فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

وزیر علوم تأکید کرد؛ ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه به پژوهش اختصاص یابد

  • اسفند ۲, ۱۴۰۰

وزیر علوم تأکید کرد: از بودجه کل دانشگاه در سال آینده، حداقل باید ۱۵ درصد به پژوهش و ۳ درصد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد.

محمد علی زلفی گل در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه ها و روسای پژوهشگاه های کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در دوره جدید مسئولیت ما ضمن توجه و بهره مندی از تجریبات ۴ دهه گذشته آموزش عالی کشور باید با پشتوانه این تجربیات، گام های موثری برای علم و فناوری برداریم و شاخص های علمی را ارتقا دهیم.

وزیر علوم افزود: ما خوشبختانه منابع انسانی سرشاری داریم و یکی از عوامل موثر برای پیشرفت علم و فناوری، منابع انسانی است که هم علاقه مند باشد و هم ظهور و بروز داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که نظام ملی نوآوری در کشور حال تکامل است، اظهار کرد: ما در این دوره در پی این هستیم که این نظام را به بلوغ برسانیم و اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع الاطراف ببینیم. در نظام ملی نوآوری بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش ارتباط بسیار منطقی باید به وجود داشته باشد.

زلفی گل تصریح کرد: در طرح جدیدی که در معاونت فناوری دنبال می شود، هر عضو هیات علمی که شرکت دانش بنیان ایجاد کند و به ازای اشتغال هر ۱۰ فارغ التحصیل دانشگاهی در این شرکت، یک پایه تشویقی به او تعلق می گیرد. همچنین اگر عضو هیات علمی بتواند مجلات فارسی زبان را بین المللی کنند، امتیازات بیشتری به او می‌دهیم.

وزیر علوم اضافه کرد: تولید علم برای ما مرجعیت ایجاد می کند و مصرف علم رفاه ایجاد می کند و ما به دنبال هر دوی اینها هستیم و در مقابل، جامعه در مقابل تغییرات دانش بنیان هم نباید مقاومت کند. در نظام ملی نوآوری، آموزش پژوهش محور و آموزش مهارت محور بسیار حائز اهمیت است و باید به طور جد دنبال شود.

وی در ادامه افزود: از دکتر خیرالدین خواهش کردیم که سند ملی نوآوری را تدوین کند و به شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه نوشتیم که این سند را وزارت علوم تدوین کند.

وزیر علوم ضمن تاکید بر اینکه با دانشمندان و استادان و پژوهشگران رفتار توام با تحکم جواب نمی دهد، گفت: البته تا یک جایی چهارچوب و شاخص باید داشته باشیم اما اگر می خواهیم از نهایت پتانسیل آن ها استفاده کنیم، باید بدانیم که ترغیب و تشویق بیشتر جواب می دهد. معاونان پژوهشی دانشگاه ها بدانند که آیین نامه ارتقا، وحی منزل نیست و می توانید تغییرش دهید. در سیستم علمی نباید حسادت نداشته باشیم؛ کسی که مدیر علمی می شود باید خیلی سخاوت مند باشد.

زلفی گل با اشاره به اینکه رفت و آمد اساتید به خارج از کشور برای گذراندن دوره های پژوهشی را باید تسهیل کنیم، ادامه داد: قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع باید تسهیل شوند. خوب نیست که ما از بالا بگوییم دانشگاه ها چه کنند تصمیم با خود شماست و دانشگاه ها باید به ما بگویند چه کار کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبری درباره بحث تربیت دانشمند برای آینده گفت: ما باید در بحث نخبه گزینی و نخبه پروری جدی باشیم که البته بخشی به آموزش و پرورش برمی گردد. باید در رشته های علوم پایه و علوم انسانی توزیع متوازن صورت گیرد. اینکه به طور مثال دانش آموزی مدال المپیاد ریاضی کسب کرده اما به دلیل دغدغه اشتغال در رشته دیگری درس می خواند، یک عیب است. وظیفه ما این است که برای مدال آوران و اشتغال آن برنامه ریزی کنیم. به طور مثال می توان آن ها را بورس کرد.

وزیر علوم خطاب به معاونان پژوهشی دانشگاه ها گفت: سهم خودتان از بودجه های دانشگاه را بگیرید. از بودجه کل دانشگاه، حداقل باید ۱۵ درصد به پژوهش و ۳ درصد به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. همچنین توصیه من این است که بودجه پژوهشی را مستقل کنید؛ یعنی خود معاون تصمیم بگیرد و چک امضا کند. همچنین تشویقی مقالات را حتما جدی بگیرید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *