فروردین ۹, ۱۴۰۳

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خبر داد قطع همکاری دانشگاه با ۵ عضو هیات علمی/بازگشت یکی از آنها پس از بررسی اعتراض

  • اسفند ۲۲, ۱۴۰۰

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خبر داد
قطع همکاری دانشگاه با ۵ عضو هیات علمی/بازگشت یکی از آنها پس از بررسی اعتراض

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر این‌که برخی از همکاران به جای ۸ سال حضور فعال در دانشگاه، در دستگاهی دیگر پست ریاست می گیرند که ما نیز آنها را جذب نمی‌کنیم و با آنها قطع همکاری می کنیم، گفت: با ۵ عضو هیات علمی این دانشگاه قطع همکاری شد که یک نفر با تجدید نظر در رای اعتراضی او به دانشگاه بازگشت . به طور کلی دانشگاه شهید بهشتی با اساتیدی که در دوره پیمانی خارج از دانشگاه و در دستگاه دیگری پست مدیریتی یا ریاست می‌گیرند همکاری نمی‌کند.

دکتر سعدالله نصیری قیداری در خصوص جزئیات پایان همکاری با چند نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: ما در دانشگاه تصمیم سیاسی نمی‌گیریم و موافق این نوع افکار نیز نیستیم. در واقع بنده تنها رئیس دانشگاهی هستم که از بین ۱۴ رئیس دانشگاه تراز اول کشور از دولت قبلی مانده و به فعالیت خود ادامه می‌دهم. اگر بنا شود سیاسی‌کاری صورت گیرد باید برخلاف آنچه که هست، اتفاق می‌افتاد.

وی اظهار کرد: تصمیم برای پایان همکاری با تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی از دولت قبل گرفته شده بود که اسناد و صورت جلسات آن هم موجود است و در این زمینه نیز بنده به اندازه کافی به سئوالات پاسخ داده و شفاف سازی کرده‌ام که این اطلاع‌رسانی‌ها از طریق صداوسیما، پاسخ کتبی به نامه انجمن جامعه شناسی کشور، گفت‌وشنود با بیش از ۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه و پاسخ به وزیر علوم صورت گرفت. حتی دبیران تشکل‌های دانشجویی در دفتر بنده حضور پیدا کرده و به آنها نیز پاسخ داده شد. بنابراین در خصوص عملکرد دانشگاه به نهادهای علمی پاسخ خواهم داد.

ملزم به پاسخ گویی به برخی مطالب نیستم

رئیس دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: خودم را موظف به پاسخگویی به برخی مطالبی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، نمی‌دانم چرا که برخی با نگاه سیاسی موضوعی را مطرح می‌کنند و ضمن احترام به آن فرد یا رسانه ملزم به پاسخگویی در فضای سیاسی نیستم.معتقدم کاری که صورت گرفت سیاسی نبود اگر چه امکان دارد در ورود برخی افراد به دانشگاه سیاسی‌کاری صورت گرفته باشد اما در قطع ارتباط همکاری آنها به هیچ عنوان کار سیاسی صورت نگرفته است.

دکتر قیداری اظهار کرد: به کار بردن کلمه “اخراج ” در مورد این افراد واژه درستی نیست چرا که این همکاران وقتی وارد دانشگاه می‌شوند قرار است سه سال به صورت پیمانی فعالیت کنند و حتی دانشگاه در این سه سال نیز طبق قوانین موجود اگر از عملکرد آنها راضی نباشد، می‌توان با آنها قطع همکاری کند.

به گفته وی، بعد از پایان سه سال همکاری پیمانی دانشگاه دو سال به این افراد فرصت می‌دهد که این شرایط لازم را برای حضور در دانشگاه احراز کنند و آنها باید شرایط علمی، اخلاقی و حرفه‌ای را لحاظ داشته باشند و حتی در سال‌های ششم و هفتم فعالیت نیز مجددا به آنها این فرصت داده می‌شود و در نهایت تا سال هشتم فعالیت که نزدیک سه برابر زمان قانونی فعالیت آنها در دانشگاه طول می‌کشد آنها در دانشگاه حضور می یابند.

قطع همکاری با یک عضو هیات علمی پایان ماجرا نیست

قیداری تاکید کرد: ما نمی‌توانیم براساس قوانین موجود همکارانی که شرایط موجود هیات علمی را احراز نکردند را حفظ کنیم و ناچار هستیم با رای هیات اجرایی جذب با فرد قطع ارتباط صورت گیرد که البته این پایان ماجرا نیست. آنها علی‌رغم این‌که نتوانستند خواسته‌ها و انتظارات قانونی دانشگاه را در فرصت لازم احراز کنند مجدد فعالیت آنها به خط پایان نرسیده و آنها می‌توانند طبق ماده ۲۰ به تصمیم دانشگاه اعتراض کنند و هیاتی از وزارت علوم در کنار هیات اجرایی دانشگاه در خصوص اعتراض فرد مورد نظر بررسی‌های لازم را انجام و در نهایت رای‌گیری صورت می‌گیرد حتی اگر در این جلسه نیز نتیجه لازم کسب نشد فرد می‌تواند طبق ماده ۲۱ اعتراض و در خود وزارت علوم هیاتی این موضوع را بررسی می‌کند و در نهایت اگر آن هم نتیجه‌بخش نبود دیوان عدالت اداری می‌تواند به اعتراض آن فرد ورود نماید و ما هم به آرای داده شده تمکین خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: بنده خودم سه بار در اتاق خود یکی از اعضای هیات علمی که قطع همکاری شده بود صحبت کردم و راهنمایی‌های لازم را برای پیگیری اعتراض به ایشان ارائه دادم و در حال حاضر آن فرد به وزارت علوم اعتراض کرده است.

قطع همکاری با ۵ هیات علمی

قیداری خاطر نشان کرد: البته ما در سال جاری با پنج نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه قطع همکاری کردیم که البته این یک کار مستمر در دانشگاه است. ما حدود ۱۰۰۰ هیات علمی داریم و هر سال نیز ۴۰ تا ۵۰ در دانشگاه شهید بهشتی جذب می‌شوند و تعداد بسیار اندکی از آنها که کمتر از یک یا نیم درصد هستند موفق نمی‌شوند انتظارات دانشگاه را برآورده کنند و در نهایت قطع همکاری صورت می‌گیرد و ۹۹ درصد آنها مانده و به صورت رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت می‌شوند و در نهایت رسمی قطعی و حتی در مراحل بعدی ارتقاء پیدا می‌کنند.

همکارانی را که بیرون دانشگاه پست ریاست می گیرند را جذب نمی کنیم

وی همچنین خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از همکاران ما به جای هشت سال حضور فعال در دانشگاه در دستگاه خارج از دانشگاه رئیس یا مدیر می‌شوند در این زمینه باید جدی باشیم،لذا ما این‌که همکاران را در دانشگاه جذب نمی‌کنیم. به طور کلی قطعا ۱۰ تا ۲۰ سال اول فعالیت یک هیات علمی، راضی نیستیم که آنها خارج از دانشگاه سمتی را داشته باشند و بعد از این‌که به استاد تمام یا دانشیار ارتقاء یافتند، می‌تواند بیرون از دانشگاه خدمتی به کشور داشته باشند. اما نیروی پیمانی که قرار است یک شرایطی را در دانشگاه احراز کند در جایی دیگر هم سمت مدیریت یا ریاست داشته باشد این قابل قبول نیست و دانشگاه شهید بهشتی یک دانشگاه بزرگ و سخت‌گیر است. بی‌دلیل نیست که ما جزو دانشگاه تراز اول کشور هستیم و یکسری قواعد و مقرراتی داریم که ممکن است در دانشگاه درجه دو یا سه اجرایی نشود اما ما به همکارانی که کار نکنند نمی‌توانیم اجازه تغییر وضعیت بدهیم.

بازگشت یک هیات علمی به دانشگاه پس از بررسی اعتراض

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: از پنج نفر اعضای هیات علمی که با آنها قطع همکاری شده است جلسه تجدیدنظر دو نفر از آنها تشکیل شده است و یکی از آن دو نفر به دانشگاه برگشت و دیگری نتوانست رای موافق را کسب کند. بنابراین این پروسه‌ها یک روال قانونی در دانشگاه است و قرار نیست از ۱۰۰ نفر هیات علمی ۹۹ نفر را نگه داریم و با یک نفر که قطع همکاری می‌کنیم با حاشیه‌هایی در دانشگاه مواجه شویم چرا که این ارزیابی ها مهم است و اگر انجام ندهیم دانشگاه آسیب می‌بینند و نیروهایی که رکود علمی دارند و وظایف خود را انجام نمی‌دهند جایی در دانشگاه ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین رفتار ما در دانشگاه سیاسی نبوده و این یک تصمیم از دولت قبلی بوده که ربطی به دولت فعلی ندارد و نباید دولت‌ها را وارد این موضوعات کنیم چرا که کار علمی و آکادمیک دولت‌ها را نمی‌شناسند ما قانونمان را در دولت‌ها تغییر نمی‌دهیم مگر این‌که موارد جدیدی ابلاغ کنند. ضمن این‌که ممکن است در دولت فعلی نیز عذر افرادی را در دانشگاه بخواهیم و قطع همکاری کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *