اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

دوره منش استادی برای اعضای هیات علمی تازه استخدام اجرا می شود

  • اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱

وزیر علوم با اشاره به اینکه تدریس دانشگاه علاوه بر دانش نیازمند مهارت‌های معلمی است، گفت: طرح برگزاری منش استادی در حال تدوین است و برای اعضای هیأت علمی که به تازگی جذب شده‌اند، اجرا می شود.

محمدعلی زلفی‌گل در دیدار با نمایندگان بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحکیم وحدت گفت: دانشجویان در دیدارهای خود با دقت و نکته سنجی مشکلات را مطرح می‌کنند که شنیدن آنها برای مسئولان نعمت است ولی در کنار طرح مشکلات، از دانشجویان که از نخبگان ما هستند؛ انتظار می‌رود راهکارهای پیشنهادی هم ارائه کنند.

وی به دانشجویان توصیه کرد در کنار طرح دغدغه‌های خود به صورت شفاهی در دیدار با مسئولان، نسبت به انتشار کتبی دغدغه‌های خود در رسانه‌ها هم اقدام کنند تا اثربخشی و فراگیری بیشتری داشته باشد.

مطالبات متناسب با امکانات باشد

وزیر علوم در پاسخ به برخی از انتظارات دانشجویان حاضر در نشست در خصوص اختصاص خوابگاه به همه دانشجویان متأهل غیربومی، افزایش اعضای هیئت علمی، تغییر سرفصل‌های درسی و برگزاری کامل دوره‌های مهارت آموزی برای دانشجویان گفت: انتظارات از مسئولین باید متناسب با اختیار آن مسئول و امکانات در اختیار وی باشد.

وی افزود: وزارت علوم در حد بودجه و امکانات خود برای ساخت خوابگاه تلاش می‌کند و حتی از ظرفیت خیّرین نیز در این مسیر بهره می‌برد ولی حل کامل این مشکل زمان‌بر و محتاج اعتبارات بیشتر است.

زلفی‌گل در خصوص کمبود تعداد اعضای هیئت علمی در برخی دانشگاه‌ها گفت: جذب اعضای هیئت علمی نیازمند بودجه و ردیف استخدامی است که در اختیار سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی است و در هماهنگی با این سازمان‌ها انجام می‌گیرد و مشکلی نیست که وزارت علوم بتواند به تنهایی آن را حل کند.

در حل مشکلات بر پژوهش‌های علمی تکیه می‌کنیم

وزیر علوم با اشاره به طرح ضرورت بازنگری متون کتاب درسی متناسب با نیازهای روز جامعه گفت: وزارت علوم بدون پژوهش تصمیم نمی‌گیرد و در خصوص این بحث، طرح پژوهشی نحوه تدوین کتب درسی دانشگاه‌ها در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حال انجام است تا شیوه علمی و استاندارد تألیف کتب درسی احصاء و اعلام شود.

وی در خصوص بحث مهارت‌آموزی به دانشجویان نیز گفت: برگزاری مهارت‌آموزی در بخش صنعت یا حوزه‌های دیگر نیاز به زیر ساخت‌های اجرایی، فرهنگی و اداری دارد و نیازمند یک همکاری بین بخشی و حتی تصویب برخی قوانین است.

زلفی گل با اشاره به اینکه حضور دانشجویان در صنایع بزرگ و کوچک می‌تواند آنان را با شرایط بازار کار آشنا کند گفت: سامانه نیازها و ایده‌ها (نان) برای ارتباط نظام مند حوزه علم با حوزه صنعت طراحی شده است و در روز معلم رونمایی می‌شود.

برگزاری دوره منش استادی برای اعضای هیات علمی تازه استخدام

وزیر علوم با اشاره به اینکه تدریس دانشگاه علاوه بر دانش و تخصص نیازمند مهارت‌های معلمی و تدریس و هنر برقراری ارتباط با دانشجویان است گفت: طرح برگزاری منش استادی با همکاری معاونت آموزشی، معاونت فرهنگی و مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حال تدوین است و برای اعضای هیئت علمی که به تازگی جذب شده‌اند، اجرا می‌شود.

وی گفت: از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان حمایت می‌کنیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که ۳ درصد بودجه هر دانشگاه به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یابد چرا که مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی، نشاط و امید را به محیط دانشگاه می‌آورد و دانشجویان را مسئولیت‌پذیر می‌کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *