فروردین ۹, ۱۴۰۳

دانشگاه‌های ایرانی در ۱۸ حیطه موضوعی «کیواس» در سال ۲۰۲۲ حضور دارند

  • فروردین ۲۰, ۱۴۰۱

 پایگاه رتبه‌بندی کیو اس دوازدهمین دوره رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های جهان را منتشر کرد که دانشگاه­‌های ایران در ۱۸ حوزه موضوعی در این رتبه‌بندی حضور دارند.

محمدجواد دهقانی، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: در دوازدهمین دوره این رتبه‌بندی موضوعی، دانشگاه‌­های جهان در ۵۱ موضوع ارزیابی شده‌اند که دانشگاه‌­های ایران در ۱۸ حوزه موضوعی حضور دارند.

دهقانی اظهار کرد: این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ دانشگاه‌های ایران تنها در یک حوزه موضوعی در این رتبه بندی حضور داشتند. حضور ایران در این نظام رتبه بندی در سال ۲۰۲۰ در ۱۳ حوزه موضوعی و در سال ۲۰۲۱ در ۱۷ حوزه موضوعی و در سال جاری با اضافه شدن حوزه موضوعی علوم محیط زیست به ۱۸ حوزه ارتقاء یافته است.

وی ادامه داد: رتبه بندی “کیواس” یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که توسط مؤسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد. یکی از رتبه‌بندی‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد، ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف است. رتبه بندی موضوعی “کیواس” بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استناد‌ها به ازای هر مقاله و h-index صورت می‌پذیرد و این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، جهت معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند. بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه‌بندی موضوعی “کیواس” از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر نیز از اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها به دست می‌آید.

وی افزود: رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۲۲ میلادی دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۵۱ موضوع در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در ۵ حیطه کلی “کیواس” سال۲۰۲۲

رئیس ISC گفت: در رتبه‌بندی که در ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه‌های ایران همانند سال­‌های پیش در ۳ حیطه مهندسی- فناوری، علوم زیستی-پزشکی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده اند که نتایج آن در جدول قابل مشاهده است.

وی گفت: همانطور که در جدول دیده می­شود در حوزه کلی مهندسی و فناوری در رتبه بندی سال ۲۰۲۲ سه دانشگاه صنعتی شریف، تهران و صنعتی امیرکبیر حضور دارند. در حوزه کلی پزشکی و علوم زیستی مانند سال گذشته تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور دارد که ارتقای رتبه بسیار خوبی داشته است. در حوزه کلی علوم طبیعی مانند سال گذشته شاهد حضور دو دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف هستیم که توانسته اند در این رتبه بندی حضور داشته باشند.

رتبه‌بندی در ۵۱ حوزه موضوعی سال ۲۰۲۲ “کیواس”

دهقانی گفت: در سال ۲۰۲۲ ایران در ۱۸ حوزه موضوعی حضور دارد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۲۵۱-۳۰۰ قرار گرفت. حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه و در سال ۲۰۱۸ به ۹ حوزه موضوعی، در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ۱۳ حوزه موضوعی، در سال ۲۰۲۱ به ۱۷ حوزه موضوعی و در سال جاری با اضافه شدن حوزه موضوعی علوم محیط زیست به ۱۸ حوزه ارتقا یافته است. جدول زیر جایگاه دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مختلف در رتبه بندی موضوعی کیو اس در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

حوزه‌های موضوعی و دانشگاه‌هایی که بار اول در این نظام رتبه‌بندی در سال پیش حضور نداشته‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *