغانستان در خانه خود محبوس بودیم و وضعیت تحصیل من به این شکل دچار لطمه می‌شد.

مومن زاده افزود: من مجبور شدم چند هفته، شاید یک ماه داخل خانه بمانم، زیرا می ترسیدم بیرون بیایم و این برای من چالش برانگیز بود.

این دانشجوی افغان در نهایت پس از رایزنی با دانشگاه آلبرتا توانست برای تحصیل به این دانشگاه برود.

تیم پذیرش در دانشگاه آلبرتا نیز با آژانس های بین المللی همکاری کرد تا ویزای مومن زاده را سریعتر دریافت کند و او بتواند به کانادا برود.

“خدیجه جتا”، هماهنگ کننده استخدام بین المللی در دانشگاه آلبرتا، گفت: چالش اصلی این بود که بتوانیم او را از افغانستان خارج کنیم، منتظر بمانیم تا مجوز تحصیل بررسی شود و سپس او را به اینجا برسانیم.

مومن زاده گفت که آمدن از افغانستان که به گفته او تحت حاکمیت طالبان “سرزمین غیرقانونی” است، به آلبرتا به او احساس امنیت داد.

او گفت: “اینجا (در آلبرتا)، همه چیز سر جای خود است، جایی که همه چیز عادی است، بدیهی است که احساس آرامش می‌کنم… احساس خوبی است.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *