فروردین ۳۰, ۱۴۰۳

آیین نامه مدیریت آموزش عالی تغییر می کند/افزایش قدرت پارکهای علمی

  • فروردین ۲۲, ۱۴۰۱

وزیر علوم با اشاره به اینکه آیین نامه مدیریت آموزش عالی در حال بازنگری است، گفت: معاون فناوری پیگیر این آیین نامه است و با بازنگری در آن، قدرت روسای پارک های علم و فناوری افزایش می یابد.

نشست روسای پارک های علم و فناوری با محور برنامه های اجرایی تحقق تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین صبح امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری رئیس جمهور، محمد علی زلفی گل وزیر علوم، معاون فناوری و پژوهشی وزارت علوم و روسای پارک های علم و فناوری برگزار شد.

محمدعلی زلفی گل در این نشست با تاکید بر بازنگری در وظایف پارکهای علم و فناوری، اظهار کرد: باید مشخص شود که ارتباط پارکهای علم و فناوری با مرکز رشد و نواوری، ایده، آموزش پژوهش، عرضه و تقاضا، تولید، اشتغال و کارافرینی چگونه باید باشد. نوع نگاه به پارک ها در حال حاضر با نگاه سالیان گذشته تفاوت پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های معاونت فناوری تور فناوری است که در ابعاد ملی و فراملی می تواند برگزار شود، گفت: بحث شتاب دهنده ها بسیار مهم است و عزیزان در پارک ها باید توجه ویژه داشته باشند به اینکه چگونه ایده ها را جذب کنند و باید به این فکر کنند که چه برنامه هایی برگزار کنند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی ایده در ذهنشان شکل بگیرد. خلق ایده هم به آموزش نیاز دارد و میزان ایده فرد با دانش تخصصی حتما ارتباط دارد و نیاز است که به دانشجویان آموزش دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهایی که می توان انجام داد، پالایش فرهنگ حاکم بر پارک ها است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت رسانه برای همگانی کردن نوع نگاه به پارکها استفاده کنیم و تعامل خوبی با صدا و سیما داشته باشیم. از ظرفیت شورای عتف باید به خوبی استفاده شود و دقیقا باید مشخص شود که ارتباط پارک ها و مراکز رشد با شورا، قانون جهش تولید و معاونت علمی فناوری و …. چگونه باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی سند نظام ملی نوآوری از سوی وزارت علوم تدوین می شود، گفت: در این سند ارتباط میان مدارس، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد، پارک‌های علم وفناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و کارخانه‌های نوآوری باید مشخص شود که این امر نیاز به فکر دارد.

وزیر علوم با تاکید بر این که در دولت سیزدهم به دنبال تقابل نیستیم، گفت: تعامل ما با معاونت علمی یک تعامل هم‌افزا است. ما و معاونت علمی و دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت در یک تیم قرار داریم و در دولت سیزدهم تعامل هم افزا پیگیری می‌شود.

زلفی گل در ادامه تصریح کرد: ما به دنبال اثربخشی بیشتر پارک‌های علم‌وفناوری هستیم و در این راستا به دنبال ارتقاء عملکرد سایر پارک‌ها به اندازه پارک پردیس هستیم.

وی با اعلام اینکه آیین نامه مدیریت آموزش عالی در حال بازنگری است، گفت: معاون فناوری وزارت پیگیر این آیین نامه هستند و با بازنگری در آن قدرت روسای پارک ها افزایش خواهد یافت. براساس این آیین نامه رؤسای پارک های فناوری عضو حقوقی شورای برنامه‌ریزی استان‌ها می‌شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *