فروردین ۹, ۱۴۰۳

اولین همایش بین‌المللی «حکمرانی و کشورداری در ایران» در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود

  • بهمن ۲۶, ۱۴۰۰

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی گفت: اولین همایش بین‌المللی حکمرانی و کشورداری در ایران روز ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ در دانشگاه خوارزمی بصورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود

غلامرضا کریمی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی گفت: اولین همایش بین المللی حکمرانی و کشورداری در ایران روز ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ در دانشگاه خوارزمی بصورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد.

کریمی گفت: تجربه‌ها و اقدامات گسترده صورت گرفته در طول ۴۳ سال مدیریت جمهوری اسلامی فرصت مناسبی است که در فضایی عالمانه و نقادانه نوع حکمرانی و کشورداری مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل عمیق قرار گیرد. بر همین مبنا همایش بین المللی حکمرانی و کشورداری در ایران را در حال برگزاری هستیم تا اساتید و نخبگان کشور و جهان بتوانند ضمن نقد و ارزیابی عملکرد‌های گذشته، مسیر‌های مناسب‌تر حکمرانی و کشورداری را پیش روی جامعه، دولت و نظام سیاسی قرار دهند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی گفت: ما به پوست انداری در عرصه کشورداری نیاز داریم و اگر تاکنون بخش‌های از حاکمیت و جامعه در مقابل حکمرانی مطلوب، مقاومت کرده اند مسلما در زیر ضربات محکمی که در عرصه عمل بر آن‌ها وارد خواهد شد بیشتر با واقعیت‌ها و صحنه عمل کنار خواهند آمد.

وی افزود: ناکارامدی در عرصه حکمرانی، اصلاح طلب و اصولگرا و یا انقلابی و عملگرا نمی‌شناسد و همه مسئولان باید تبعات تصمیمات غلط خود را در دنیای شفاف کنونی بپذیرند. وی افزود: طبیعت عرصه حکمرانی این است که تصمیمات باید همراه با مقداری ریسک باشد البته این هم واقعیت است که دیگر نمی‌توان از زیر بار تصمیمات غلط براحتی شانه خالی کرد؛ بنابراین باید به اصول حکمرانی خوب و مطلوب تن داد وگرنه ناکارامدی خودش را بر تمام اجزای حکومت تحمیل می‌کند.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی گفت: در اولین همایش بین‏المللی حکمرانی و کشورداری در ایران طیف گسترده‏ای از مسائل حکمرانی نظیر حکمرانی امنیت ملی، حکمرانی اقتصادی و توسعه، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی، حکمرانی حقوقی و قضایی، حکمرانی محیط زیست و حکمرانی فضای مجازی در ایران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی افزود: به دبیرخانه همایش ۱۸۹ چکیده مقاله و ۹۸ مقاله کامل ارسال شده که همزمان فرایند داوری آن‌ها نیز انجام شده است. بر اساس نظر داوران از میان ۹۸ مقاله ارسالی ۴۵ مقاله در قالب ۱۱ نشست در روز همایش ارائه خواهند شد.

کریمی افزود: در طول یک سال گذشته برای فراهم کردن مقدمات برگزاری همایش، یک کارگاه آموزشی و ۹ پیش‏نشست تخصصی با مشارکت مراکز پژوهشی و دانشگاه‏های مختلف برگزار شده که بیش از ۶۰۰ نفر در آن‌ها حضور داشتند که عناوین این نشست‎ها عبارت بودند از:

– کارگاه آموزشی کاربست نرم افزار میک مک در تحلیل راهبردی
– نشست علمی حکمرانی و کشورداری از منظر جغرافیای
– نشست علمی بازشناسی مسائل حکمرانی محلی در ایران
– نشست علمی بایسته‌های حکمرانی اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران
– نشست علمی دین و حکمرانی در ایران
– نشست علمی حکمرانی مطلوب در ایران؛ باید‌ها و نباید‌ها
– نشست علمی حکمرانی، حکومت محلی، امنیت انسانی
– نشست علمی حکمرانی فضای مجازی؛ چشم انداز جهانی، تجربه ایرانی
– نشست علمی نقش و جایگاه اطلاعات در حکمرانی ملی
– نشست علمی اقتصاد سیاسی حکمرانی در ایران امروز
وی افزود: در برگزاری این همایش ۲۱ دانشگاه، انجمن علمی و مرکز پژوهشی مشارکت دارند و ارائه مقاله به این همایش از بیش از ۶۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی داخل و خارج از کشور صورت گرفته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *